Van egy lényeges különbség, ami segít abban, hogy
megállapítsuk valaki inkább a nárcisztikus, a skizod, vagy a borderline karakter felé hajlik-e. Ez pedig az, ahogy a szerepeihez viszonyul.
Itt a „szerep”-et nem színházi hanem szociálpszichológiai
értelemben használjuk. Vagyis azokról van szó, ami hol szorosabban, hol kevésbé
szorosan - mert csak egy szituáció -, az identitásunkhoz kötődik. Például
szituációs szerep, hogy utasok vagyunk egy repülőgépen, vagy nézők egy
színházban. Identitáshoz kötödő szerep, hogy diákok, szülők, férfiak, nők vagyunk, hogy mi a foglalkozásunk, mennyi idősek vagyunk stb. Minden szerep közös
jellemzője, hogy múlandó. Hiába volt valaki katona, miután leszerelt már nem
katona. A szülői szerep persze, ha gyerekeink vannak életre szóló, de igazából az sem,
mert a gyerekeink felnőnek, és már nem kell irányítani őket.
Két módon torzulhatunk, csúszhatun félre. Az egyik, hogyha felszív minket a szerep, a másik, ha túlságosan
távolítjuk. Utóbbi az egyszerűbb. Ha valaki mindig azt közli, hogy ő valójában
nem az, aminek látszik. Például díszhalakat árul, de az üzletére kiírja, hogy
a „költő most díszhalakat árul”. (Mester utcában volt egy ilyen kereskedő a
80-as években.) Ne számítsunk arra, hogy az, aki maximálisan távolítja magától
a szerepet, azt jól el tudja látni. Sőt... A magyar társadalom egyik komoly
problémája, hogy senki sem érzi jól magát ott, ahol van, s lehet ezért sem működünk jól.
A másik, amikor felszív valakit a szerep. Ez egy nagyon
patológikus védekezési mechanizmus. Jön a kalauz és nem tud emberi módon
viselkedni, ragaszkodik a szabályzathoz, végtelenül bürokratikus módon jár el a
kormányablakos, olyan szakszerű a rendőr, hogy az már fáj, mintha gépek
lennének az ilyen emberek. Belemenekülnek a szerepekbe, ami biztonságot nyújt,
ami mentesít a komplexitástól, ami felmenti a felelősség alól. Akit felszív a
szerep, az sajnos hajlamossá válik a kegyetlenségre, és aztán azt mondja: "ha
jobb utasításokat kaptam volna én is jobb ember lettem volna". Akit felszív a
szerep, az a gondolkodás elől menekül, de ha attól nem is, a felelősségtől
biztosan.
Az egészséges személyiség megtalálja az egyensúlyt. Sőt, a
szituáció határozza meg, hogy melyik irányba mozduljon el. Morálisan
cselekszik.
A nárcisztikus jellemzője, hogy felszívja a szerepe.
Túlságosan olyan akar lenni, amilyennek látszani akar mások előtt. Nagyon
megcsinálja magát. Az EGO az, ami abba az irányba viszi, hogy a szerepeiben ő
tűnjön a legjobbnak. Az én gyengesége miatt kapaszkodik a szerepekbe. Az
érdekes az, hogy a borderline épp az ellenkezője. Ideig-óráig kötődik egy
szerephez, de aztán könnyen rálát annak problémásságára, és nem azonosul vele.
Ezért fejlettebb, mint a nárcisztikus, ami nem azt jelenti, hogyha valaki
mindig ledobja magáról és megtagadja a szerepeit, az rendben van. Egyáltalán
nem könnyű állandóan újra építeni a személyiségünket, a karierünket, az emberi
kapcsolatainkat.
És végül a skizodiot is érdemes megemlíteni. Attól még, hogy
a skizoid ideig-óráig sem tud azonosulni a szerepeivel, de még egy szituációs
szerepben is idegenül érzi magát, mintha csak színész volna az élet minden
területén, szóval ettől ő még nem lesz bölcsebb. Az ő magányossága a legsúlyosabb.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |