Az integritás ellentéte nem a szétesettség, hanem a
gonoszság. A gonoszság nagyon is összetarthat egyént, csoportot, nemzetet,
nemzet fölötti szervezetet. De a történet dinamikája mindig ugyanaz, az
elkövető a végén térdre rogy áldozata előtt, és bocsánatot kér. A bűn és az
összeomlás közt mindig van egy szakasz – lehet csak egy rövid kegyelmi pillanat,
lehet egy élethossz, vagy egy intézmény életében évszázadok is akár -, ameddig
van lehetőség kilépni a bűnből, mert nem benne lenni bűn, hanem benne maradni.
Három példán fogom bemutatni a fenti gondolatokat. Ferenc
pápa példáján (Katolikus Egyház), Putyin (Oroszország), Orbán Viktor (Fidesz). Nyilván
érvekkel kell majd alátámasztanom, hogy a példáimban többről van szó, mint
bűnről, eljutnak a gonoszságig.
Szent Ágoston szerint hajlunk a bűnre – az eredendő bűn
miatt – és az üdvösség feltétele, hogy felismerjük ezen cselekedeteinket és
kilépjünk belőle. Spinoza pedig az Etikában arról értekezik, hogy az érzelmeink
sodornak a bűnbe és az értelmünk tud ebből kiragadni. Mindkettő jó gondolat,
előbbi inkább az emberi természetről szól, utóbbi inkább egy személyiségzavaros
viselkedésről. De Rousseau-t se feledjük, aki meg azt mondaná, hogy az ember
jó, csak beleszületik a rossz rendszerekbe.
Akár emberi természet, akár személyiségzavar, akár a rossz
rendszerek szociálpszichológiája, a személyiségfejlődésről szóló pszichológiai
megközelítések (Piaget, Erikson, Kohlberg) mind arról szólnak, hogy van
lehetőség a kilépésre. A vallás nyelvén ez a szabadagarat. A fejlődés útja
mindig a kilépés, ám ez a kilépés nem egyszerűen szakítás, van benne
visszacsatolás, beépítés, az előző szinten lévőkkel törődés, megértés. (Saulból
lehetett volna úgy Szent Pál, ha csak megtagadja korábbi önmagát?)
Ferenc pápa nagyon jó példa arra is, ahogy ez a kilépés,
szembenézés, visszacsatolás intézményi szinten olykor megtörténik. A roma
holocaustról megemlékezve bocsánatot kért a cigányságtól, ezekkel a szavakkal: „Nem
tudtunk kellőképpen értékelni benneteket különlegességeitekben.”
(Budapest, Szépművészeti Múzeum 2023. szept. 29.)
De érdemes utalnunk a Katolikus Egyházban gyerekekkel
szemben elkövetett szexuális abúzusokra is. Itt is zéró toleranciát hirdetett
meg Ferenc pápa, azaz semmilyen körülmények közt nem tűri a szexuális
visszaéléseket, és minden eset kivizsgálását kéri. Az utóbbi időben
Magyarországon szinte havonta derült ki egy-egy ilyen eset, és a magyar
katolikus egyház vezetői közül is volt, aki végre lépett. Egyikük az Egyház
nevében kért minden áldozattól bocsánatot. (Zárójelben jegyzem meg, hogy az
illető gimnáziumi osztálytársam volt, és a kiállását a messenger csoportunkban
több lájkolás követte J.)
Nem kétséges, hogy nem egy püspök, vagy akár a római pápa a felelős azért, hogy
egyes szerzetesek, meg plébánosok mit csinálnak, és mégis, a pápa bocsánatot
kért a korábbi korok mulasztásaiért, meg azokért a jelen bűnökért, melyekhez
neki személyesen nincs köze.
Nem kétséges az sem, hogy ezekben a szexuális abúzusokban a
papok részéről nem csak a biológiai természetből származó bűn (eredendő bűn
ebben az esetben a szexuális ösztönkésztetés), hanem a gonoszság is megragadható,
hiszen a ”felnőtt férfi ministráns fiú” esetekben manipulatív módon hatalommal
való visszaélés is történik. Nem két ember közös megegyezéséről van szó,
gyerekek esetében ilyesmi fel sem merülhet.
Putyin esetében sem egyszerűen nemzetvédelemről van szó. Sok
bűn alapját képezi a csoportszolidaritás, a növekedés-szükséglet (élettérféltés),
a biztonságvágy. Ám az már mindenképp a gonoszság számlájára írható, ha valaki
gyerekkorházat lövet, ha gyerekeket rabol el, ha katonáinak a kegyetlenkedését
(Bucsa) nem vizsgálja ki, és ha az emberélet számára nem érték. Putyin a
halálba küldi a katonáit és megöleti politikai ellenfeleit (pl. Navalnij-t „sajnos
ilyen az élet”- mondta halála esetén álságosan). Hogy sem honfitársai, sem
pedig ellenségei élete nem érték számára, ez azt hiszem nem vitatható.
Orbán Viktor kormányzatának morális megroppanása is a
gyerekekhez kapcsolódik. A kegyelmi ügy kapcsán kiderült, hogy valójában nem
védelmezi a rendszer a gyerekeket. Felmerült a kérdés, hogy vajon milyen
értelemben van hitele a gyerekbarát-kormányzásnak?
Orbán Viktor valójában a középosztálybeli családok
támogatására alakította ki a rendszerét, de ebből nem következett az élet
védelmének elfogadása. Lemondás a hátrányos térségben lévő gyerekekről, az
árvaotthonokban nevelkedőkről a rendszer természetének bűne. Pedig jól
kezdődtek a dolgok, a családi nevelőszülős modell kialakítása volt a cél. Történeti
visszatekintésként Ratkó Anna bűnét (gonoszságát?) említhetjük, ott épp
fordított volt a probléma. Ratkó Anna szerint úri középosztálybeli szülők ne
neveljék a jövő ifjúságát, mert akkor nem lesz belőlük kommunista. Ezért a
nevelőszülőktől elkoboztatta a gyerekeket, és rossz állami intézményekbe
kényszerítette őket. A szocializmusban azonban évtizedek hosszú során ezek az
intézmények javultak. A kezdeti csecsemőhalandóság megszűnt. Az intézmények
leromlásának bűne már a rendszerváltás utáni időszaké.
A Fidesz még az egyszülős családmodelleket is elkezdte
büntetni, ami az amúgy is nehéz helyzetben lévők hátára még egy púpot tett. Nem
tudom, ez már nevezhető-e több mint bűnnek. Kegyetlenségnek érzékenységhiánynak
mindenképp. (A rendszerek terelgetik az egyéneket, nálunk nyilván a cél, hogy
párkapcsolatok jöjjenek létre, ezen belül is férfi-nő szereposztásban. Nyugaton
viszont az egyedül nevelők erősebb támogatása pedig épp abba az irányba nyomják
a párokat, hogy külön éljenek, külön adózzanak, mert akkor járnak anyagilag
jobban. Természetesen ez sem jó, a példák a rendszerek eredendő bűnét mutatják.)
Ami már biztosan a gonoszság kategóriája, az Iványi Gábor
üldözése. ez ugyanis arról szól, azt bizonyítja, hogy nem csak az abuzálók
elítélésében nem jeleskedik a rendszer, de a rászoruló gyerekek sem érdekesek,
ha politikai ellenfélen kell bosszút állni.
Ha a bűn gonoszsággá fejlődik, akkor áldozatok iránt nem
mutatkozik már semmilyen empátia, csak igazolás, közöny, tagadás, vagy
mégrosszabb esetben káröröm. Megesik, hogy valamikor az elkövető is áldozat
volt, mondjuk gyerekként szexuális abúzus áldozata, felnőttként pedig
elkövetővé válik. Orosz emberek szenvedtek az ukrán nacionalistáktól, majd
ugyan ezek az emberek elkövetőkké váltak, amikor az orosz hadsereg behatolt az
ukrán területekre. A magyar konzervatív értékrendszert vallók (keresztény
középosztály) áldozatok voltak a kommunisták évei alatt, majd elkövetőkké
váltak, amikor hatalomra kerültek. A bosszúnak ezt az állandó körforgását jól
ismerjük, meg is értjük, de ettől még ezeket el kell ítéljük, és amikor a dolog
a gonoszságig fejlődik, el is várjuk, hogy a gonosz térdre rogyjon.
Jómagam nem vettem részt családállításon, és valószínűleg
nem is fogok, de valamelyest mégis ismerem ezek dinamikáját. Olvasmányaimból,
elbeszélésekből. A családállítások során a kiválasztott személy traumáját
dolgozzák fel, méghozzá úgy, hogy a csoportban a történet részeseit alkalmasint
az ott megjelent személyek testesítik meg. A traumák során mindig van elkövető,
az áldozat meg általában a főszerepló. A spontán mozgásokban a bűnt, a gonoszságot
képviselő szereplő aféle Jézus Krisztussá kell váljon, mert magára veszi azt a
bűnt, amit egyébként nem ő követett el, de akinek a szerepébe bújt. Erős lelki
folyamatok játszódnak le, és a dramaturgia gyakran az, hogy a gonosz szerepet
kapó – de valójába Jézus - térdre rogy.
A családállításokban a szereposztás elején még nem lehet
pontosan tudni ki lesz a bűnös, de az energiák áramlása során, a nonverbális
megnyilvánulások során, melyeket akaratlanul a főszereplő irányít, ezek
kiderülnek. Ha mondjuk az apa volt a gonosz, vagy mondjuk az anya, mert
elhagyta a főszereplőnket, akkor nem csak az történhet meg, hogy ezek a
szereplők térdre rogynak, hanem az is, hogy a főszereplő pedig elfogadja a
bocsánatkérést. Valódi bűnbánat egyik oldalt, valódi megbocsátás a másikon, így
lehet kilépni a bűn körforgásából, így lehet nem benne maradni, így lehet az
áldozatnak is kilépni az áldozatszerepből, így tud ő is jobb emberré válni.
A családállítás nem csak családi kötelékek terén működik.
Háborús helyzeteket is modellezni lehet vele, egyik oldalt a háborús bűnt elkövető
katona, a másik oldalt az áldozat. A szabály nagyon világos. Az integritása
visszaszerzését keresi mindenki, és az integritás ellentéte nem a szétesettség,
hanem a gonosz legyőzése és a bosszútól való szabadulás.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |