A state capture (állam
foglyul ejtése) alapvetően azt a folyamatot jelenti, ahogyan a politika a
gazdasági szereplők befolyása alá kerül, míg a társadalom foglyul ejtése a
kormányhoz közelálló politikai elit uralmát a társadalmi alrendszerek fölött.
Már több mint 10 éve annak, hogy Putyin felvetette, hogy
bárki, aki külföldről pénzt kap, az regisztrálja magát ügynökként. Sok
szervezet megtette, ezzel az adóhatóságok figyelmét felhívva, hogy jogszerűen
többet ellenőrizzék őket, mások viszont nem tették meg. Utóbbiak vagy radar
alatt maradtak, vagy a bíróságon védték az igazukat, mondván, hogy ilyen
önmagukat lejárató bélyegre nem kényszeríthetők. A civil szervezetek megnyerték
a pert. Hogy aztán külön emiatt több zaklatás érte-e őket titkosszolgálati
eszközökkel, arról már nem érkeztek hírek, de arról még igen, hogy néhány
„ügynök” civil szervezet pályázott orosz állami pénzekre, és egyáltalán nem
csináltak belőle problémát, hogy anyagilag több lábon állnak.
Tisztában voltak vele, hogy Putyin úgy képzeli, hogy anyagilag
függővé tesz minden orosz civil szervezetet, de azt mondták, ettől ők még
teszik, amit addig is. Nem tudjuk sikerült-e GONGO-ként (Government-Organized
Non-Governmental Organization
/ Kormány által szervezett nem-kormányzati szervezet) mégis
autonómoknak maradniuk, mert egyre kevesebb információhoz lehet jutni
oroszországi civil szervezetekről. (Olyan orosz civil szervezetekről lehet
többet tudni, amelyek emigráltak, és az EU különböző országaiban tevékenykednek.
Bár mind ellenzékiek, egyvalamiben általában nincs vitájuk az elnökkel, és ez az
orosz területi terjeszkedés jogossága.)
Amikor az NGO-k Oroszországban nyomás alá kerültek, vetettem fel a társadalom foglyul ejtésének koncepcióját. A civil Rádióban ennek apropóján egy projektbe ágyazott műsorfolyam indult, Péterfi Ferenc Demokrácia Most műsora, és részemről a Méltányosság Politikaelemző Központ közös szerkesztésünkben. A tapasztalatokat több tanulmányban, legérszletesebben A civil társadalom Magyarországon 2014 utánban foglaltam össze A 10 adás is meghallgatható.
2014-ben rákeresve a Google-ban a „society
capture” kifejezésre csak két-három találat jött fel, az sem úgy értelmezte a
fogalmat, mint amivel magam próbálkoztam. Elsősorban a state capture-rel
igyekeztem szembeállítani. Utóbbi bevett korrupcióelméleti kifejezés, és arra
utal, hogy a vállalkozók elfoglalják az állami hivatalokat, ahol a bürokrácia nekik megfelelő
módon kezd működni. A gazdaság szereplői diktálnak a politikusoknak is. A
society capture viszont civil társadalom, majd az állam alrendszereinek
elfoglalását jelentette volna, elsősorban a politikusok által. Ahogy Putyin
leszámolt az oligarchákkal, majd erős államot hozott létre az
erőszakszervezeteken keresztül, végül eljutott a civil világhoz, majd az egyes
alrendszerekhez: művészet, tudomány, oktatás stb. A civil társadalommal
szembeni fellépést tekinthetjük a society capture első látványos lépésének.
A society capture-nak ma sincs sok találata, de azért már
nem kettő, hanem 4800. A state capture-nak 2 580 000. Feltettem hát a
kérdést a Chat GPT-nek, hogy megtudjam, a neten elérhető milliós említés
kapcsán miként hasonlítaná össze a két fogalmat. Egy táblázatot dobott ki,
aminek javítását csak néhány helyen kértem, és az új jelenleg így néz ki. Még
mindig nem tökéletes, mert úgy vélem a society capture is a gazdasági függéseken
keresztül valósul meg, viszont számtalan kreatív ötlet található a táblázatban.
Úgy tűnik elsősorban a kemény és a puha technikák közt látja a „kollektív
bölcsesség” a különbséget, valamint a kettő közt lát átmeneti, egymásba
átfejlődő lehetőségeket.
Zsolt Péter
Jellemző |
Államfoglalás
(State Capture) |
Társadalomfoglalás
(Society Capture) |
Meghatározás |
Egy szűk politikai vagy
gazdasági elit elfoglalja és saját érdekei szerint irányítja az állami
intézményeket. |
Egy ideológiai,
politikai vagy gazdasági csoport uralja és átalakítja a társadalmi normákat,
kultúrát és a közbeszédet. |
Fő cél |
Az állam politikai és
gazdasági döntéshozatalának ellenőrzése. |
A társadalmi
gondolkodás, értékrend és közbeszéd befolyásolása. |
Kik hajtják végre? |
Politikai elit, oligarchák,
korrupt üzleti körök. |
Politikai elitek,
egyházak, média, oktatási intézmények, civil szervezetek és más társadalmi
intézmények, amelyek az államigazgatáson túl is befolyást gyakorolnak. |
Módszerek |
Jogszabályok
módosítása, állami intézmények elfoglalása, korrupció, politikai kinevezések. |
Oktatás és média
befolyásolása, kulturális normák átírása, társadalmi mozgalmak manipulálása,
politikai nyomásgyakorlás. |
Hatás az intézményekre |
Az állami intézmények
elveszítik függetlenségüket, a hatalom egy szűk kör kezébe kerül. |
A civil társadalom
polarizálódik; a független szervezetek kormányközeli NGO-kká (GONGO)
alakulnak, vagy a független aktivisták zaklatás áldozatai lesznek. |
Hatás a demokráciára |
Az állami döntéshozatal
és a demokratikus folyamatok leépülnek. |
A közvélemény
manipulálhatóvá válik, és csökken a társadalmi sokszínűség elfogadása. |
Gazdasági következmények |
Oligarchikus gazdasági
rendszer, a verseny korlátozása, korrupció. |
A társadalom
fragmentálódik, a gazdasági és szociális csoportok közötti feszültségek
nőnek. |
A média szerepe |
A közszolgálati
államivá válik, az ellenzéki újságírás elnyomása, a médiaoligarchák a
hatalommal együttműködnek. |
A kormányzat
trollhadsereget működtet, lejárató kampányokat központilag irányít, saját
médiahálózatot tart fenn és nyomást gyakorol a kritikus hangokra,
melyhez nem érkeznek reklámpénzek. A független média előfizetőkből él. |
Példák |
Dél-Afrika Zuma alatt,
egyes közép-ázsiai autokratikus rezsimek. |
Oroszország Putyin
alatt, Magyarország az Orbán-kormány idején, populista mozgalmak, amelyek
társadalmi kontrollon keresztül biztosítják politikai többségüket. |
Kapcsolódó tudósok |
Joel Hellman, Daniel
Kaufmann, Andrei Shleifer, Robert Klitgaard |
Jan-Werner Müller,
Nancy Fraser, Jeffrey C. Alexander, Pierre Bourdieu, Helmut Schelsky, Antonio
Gramsci |
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |