Jung valahol azt mondja, hogy képes volt előhívni egy
alteregóját és tudott vele beszélgetni. Hipnózis állapotúakról is nem egy leírást
olvashatunk arról, hogy igen csak fantasztikus dolgok történhetnek, korábbi
életek hívódnak elő, megváltozik a nyelvhasználat, történelmi szereplővé lépnek
elő a páciensek, ámbár ezek a korábbi életek mindig jelentős személyiségek,
vagyis alighanem mi teremtjük őket.
Az alteregók megteremtése a disszociativitás lényege. Hogy
ezek az alteregók mindannyiunkban vannak, ahogy azt Jung is képzelte vagy csak
néhány embertársunkban, arról megoszlanak a vélemények, de talán fontosabb is,
hogy akikben vannak, és felfedezi őt vagy őket, mit kezd vele.
A borderline személyiségzavarosoknál gyakran emlegetik, hogy
jellemző lehet rájuk a disszociativitás, a skizofréneknél is, és végezetül
létezik maga a disszociatív személyiségzavar is a maga abszolút jellemzőivel,
mikor a kliens úgy érzi, hogy a testén különböző emberek osztoznak.
Ám jelentős különbségek vannak. A disszociatív beteg van a
skála egyik végén, a skizofrén a másikon. A leírásokban ott van, hogy a
köznyelv a skizofrén többes személyiségűnek gondolja, de ez tévedés. A
skizofrén törekvése épp az, hogy erőszakosan integrálja az élményeit. Feltűnnek
bizarr gondolatainak mindenáron valóságalapot kíván tulajdonítani, és ezeket hierarchiába akarja rendezni. A furcsa gondolatok, paranoiák, feltételezések
annyira hihetőnek és elementáris felismerésnek tűnnek a számára, hogy a skizofrén ezeket nem akarja
elveszíteni, sokkal inkább hinni akar a valóságtartamukban.
Kell tehát egy karaktersajátosság ahhoz, hogy valaki
skizofrén legyen, vagy fordítva, a belső élmények terelik őt abba a karakterbe,
amely ellenséges és elutasító a külvilággal szemben, amely különbnek, kiválasztottnak
érezvén magát elszakad a valóságtól. Amit ki szeretnénk emelni, hogy a
skizofrének énintegrációs törekvése nagyon intenzív, nem hajlanak, hanem
törnek, nem tudják énjeiket külön működtetni, egyik szerepet átváltani a
másikra, egyik gondolatot a másikra, egyik Én-t a másikra.
A disszociatív személyiségzavar minden bizonnyal későbbi
sérülés eredménye. Míg a skizofrénnél a korai kiterjesztett Én uralkodik, a
többszörös személyiségzavarosnál a hasítások hozzák létre az alteregókat, hogy aztán
át lehessen ugrani egyikből a másikba, ha épp menekülni kell. Ezek az alteregók
megvédenek a valóság kegyetlenségétől, és aztán elkezdenek erősödni. Biológiailag
nem öregednek, de karakterük egyre kifinomultabbá válik.
A borderline is körülbelül akkor szerzi be a sérülését, amikor a disszociatív, hasonlóképpen mutat képességet és hajlandóságot az önhipnózisra, de sosem jut el az amnéziáig. Nem önmagát többszörözi, hanem a külvilágot.Tehát, a hasítás, mint énvédő mechanizmus egész másként működik.
A skizofrén nem hasít, hanem integrál, a disszociatív személyiségzavaros a saját személyiségét hasítja, a borderline pedig a külvilágot.
Mindhárom érzékenyen reagál a traumákra, és/vagy valóban
komoly traumának is van kitéve. Az is feltételezhető, hogy ezek időben
eltérőek, ahogy említettük a legmélyebb sérülés a skizofrénnél van s a három
közül a legkésőbbi a borderline-nál. Minél erősebb önvédelemre képes az ember –
és ez növekedvén erősödik -, annál inkább egészséges tud maradni.
A borderline hasítása azt jelenti, hogy a környezetének hol
a negatív vonásait, hol pedig a pozitívat érzékeli, mintha két szemüvege volna,
és hol az egyiket, hol a másikat kéne felvennie. A skizofrénnek viszont egy
szemüvege van, amit időnként le tud venni és olyankor furcsállja azt a világot,
amit korábban látott és ahogy korábban értékelt, viselkedett. De amikor a
szemüveg rajta van nem lát rá a normális szemüveg nélküli önmagára. A
borderline tudatában van annak, hogy szokott másként is érzékelni, csak az
aktuális érzései elborítják, míg a disszociatív önmaga feldarabolása során – ő nem
szemüveget hord – megesik, hogy hátulról figyeli egyes személyiségeinek
előbújását, de az is, hogy amnéziája lesz, és fogalma sincs arról mit csinált a
másik ember, amíg a testét uralta.
Mégis mit tanulhat az egészséges ember ezekből a
patológiákból? – A fejünkben lévő énjeinkkel, ha képesek vagyunk kapcsolatot
teremteni, azok elindulhatnak a fejlődés útján. Az egészséges embernek is
vannak olyan gondolatai, amiket a felettes énje kontrollál, és elfojt, noha, ha
elfogadjuk létjogosultságukat, akkor nő az önismeretünk. Ettől még nem veszik
át az uralmat, de kapcsolatba kerülhetünk velük. Ezt a terápiás nézőpontot
vallja magának az
IFS terápia (Internal Family Systems Therapy) azaz a Belső Család pszichológiai irányzat.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |