A kivagyiság skálán patológiásan dobogós a skizofrén, aztán
már valamivel önkritikusabb a nárcisztikus és kifejezetten bűntudatra hajlamos
a borderline. Persze minden ember képes a bűntudatra, még a lelke legmélyén a
pszichopata is, noha őt épp azzal szokták definiálni, hogy nincsenek ilyen
érzelmei.
A skála másik végén a szent emberek vannak, akik akkor is
éreznek bűntudatot, ha semmi bűnük nincsen, én ezt metafizikai bűntudatnak
neveztem el, de Freud-nál is van szó tudattalan bűntudatról, amihez persze az
kell, hogy a tudattalanban legyen valami szorongás, és az aztán érthetetlen bűntudatként
jelenjen meg. (Írtam már erről a Szociálpszichológia
könyvemben a Bűntudat fejezetben.) Jézus magára vette a világ bűneit. Ezt ma is
mindenki érti, és nem úgy szoktuk fogalmazni, hogy nagy volt a metafizikai
bűntudata, vagy hogy a társadalmi Én-je volt túlfejlett és ezért fájt neki a
világ.
Filozófiai kérdés, hogy egyáltalán mi az a bűn és honnan
származik, de pszichológiai, hogy ezt miért éli meg másként az egyik és a másik
ember. Márpedig gonoszság van a világban, ezzel a filozófia ma is küzd, s
Hannah Arendt ez irányú gondolatai mindenképp érdekesebbek, mint a
kereszténység (bűnbeesés, eredendő bűn), vagy a buddhizmus magyarázatai (karma,
lélekvándorlás). Hannah Arendt Eichmannt elemezve azt figyelte meg, hogy a bűn
ott lappang a normalitásban, szociálpszichológiára átfordítva ezt
konformitásnak nevezhetjük. Minél normálisabb valaki a hétköznapi felfogás
szerint, annál valószínűbb, hogy konform is egyben, így aztán Milgram kísérletében
annál valószínűbb, hogy hajlamos elmenni a halálos áramütésig.
Utóbb aztán bűntudata lesz miatta, még ha meg is akarják
nyugtatni, hogy valójában a másik székben nem ütött agyon senkit, meg hogy
mindenki hasonlóképp viselkedik, meg hogy ez a szituáció hatalma és nem róla
szólt. Egy fenét nem róla, épp hogy a normalitásában lévő bűnről szólt, ami ő
maga. Ráadásul a k. sz., azt is tudja, hogy cselekedhetett volna másképp is. A
nonkonformok, a kicsit mások, az erkölcsösebbek másként is cselekednek. Néha
épp a pszichopaták, a skizofrének, a nárcisztikusok és a borderlinok fognak
etikusabban cselekedni. Hoppá!
Eichmann azt mondta, ha jobbak lettek volna a főnökei, ő is
jobb ember lett volna. Minden felelősséget kívülre hárított, miközben tudta,
hogy amit csinál, az bűn. Ám elhiszem neki, hogy van ilyen megélés, hogy ez
tulajdonképpen általános. A normális emberek úgy gondolják, hogy maga a bűn,
maga a gonosz is kívülről jövő valami. Hány magyar intézményünk tobzódik a
bűnben? Hány orosz származású ember lövi az ukránokat? – Mindezt teszik puszta
konformitásból. A személyiségzavarosok másképp élik meg a bűn eredetét. Ők úgy
érzik, hogy bennük romlott el valami, és a gonosz bennük van.
A borderline-ok fejlett önreflexiói, erősebb
szocializáltsága és a cselekedeteik közti ellentmondás miatt ciklikus
bűntudattól szenvednek. Ha egy fiatal falcol, és ezt észreveszik a szülei,
megrettennek, a fiatal pedig látja a szülei arcán az aggodalmat és a rémületet.
Ő okozza ezt és máris szörnyű bűntudatot érez.
De a nárcisztikus is olykor-olykor képes arra, hogy
szembesüljön azzal, miképp nyomta el környezetét, szülőjét, testvérét,
barátját, szerelmét, házastársát, kollégáját, beosztottját, valamely
versenytársát (politikai, üzleti, sport stb.) És akár egy intim pillanatban,
akár meditációs magányában egyszer csak átérzi ennek súlyát.
A pszichopata vagy a skizofrén sem mentes a metafizikai
bűntudattól, az ember azon háttérérzetétől, hogy jelentéktelen a világ és
fontos önmaga számára. Ez egy másik sík, egy másik ösvény, a spirituális Én
ösvénye.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |