A kifejezést Farkas Csillától veszem, közös podcastunkban ő
hívta mindig így az udvarlás első időszakát, amikor a legjobb arcunkat mutatjuk
a másiknak. Az impression management –
ahogy Erving Goffman mondaná – minden ember
jellemzője, mindannyian egy homlokzatot építünk fel magunk és a külvilág közé
és a legjobb arcunkat igyekszünk mutatni. Ez rendben is van, a külvilág meg ezt
bontogatja, mi meg igyekszünk tartani az arcunkat arcvesztés nélkül. De hát ez
az, ami a párkapcsolatban nem megy csak egy ideig, hiszen ott láthatóvá válnak
valódi gyengeségeink.
A nárcisztikusoknál, a skizoidoknál és a borderline-oknál az
udvarlás első szakasza és aztán az azt követő időszakban a kontrasztok jóval
erősebbek. Minél patológiásabb valaki, annál erősebb kontrasztokat kell
megélnie a másiknak.
A nárcisztikusnál elbűvölőbb udvarló nincsen. Elhiteti
veled, hogy te vagy a világon a legfontosabb, a rajongása elképesztő, minden
mozdulatod lesi, a tekintete rajtad csüng és Istent csinál belőled. Isteni az
ágyban, rajong érted és tényleg fontosnak érzed magad mellette, különlegesnek
és nagyon szerethetőnek. Aztán egyszer csak minden az ellenkezőjébe fordul,
kritikus és arrogáns lesz, a hibáidat emlegeti fel és olyan elégedetlen lesz
mindennel amit csinálsz, hogy szakítani akarsz vele, mire megint jön a rajongó varázslat
és a libikóka aztán tönkretesz. Nem könnyű megérteni, hogy nem kell visszatérni
a rajongó udvarlóhoz, és hogy az épp úgy nem kóser, mint a folyton hibáztató és
lealacsonyító.
Kétségtelen, hogy a nárcisztikus marketingje mindhárom közül
a legsodróbb, és mindenki bekerülhet a hálójukba, bár természetesen van, aki
kiszolgáltatottabb. Kiszolgáltatottabb az, aki kicsit bizonytalanabb magában, és
aki szeretetéhes. Ők a veszélyeztetebbek. Aki mondjuk erős énnel rendelkezik és
csak szexuális partnert keres a nárcisztikusban, egy jó pasit vagy egy első
osztályú nőt lát benne, az nem fog belehabarodni. És ő jár jobban, mert a
nárcisztikus szélhámosságába beleszeretni életveszélyes, rövid ideig sütkérezni
a rajongásában és az energiáiban viszont utólérhetetlen élmény.
A skizoid marketing szakasza abban ragadható meg, hogy a
skizoid nehezen áll arra rá, hogy érdeklődjön mások iránt, de ha mégis megteszi
– és ha rád talál és téged választ, akkor megteszi -, úgy érezheted, hogy ez
egy roppant erős kapcsolat lesz. Ha ilyen típusú biztonságra vágysz körbevesz
és beborít a világával. Egyúttal mindent tudni is akar rólad. Ugyanazokat az
ismereteket és élményeket akarja birtokolni, amit te is, ezért ezeket
megkérdezi tőled, kifordít, befordít és közben önmagát is kitárja. Olyan munkát
fektet abba, hogy ugyan úgy vegye a levegőt, ahogy te, hogy ugyanazt szeresse,
amit te, hogy ugyan úgy gondolkodjon, ahogy te, hogy azt hiszed az a bizonyos
zsák a foltját megvalósult. Ha mélyebb intellektus vagy tud is táplálkozni
belőled, ha felszínesebb vagy nagyon hamar leválik rólad, mert a skizoid
számára az abrak az intellektualitás.
Míg a nárcisztikus számára az abrak, hogy csodáld őt és
ajnározd a nagyszerűségét, addig a skizoid számára az okosság, a tudás, a
kiválóságok közelsége a fontos. Ha te kiváló vagy, sütkérezhetsz is egy ideig a
társaságában, csakhogy a marketing időszak után az lesz a probléma, hogy a
skizoid vált, befelé fordul és te semmilyen szempontból sem leszel érdekes. Se
intellektuálisan, se szexuálisan, se sehogy. A skizoid a nagy emberekhez
vonzódik, a művészekhez, tudósokhoz, de aztán senki sem lesz neki elég nagy,
különösen az nem, aki társadalmilag még vagy már nem számít nagy embernek.
Sajnos a skizoid énje mivel szintén gyenge, sokszor külső megerősítéseket
igényel atekintetben, hogy te tényleg nagy ember vagy-e, vagy pedig az ő
sejtése az igaz, hogy egyáltalán nincs benned semmi különös.
A borderline karakter a marketing időszakban vár és figyel
és azt sugallja, hogy támogatni kell őt, hogy törékeny, hogy vigyázni kell rá,
és hogy rendkívül kifinomult és érzékeny. Ami igaz is, mármint az érzékenysége.
Ki is váltja a partneréből a gondoskodást, a gyöngédséget, a szeretetet.
Mindenféle pszichoszomatikus baja van, melyekre külön oda kell figyelni.
Teljesen át tudja adni magát neked, és az egységélményt nyújtja, ami minden
szexuális együttlét sajátja tud lenni, ám a borderline e tekintetben
utólérhetetlen. Viszont gyakran elszabadul, megszökik, birtokolhatatlanná
válik. A marketing időszakban közel van, kapaszkodik, de aztán meg kiszámíthatatlan,
elkalandozik, távolságra van szüksége. Ha nem tudsz felnőni hozzá, azt a
bizonyos váltást a fontosságból a terhes vagy neki egy szexuális aktus után
megélheted.
Hamar rájössz, hogy máshoz is épp oly erővel tud
kötődni, mint hozzád, vagyis hogy egyáltalán nem kötődik. Ha nem vagy mellette
elszakadhatnak a szálak, míg egy egészséges partner esetében nem kell a
szálakat kézben tartani ahhoz, hogy a kapcsolat meglegyen. Bizonytalan, billegő
személyisége a borderline-nak akkor fog kikészíteni, amikor azt látod, hogy nem
érti, hogy a dolgoknak következménye kell legyen. Korábbi viselkedése nem
söpörhető a szőnyeg alá, nem kezdhető minden előről, márpedig ő simán visszamegy
a marketing időszakba és akárcsak a nárcisztikusnál, az ő libikókájától is
kikészülsz.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |