Megértettem
A weboldal "Cookie"-kat használ. Több információ
#oktatás #háború Belföld(országos) Belföld(helyi) Világ Környezet Egészség Kultúra Közlekedés Vezércikk

Az udvarlás első szakasza, a marketing

borito_kep

2025. 05. 13. 06:19

7.2 | - | - | 7.2

A kifejezést Farkas Csillától veszem, közös podcastunkban ő hívta mindig így az udvarlás első időszakát, amikor a legjobb arcunkat mutatjuk a másiknak. Az impression management – ahogy  Erving Goffman mondaná – minden ember jellemzője, mindannyian egy homlokzatot építünk fel magunk és a külvilág közé és a legjobb arcunkat igyekszünk mutatni. Ez rendben is van, a külvilág meg ezt bontogatja, mi meg igyekszünk tartani az arcunkat arcvesztés nélkül. De hát ez az, ami a párkapcsolatban nem megy csak egy ideig, hiszen ott láthatóvá válnak valódi gyengeségeink.

A nárcisztikusoknál, a skizoidoknál és a borderline-oknál az udvarlás első szakasza és aztán az azt követő időszakban a kontrasztok jóval erősebbek. Minél patológiásabb valaki, annál erősebb kontrasztokat kell megélnie a másiknak.

A nárcisztikusnál elbűvölőbb udvarló nincsen. Elhiteti veled, hogy te vagy a világon a legfontosabb, a rajongása elképesztő, minden mozdulatod lesi, a tekintete rajtad csüng és Istent csinál belőled. Isteni az ágyban, rajong érted és tényleg fontosnak érzed magad mellette, különlegesnek és nagyon szerethetőnek. Aztán egyszer csak minden az ellenkezőjébe fordul, kritikus és arrogáns lesz, a hibáidat emlegeti fel és olyan elégedetlen lesz mindennel amit csinálsz, hogy szakítani akarsz vele, mire megint jön a rajongó varázslat és a libikóka aztán tönkretesz. Nem könnyű megérteni, hogy nem kell visszatérni a rajongó udvarlóhoz, és hogy az épp úgy nem kóser, mint a folyton hibáztató és lealacsonyító.

Kétségtelen, hogy a nárcisztikus marketingje mindhárom közül a legsodróbb, és mindenki bekerülhet a hálójukba, bár természetesen van, aki kiszolgáltatottabb. Kiszolgáltatottabb az, aki kicsit bizonytalanabb magában, és aki szeretetéhes. Ők a veszélyeztetebbek. Aki mondjuk erős énnel rendelkezik és csak szexuális partnert keres a nárcisztikusban, egy jó pasit vagy egy első osztályú nőt lát benne, az nem fog belehabarodni. És ő jár jobban, mert a nárcisztikus szélhámosságába beleszeretni életveszélyes, rövid ideig sütkérezni a rajongásában és az energiáiban viszont utólérhetetlen élmény.

A skizoid marketing szakasza abban ragadható meg, hogy a skizoid nehezen áll arra rá, hogy érdeklődjön mások iránt, de ha mégis megteszi – és ha rád talál és téged választ, akkor megteszi -, úgy érezheted, hogy ez egy roppant erős kapcsolat lesz. Ha ilyen típusú biztonságra vágysz körbevesz és beborít a világával. Egyúttal mindent tudni is akar rólad. Ugyanazokat az ismereteket és élményeket akarja birtokolni, amit te is, ezért ezeket megkérdezi tőled, kifordít, befordít és közben önmagát is kitárja. Olyan munkát fektet abba, hogy ugyan úgy vegye a levegőt, ahogy te, hogy ugyanazt szeresse, amit te, hogy ugyan úgy gondolkodjon, ahogy te, hogy azt hiszed az a bizonyos zsák a foltját megvalósult. Ha mélyebb intellektus vagy tud is táplálkozni belőled, ha felszínesebb vagy nagyon hamar leválik rólad, mert a skizoid számára az abrak az intellektualitás.

Míg a nárcisztikus számára az abrak, hogy csodáld őt és ajnározd a nagyszerűségét, addig a skizoid számára az okosság, a tudás, a kiválóságok közelsége a fontos. Ha te kiváló vagy, sütkérezhetsz is egy ideig a társaságában, csakhogy a marketing időszak után az lesz a probléma, hogy a skizoid vált, befelé fordul és te semmilyen szempontból sem leszel érdekes. Se intellektuálisan, se szexuálisan, se sehogy. A skizoid a nagy emberekhez vonzódik, a művészekhez, tudósokhoz, de aztán senki sem lesz neki elég nagy, különösen az nem, aki társadalmilag még vagy már nem számít nagy embernek. Sajnos a skizoid énje mivel szintén gyenge, sokszor külső megerősítéseket igényel atekintetben, hogy te tényleg nagy ember vagy-e, vagy pedig az ő sejtése az igaz, hogy egyáltalán nincs benned semmi különös.

A borderline karakter a marketing időszakban vár és figyel és azt sugallja, hogy támogatni kell őt, hogy törékeny, hogy vigyázni kell rá, és hogy rendkívül kifinomult és érzékeny. Ami igaz is, mármint az érzékenysége. Ki is váltja a partneréből a gondoskodást, a gyöngédséget, a szeretetet. Mindenféle pszichoszomatikus baja van, melyekre külön oda kell figyelni. Teljesen át tudja adni magát neked, és az egységélményt nyújtja, ami minden szexuális együttlét sajátja tud lenni, ám a borderline e tekintetben utólérhetetlen. Viszont gyakran elszabadul, megszökik, birtokolhatatlanná válik. A marketing időszakban közel van, kapaszkodik, de aztán meg kiszámíthatatlan, elkalandozik, távolságra van szüksége. Ha nem tudsz felnőni hozzá, azt a bizonyos váltást a fontosságból a terhes vagy neki egy szexuális aktus után megélheted.

Hamar rájössz, hogy máshoz is épp oly erővel tud kötődni, mint hozzád, vagyis hogy egyáltalán nem kötődik. Ha nem vagy mellette elszakadhatnak a szálak, míg egy egészséges partner esetében nem kell a szálakat kézben tartani ahhoz, hogy a kapcsolat meglegyen. Bizonytalan, billegő személyisége a borderline-nak akkor fog kikészíteni, amikor azt látod, hogy nem érti, hogy a dolgoknak következménye kell legyen. Korábbi viselkedése nem söpörhető a szőnyeg alá, nem kezdhető minden előről, márpedig ő simán visszamegy a marketing időszakba és akárcsak a nárcisztikusnál, az ő libikókájától is kikészülsz.

#borderline

Értékelés

Hogyan működik?
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:  
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:  
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:  
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:  
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:  
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:  

Hozzászólások

Jelentkezz be , hogy hozzászólhass!