Pokol Béla kritikáját elsőre elfogadtam, mely szerint rossz
szót használok a plakátokra (etikátlanok) és helyette a morált kéne, de
próbálgatva a kifejezést, hogy a plakátok nem-morálisak, esetleg amorálisak,
ezeket a kifejezéseket nagyon karcsúnak érzem.
Az apropót a „Ne hagyjuk, hogy a fejünk felett döntsenek”
plakátok adták, ahol a kérdésem az, hogy mennyiben etikus nekünk magyaroknak
megakadályozni Ukrajna európai integrációs folyamatát. Mennyivel vagyunk mi
különbek, hogy az esetleges gazdasági érdekeink fontosabbak, mint az ukránok
élethez való joga?
Azok a plakátok, melyek szándékosan befeketítenek valamit
vagy valakiket – itt Ursula von der Leyen-t és Manfred Weber-t -, máskor csúsztatnak, gonoszkodnak stb. nehezen
intézhetők el azzal, hogy csak néhány ember erkölcsi beállítódását sértik. Nem,
ezek a legtöbb etikai rendszer alapján etikátlanok. Már a kereskedelmiek esetében
is a szakirodalom makroszintű etikai problémáról beszél – ezt kifejtettem a podcastban. Ez annyit
tesz, hogy a „ki kérdezett” kérdésre nem tud felelni, annyit tesz, hogy van egy
alapvető zaklatás minden reklámban. Aztán itt vannak a politikai és a
kereskedelmi reklámok közti különbségek. Ezeket Ogilvy is kiemeli. Szerinte a
kereskedelmiek nem negatív reklámok, szemben a politikaiakkal, melyeknél
gyakori cél a másik oldal lehúzása. Ez azért joggal nevezhető a politikai
reklámok gyakori etikai problémájának. (Tisztelet a kivételnek, mert pl. a többi
közép-európai országban sohasem raktak ki Soros-plakátokat. Ezek nálunk
utcaképpé váltak és mérgezték a közéletet. De hát mit számít egy kis mérgezés,
amikor nagyobb célt szolgáltak, a mélyállam kiszorítását. Őrület!)
Nem kizárt azonban, hogy a másik oldal tényleg kártékony,
ezért van olyan etikai rendszer, amelyen keresztül még a hazugság is
igazolható. De menjünk tovább, a Fidesz reklámjai társadalmi célúként
feltüntetve kizárólagos jogot formálnak maguknak, hogy a Fidesz nézőpontja a
hasznos. Ez a kizárólagosság nárcisztikus vonás, és nehéz olyan etikai
rendszert találni, ami ezt helyesli, én nem is tudok ilyet. Valójában az is
hazugság, hogy ez nem pártplakát, hanem az egész magyar közösség által
finanszírozandó. Hogy csak egy etikai rendszert említsek, Kant-ét, a
kategorikus imperatívuszban a hazugság elfogadhatatlan. Ám nyilvánvalóan ez a
kívánatos pálya Pokol Béla számára, mert el lehet rögtön vitatkozni a kategorikus
imperatívuszról, egyik etikai rendszer szembeállítható a másikkal, miközben
elterelődne a figyelem arról, hogy a hazugság, a rosszindulat, az öncélú
érvelési technika, a gonoszság, az ellenségeskedés felszítása ezen plakátok
motivációja. A magasztosabb cél, amire pedig előszeretettel hivatkoznak az
ideológiailag elkötelezettek, a big picture, a te nem értheted, mert csak kis
moralitásokból indulsz ki, tehát ez a fensőbbségi lekezelés is hordoz magában
etikátlanságot. Ez a hübris vétsége, ez a lenézés.
Egyfelől ezek az ideológiailag magukat tökéletesebbnek tartó rendszerek, mint jelen esetben a szélsőjobbos mozgalmaké, semmiben sem különbözik a woke-tól, a metoo-tól, a szélsőséges feminizmustól. Minden ideológiai túlhajtás etikátlanná válik minden humanista etikai rendszer oldaláról. A kommunisták ideológiája is voltaképp saját rendszerében vált önmaga hazug paródiájává. Az ideológiák gyakori problémája legyen az posztmodern vagy konzervatív, ha „a cél szentesíti az eszközt” elv gyakorójává válik., ha az „eszközök” válnak meghatározóvá. Jelenleg a Fidesz az erőkultusz felé csúszik. Ezekben a politikai plakátokban is tetten érhető a hazugsághoz való jog és az erővel való visszaélés. Amikor egy politikai tábor magasztosabb cél elérése érdekében alantas módszereket alkalmaz, egyúttal ajtót nyit az alantasabb eszközök legitimitására. Ez nálunk a mentzerizmus. Egy Mentzer Tamás nevű magas politikai beosztással rendelkező utcai harca legitimálja az utcai harcban nála sokkal jártasabb primitív emberek tevékenységét. A gyűlöletkeltő plakátok legitimálják a gyűlöletet az outgroup-pal szemben. A folyamat további erozióját jól ismerjük, gyakorlatilag a rendfenntartó szervek vezetőinek ideológiai alapú kicserélése szokott a következő lépés lenni. A szakmai atutonómiák és az alrendszerek szétverése.
Másfelől vannak olyan mai fontos és követendő filozófiai rendszerek, melyek evolúciósak, de ezek ma már nem galtoni-darwini alapokon állnak, mint a nácizmus, hanem humanista alapon. Másfajta kibontakozásról beszélnek, melyekben az empátia megléte például magasabb szerveződés, mint annak hiánya. A Fidesz plakátjai ezen nézőpontból egy ősibb, primitívebb, törzsibb morált testesítenek meg.1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |