50 éves kor után mindenki eljut odáig, hogy elkezdi figyelni
saját reakcióit. Korábban, ha kipattantunk az autónkból, hogy leüvöltsük a
másik fejét, amiért hibázott - mert tegyük föl teljesen igazunk van -, maximum
utólag gondoljuk végig, hogy nem voltak-e túlzottak a reakcióink. Az adott
pillanatban fiatalon átéljük az indulatainkat és nem látjuk magunkat kívülről.
50 év fölött valami megváltozik, sőt, kell, is, hogy megváltozzon. Valakinél ez
az életszakasz korábban jön el, valakinél sohasem, ő róla azt mondjuk, lehet,
hogy okos idős ember, de nem bölcs. A bölcsesség hiánya az önreflexió
fejlődésének hiánya.
50 év felett elkezdődik a mások iránti tisztelet elapadása,
a szerep-szabály rendszerekhez való igazodás kifáradása, elkezdődik a
türelmetlenség, a felszínesebb ítélkezési hajlandóság. Elkezdünk
konzervatívabbá és előítéletesebbé, nyitott gondolkodó helyett zártabbá válni
(ld. Milton Rokeach zárt gondolkodás). Horribile
dictu könnyebben dühöngük és leszünk agresszívek. Míg korábban nem
idegesített valami, most nagyon is. Ha ezeket a negatív folyamatokat nem
ellensúlyozza a bölcsesség, akkor megindulunk a lejtőn. A a bölcsesség kulcsa
pedig a kívülről látás készségben van. És ez ekkor már nem veszélyeztet minket
skizoidsággal.
A korábbi életszakaszokban egyáltalán nem fontos az önmagunk
kívülről látása, ha mégis ezt kifejlesszük, az tanult dolog. Például egy
pszichológus megtanítja nekünk, hogy változtassuk a pozícióinkat, gondoljuk át
újra, most a közlekedési hibát elkövető oldaláról. S ha sokat gyakoroltatják
velünk a nézőpontváltásokat, lehet, korábban fejlődik ki az, aminek elég 50
éves kor után. Az ilyen gyakorlatok viszont jót tesznek azoknak, akiknek
kapcsolódási problémáik vannak a kollégáikkal, a gyerekeikkel, a párjukkal.
Nekik ezek fejlesztő gyakorlatok. Valahol előrébb kell menniük, hogy pótolják a
nehézségeiket. (A komplex borderline terápiának, a DBT-nak ez az egyik
fejlesztő része.)
Ami tehát 50 év felett elvárható, hogy megjelenjen – másképp
huss, bölcs sosem leszel, csak agresszív méltatlankodó öregember, vagy boszorkány
-, az középkorban gyógyszer a személyiségzavarral küzdő számára, kamaszkorban
viszont maga a skizoiditással való kacérkodás. Minden kamasz átmegy ilyen
skizoid állapoton. Ez nem azért van, mert a hormonok tombolnak és a hasonló
közhelyek miatt, hanem mert a kamaszkor a békés nyugalmi időszak után hirtelen
testi átalakultság. Tegnap még fiús testalkata volt a lánynak, ma pedig nőies.
A srác tegnap még gyereknek nézett ki, ma meg egész más a fizimiskája. A gyors
változás miatt az identitás a múltban marad. A fényképek, a játékok a szobájuk
a régi, és ők szívesen benne maradnának még ebben. A váltás nem könnyű, a tükör
mást mutat, mint amilyennek belülről látjuk magunkat. Ezért aztán a különböző
szituációkba a kamasz elkezdi vizsgálni a reakcióit, hogy megértse ki is ő
(énattribúció). Ez a kívülről nézés skizoid állapot, eleve a távolság létéből
született, és maga is elidegenítő is. A kommunikációs zavartság szakkifejezése
Buda Béla nyomán az inkongruencia, és van egy általa kedvelt hipotézise is, a
double bind (Gregory Bateson).
Előbbi azt jelenti, hogy a verbális és a nem verbális
megszólalás nem illeszkedik egymáshoz. Utóbbi azt, hogy az ilyen ellentmondásnak
kitett kisgyerekkor - tehát ha szűlő kommunikációja inkongruens – az tartós
dekódolási zavarokat eredményez, és hajlamosít a skizofréniára. Sose kedveltem
ezt az elméletet, mert a gyerek máshonnan is szerezhet tapasztalatokat, nincs
bezárva egy pincébe, ahol csak a skizofrén szülőjével találkozhat.
De térjünk vissza a skizoid típushoz. Az a bizonyos kívülről
nézés, ami megjelenik kamaszkorban, rögzülhet fiatalfelnőttként. S ha 20-on
évesen is a különböző élethelyzetekben ez a reflexió, akkor az lebénítja a
cselekvést. Egyik része tenne valamit, de a másik része figyeli. Ez
információsan annyira megterhelő, hogy a cselekvés rovására megy. Örömöknek,
intimitásnak a rovására. Pont annak, ami a huszonéves korban annyira fontos. A
csoportban való együtt cselekvés flow-ja (Csíkszentmihályi Mihály), a
szexualitiás és a szerelem flowja és mindenféle flow akadályává válik a
kívülről néző Én.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |