A borderline nők számos pillanatban nagyon nőiesek, a
nárcisztikus férfiak nagyon férfiasak. Fordítva már nem működne a vonzerő, a
törtető nő nem kap társadalmi támogatást, a túl érzékeny impulzív férfira,
pedig hamar rásütik, hogy „rosszabb, mint egy nő”.
Ebben a cikkben a személyiség Én-szerkezetével fogunk
foglalkozni, mert ebből a nézőpontból is megragadható a skizofrén, a nárcisztikus
és a borderline vonzereje. A skizofrén spiritualitása, logikai kritikai
nézőpontjai, távoli elgondolkoztató asszociációi tudnak érdeklődést kiváltani,
általában intellektuális igényű emberekből. De néha a skizofrén olyan
cselekvővé válik, akár Jean d’Arc. A nárcisztikusok vonzereje stratégiai
képességeikben, politikusi lényükben érhető tetten, míg a borderline vonzereje
a szép lelke. A nárcisztikus éleslátó és tettvággyal bíró, a borderline pedig nagyon
tud szeretni, ragaszkodni, imádni. És sosem a gonoszságot imádja a másik
emberben, hanem annak a jóoldalát.
A szakirodalomban találkozni azzal, hogy a borderline nők,
különösen a szépek gyógyulási esélye épp az, hogy könnyen találnak új párt
maguknak, és megint léphetnek egyet előre önismeretben és
személyiségfejlődésben. Sok-sok esélyt kapnak az élettől. A nárcisztikus
férfiak hasonlóképp, a fejvadász cégek szinte lecsapnak rájuk, mert kell a
kreativitásuk, a szaktudásuk, az előadókészségük, a meggyőző erejük. Hát
persze, hogy vonzók, különösen, ha sikeresek, jó kiállásúak és jól keresnek.
A borderline-nak már pillantása is sokat ígérhet, vonzó,
önátadó, ami megtévesztő is lehet, mert nem azt jelenti, hogy azonnal ágyba
akar veled bújni. A nárcisztikusak kritikus vagányok, szókimondók, szellemesek, élesek, mivel törekszenek arra,
hogy megkülönböztessék magukat másoktól, valóban különböznek is. Nem konformak,
nem akarnak birkák lenni. Néha csak azért mondanak ellent, hogy
ellentmondjanak, de ez az elején sosem világos, mert proszociálisnak tüntetik
föl magukat.
A nárcisztikus férfiak felismerhetők még ítélkezési
hajlamukról, sokszor „mindenkiről van egy rossz szavuk”, arcuk kapcsán
megfigyelték, hogy erősen hangsúlyozzák a szemöldöküket. De a borderline nő sem
kevésbé kritikus. Nem csak a viccet érti, a kritikát is és neki is határozott
véleménye van. Attól még, hogy akár egy kisgyerek rá tud hangolódni a másikra,
még van véleménye, mert más szinten vannak az érzelmek és a kogníció. Egy
nárcisztikus férfi mellett gondolhatja azt egy nő, hogy megnyerte a
főnyereményt, a fiú viszi még valamire. Egy borderline nő mellett egy férfi
elhiheti, hogy ő valaki és egy sereg támogató ötletet kap.
Ha csak nem csúszik nagyon félre az életük, a borderline és
a nárcisztikus valóban viszi is valamire. Félrecsúszás alatt vagy a
személyiségzavar felerősödését, paranoiába hajlást, disszociációt értek, vagy
pedig függőségeket, bűncselekményekbe keveredést. Ha a borderline nő zűrös,
attól még lehet tehetséges és elragadó. Gondoljunk csak Angelina Jolie-ra.
A pszichológia rejtélye, hogy a képességek és a
tulajdonságok valamilyen korrelációt mutatni szoktak, de a borderline-oknál és
a nárcisztikusoknál gyakran megesik, hogy a munkamemória és a lelkiismeretesség
nincs kapcsolatban egymással. A munkamemória a pillanatnyi információfeldolgozási
képességet takarja, és ez akármilyen fejlett, elszakad a személy egészétől, a
magvától, az egyén identitásától, a többi énrésztől. Ezek az énrészek
rejtettek, az énrészeink ösvények, amelyeken belső útjaink során járunk. Ha
végigvesszük ezeket az énrészeket, arra a megállapításra fogunk jutni, hogy a
nárcisztikus Társadalmi Énje bírhat vonzerővel, a borderline-nak pedig az
érzelmeit tudja úgy elengedni, ahogy csak a gyerekek képesek örülni.
Különböztessük meg négy ösvényét az Én-nek:
1.
Csecsemő Én. Anyánk hasában és a csecsemőkorunkban
ért impulzusok. Ez befolyásolja, hogy mit gondolunk arról, hogy fontosak
vagyunk-e a világ számára, vagy fölöslegesek. A „biztonság”-szükséglet
jellemzi.
2.
Egyéni Én. Az énünk felfedezésétől, születésétől
az egész életünket végig kísérő önzésünk forrása. „Gyarapodás”-szükséglet
jellemzi.
3.
Társadalmi Én. Ez az én a közösségi
lelkiismeretünknek a tere, „társas lény”-szükségletünk bontakoztatja ki.
4.
Sprirituális Én. Ez az Én abból születik, hogy
tudjuk, meghalunk. „Végső értelemkeresési”-szükséglet jellemzi.
Mindegyik Én több fokozatú fejlődésen megy keresztül, és
egész életünkben fejlődnek vagy elakadnak. Egymásra is épülnek, vagy ha nem
tudnak, hát akadályozzák a másik előrejutását.
Emeljük jobban ki most a spirituálist, hogy lássuk, ez az Én
miként jelenhet meg illetve miként kíséri végig az életünket. A spirituális
ember és foglalkozás az egyházi ember. Egy ilyen életpálya mellett fiatalon
hozzuk meg a döntésünket. A Spirituális Én igen korán megszületik, a kisgyerekekben
is ott van. Nem kell megvárnia a Társadalmi Én kibontakozását, hogy aztán abból
nőjön ki. Polcz Alaine például a haldokló gyerekekkel foglalkozva azt is
megállapította, hogy nem szabad a rákos gyerekeknek hazudni a betegségükről,
mert pontosan érzékelik az elmúlás lehetséges és valódi közeledését és az
útjukon kísérni kell őket, nem pedig „kímélni”. A maguk szintjén természetesen.
A társadalom és a kultúra aztán receptet nyújt, intézményeket teremt azért,
hogy Spirituális Énünket kielégítse, ami pedig az egyéni lehetőségeket illeti, sok-sok
lépcsője van ennek, melyen mindannyian haladunk. Ennél jobban itt most nem
mennék bele.
A Társadalmi Én sem csupán felnőtt korban születik. Létrejön
az már azon nyomban, hogy közösségben kell lennünk, tehát egy óvodás
csoportban, de felnőtt korban ennek elfojtása vagy kibontakoztatása nyilván nem
elhanyagolható. Patológiás az a társadalom, ahol a Társadalmi Én elfojtásra
kerül az egyénekben, pl. azzal a felkiáltással, hogy a mi családunkban a tagok
ne politizáljanak.
Az Egyéni Én fejlődését a Gyerek Énnel kezdi, de aztán lehet
belőle nepotizmus. Az altruizmust az Egyéni Én esetében az önző gén elmélethez
köthetjük, mely altruizmusunk ezen a szinten csak a genetikai közelség
függvénye.
A Csecsemő Én-t is megelőzik genetikai diszpozíciók, a
patológiás nárcisztikusnak és borderline-nak a Csecsemő Én-nél történnek a
sérülések. Amikor nem a klinikai dolgokról, hanem csak karaktervonásokról
beszélünk, akkor az elakadás későbbi. De ahogy a genetikai hajlamaink
végigkísérik az életünket, úgy a Csecsemő Énünk tapasztalatai is. Mindannyian
kapunk egy útravalót, amivel dolgunk van.
A személyiségünknek ezeket a rejtett ösvényeit szép lassan
felfedezhetjük. A nárcisztikusok talpraesettebb Társadalmi Én-je, ha nem csupán
munkamemóriaként dolgozik, azaz összhangba kerül erkölcsi szilárdsággal, igen
hasznos erőforrássá válhat. A borderline-ok érzelmei pedig lehetnek igen
inspirálók.
A személyiségzavarosok tele vannak ötlettel, energiával, kíváncsisággal, nem unalmas mellettük az élet. Bár a jó tanács így szól: miért nem elégszel meg inkább egy kiegyensúlyozott partnerrel? Miért nem támogatsz olyan embereket vezetőnek, aki valóban oda tud figyelni rád, és miért nem építesz olyan társadalmat, ahol kiszűröd őket abból, hogy hatalmat kapjanak a kezükbe?
A kép forrása A tengernél című film.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |