Képzeljük magunk elé a régivágású, rettegett, de nagyra
becsült tanárokat. Hihetetlen félelmet tudtak maguk körül teremteni és a
váratlan melegszívűségüket a környezet jóságként értelmezte, pedig ezek az
emberek alapvetően kiszámíthatatlanok voltak és más szerepeikben inkább törtek,
mint hajlottak.
A nárcisztikusborderline tanár megfelelt a második
világháború előtti idealizált tanárképnek. Elfogadhatónak tartották, hogy
bizonyos gyerekekre pikkelt, másokat sztárolt, hogy a skatulyáiból kilépni
senki sem tudott. Akiket példaként kiemelt, azok a diákok voltak, akik erősek
vagy okosak voltak, akiket pedig megalázott és a nevetség tárgyává tett az
osztály előtt, azok a gyengék és/vagy a butábbak voltak. Életfilozófiája is
közel állt a rendpártisághoz, az erőkultuszhosz, ahhoz a galtoni eugenikás
szemlélethez, hogy a gyenge elpusztul, az erős megmarad. Ehhez a korabeli
gyakorlathoz tartozott a körmös, a nyilvános fizikai verés különböző fajtái, a
gyerekek egymásközti abúzusának elfogadása, a versenyeztetés. Mivel a tanár
esetében a tudás fejekbe töltésének szerepfelfogása teljes társadalmi
közmegegyezésnek örvendett, ezért ezeket az embereket jó pedagógusnak
tartották, mert legalább a tudásátadást komolyan vették.
Van némi nosztalgia az irányukban, de alapvetően ezt az
ideáltípust a nárcisztikusborderline tudta megtestesíteni és „legjobb”
tanítványaik vagy fasiszták, vagy terroristák lettek. A többiek sérüléseik
ellenére is normális emberek, ám keveseknek esett le azóta, hogy ezek mégiscsak
rossz tanárok voltak. A nárcisztikusborderline-világ mikor a második világháborúban
vereséget szenvedett, akkor a poroszos oktatási modellt amerikai mintára és
marshallsegélyes pénzekből finanszírozva átalakították, és megjelent a
demokratikus nevelési modell. Ám azok, akik személyiségükben nárcisztikusborderline-ok
voltak, aligha lehettek képesek az átállásra, a demokratikus oktatási
módszereket és célokat maximum csak külsőleg fogadták el, hiszen alapvető
működési módjukhoz a merevség és az igazságosság általuk vallott felfogása
tartozott, vagyis a rend, a hierarchia és a skatulyázás, mert hogy ők maguk is
így tudtak csak működni.
A nárcisztikusborderline egyik legjellemzőbb tulajdonsága,
hogy semmi önreflexiója nincsen. Megingathatatlan és empátiahiányos. A saját
szélsőségességére is úgy reagál, hogy nem kell abból nagy ügyet csinálni,
lelkizni, nem kell nyavalyogni, az életet el kell fogadni a maga szenvedő
voltán, örömhullámainkban pedig azokhoz kell csatlakoznunk, akiket
kiválasztottunk. A nárcisztikusborderline sérthetetlen, falakat emel és hideg
üzemmódban érzi magát biztonságban. Azt a néhány embert, aki a barátja, aki a
rokona, aki közel áll hozzá, azt egy másik arcával ajándékozza meg, de ez nem
feltétlenül a testvére, a szülője, mert lehet egy távolabbi rokon és egy olyan
barát is, aki soha nem tett érte semmit. Őket idealizálja, míg aki valóban a
kívánságait lesi és aki valóban barátilag segítőként viszonyult hozzá mikor
bajbakerült, azokat jó eséllyel észre sem veszi, nem becsüli semmire, mert nem
látja őket, illetve rékényszeríti őket a szolga szerepre. A nárcisztikusborderline-ban a hozzá közel állók kihasználása nem tudatos gonoszság
eredménye, bár egy külső szemlélő számára úgy tűnhet – ha és amennyiben belelát
ebbe a magánéleti világába -, hogy az illető alapvetően egy hálátlan és gonosz
ember.
A nárcisztikusborderline tehát egy külön kategória, nem hasonlít se a borderline állandó önvizsgálatára és öngyűlöletére, sem pedig a nárcisztikus tetszeni akarására, pozőrségére, nem beszél önmagáról, a saját nagyszerűségéről, inkább még a nyilvános szereplésektől is elzárkózik. Persze, ha iskolaigazgató, akkor az évnyitói beszédet neki kell megtartania, melynek családja körében hihetetlen fontosságot tulajdonít.
Szerencsére nem minden nárcisztikusborderline-ból lesz zseniális terrorista, kíméletlen diktátor vagy mániákus feljelentő. Lehet csak tanárunk volt az általános vagy a középiskolában, és mindmáig azt hittük róla, hogy példakép.
#borderline1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |