Mikortól számolhatjuk az életközépi válságot és hogy érünk
oda? Ha elég soká élünk biztos megtapasztaljuk, legkésőbb 50 fölött. A
világvallások alapítói korábban, kb. akkor, amikor kimentek a pusztába.
Mindegyik szakított addigi életével, de többségüknek volt addigi élete.
Mohamednek még nála idősebb felesége is, akit szeretett.
A társadalmi szerepvállalások megtapasztalása, kiteljesedése
után jön az életközépi válság, a fázisokat, mint tudjuk, büntetlenül nem igazán
lehet kihagyni, akkor a következő szakaszban az megbosszulja magát. Egyik
Én-ünk sem hagyja abba a fejlődést (ez saját elmélet majd valamikor publikálom),
de a súlypont áthelyeződik a társadalmi énről egy spirituálisra, ahogy azt
például Maslow-nál, Assagioli-nál vagy
Wilber-nél olvashatjuk. (Assagioli élete különösképp paradigmatikus itt a
számunkra, mert ő aktivistaként küzdött Mussolini ellen. Néhány napra még börtönbe
is zárták.)
Képzeljünk el egy normáleloszlású görbét: középen vannak a
kisebb sérülésekkel, de traumáikat megdolgozott felnövekvők. Az egyik szélén viszont a személyiségzavarosok, a
másikon pedig a „nagyon normálisak”. Nagyon normálisnak azokat nevezzük, akik a
környezetük számára nem okoznak problémát, tehát jól szocializáltak, követik a
szerep-szabály játékokat, nem panaszkodnak, nem nyafognak, nem akarnak mások
fejére ülni stb. (Tudom, ez egy optimista populációs-pszichológiai feltételezés,
mert lehet épp fordított a görbe, sok a sérült, és sok a „nagyon normális” és
kevesen vannak középen, de ez most nem fontos a továbbiakhoz.) Van itt egy jelentős
fejlemény: amikor az életközépi válsághoz érnek az emberek, a normáleloszlású
görbe két végén elhelyezkedők kerülnek komolyabb válságba.
A személyiségzavarosság maga is egy skála, de most nem kell
elvesznünk ezekben a részletekben sem, mert az mindannyiukban közös (legyen
valaki nárcisztikus vagy borderline), hogy az életközépi válságba kerülve rettenetesen fáradtnak érzik magukat. Addig rohangáltak, az élet sava-borsát
árasztották illetve kergették. A „kergetés” a jó kifejezés, mert abba lehet
belefáradni. A belső ürességüket a rohanás takarta el, de nem lehet örökké
rohangálni, a testük, a szervezetük kifáradt, sokféle fizikai nyavalya sújtja
őket, és pszichéjük is kimerült. Külső szemlélő ilyenkor esetleg kiéltnek látja
őket és nagyon szenvedőnek. A borderline és a nárcisztikus az életközépi válsághoz érve nagyon kifárad.
Amennyiben skála másik oldalán helyezkedünk el, azaz erős
identitással, erős Én-nel, ürességet sosem tapasztalva éltük a
hétköznapjainkat, és mi képviseljük a normalitás csúcsát, akkor az életközépi
válság úgy ér el minket, ahogy Casanovát az impotencia. Lassan, de biztosan. És tiltakozni fogunk ellene. Ha ennek a bizonyos normalitásnak egészen a szélén
vagyunk – tehát átellenben a személyiségzavarral - akkor hidegnek, unalmasnak,
sótlannak fognak tartani minket a környezetünkben, és mi is annak fogjuk érezni
magunkat (ld. „elidegenedett védelmező” psziché fogalmát, ami annyit tesz, hogy
lehasítunk minden érzelmet, nem élünk át se örömöt, se bánatot.). Ezek a
szélsőségek elkerülhetők, tehát az üresség két fajtája, a személyiségzavarból
és az ellaposodó életből származó. Legalábbis a szerencsésebbek elkerülik.
Legyünk optimisták, szerintem a többség.
De van valami, ami senki számára sem kerülhető el, ez pedig az életközépi válság sajátos vonása, amit lehet egzisztencialista válságnak illetve az értelemkeresés új szemüvegének nevezni. Amikor már nincsenek kötelezettségeink, nem akarunk megfelelni és ismerjük a képességeinket, akkor egyszer csak megjelenik az a kérdés, hogy van-e értelme annak a rutinnak, amit csinálunk. Ráadásul mivel lekerül egy lepel, az a lepel, ami az elfogadtatásunk igénye miatt nem engedte látni a rendszerhibákat, a mások önzéséből származó hibákat, a gonoszságokat, a tehetetlenségeket stb., tehát pőrén ott áll előttünk korábbi önámításunk, hogy fontosak vagyunk és hasznosak. Vagyis a munkahelyünket hirtelen kártékony, de legalábbis rosszul működő szervezetnek látjuk, noha addig ez fel sem tűnt. Magunkat lecserélhetőnek és fölöslegesnek érezve szerénnyé válunk. Hirtelen nem a folyosó közepén fogunk menni, hanem a szélén, abbahagyjuk a közutakon a veszélyesebb előzéseket, és hagyunk másokat menni. (A kommunikációelmélek jól ismerik az életkorral történő non-verbális változásokat. A folyosón való kinezikai példát is valahol olvastam.)
A kérdés az lesz, hogy új értelmet találjunk a tevékenységünknek. Esetleg lemondjunk a gondolkodásról és rutinszerű zombikká váljunk? Az öregedő kutyám egyre rutinszerűbb, ezzel szemben „sajnos” az ember nem igen tud megszabadulni a gondolkodástól, arra teremtetett, hogy folyamatosan járjon az agya, és az életközépi válság azt mondatja vele, hogy ott is baj van, ahol eddig észre sem vette. Akinek pedig jár az agya, annak fejlődnie kell. Éppenséggel ragaszkodhatunk a nagyszerűségünkhöz, de akkor nem fejlődünk. (Mostanában elég sok energiát öltem abba, hogy ezt a típust megértsem, tehát azt a karaktert, aki az életközépi válságát elutasítja.)
Ha nem azzal kell foglalkoznunk, hogy vegetatív módon
életben tartsuk magunkat, tehát az addigi életünk tulajdonképpen adaptív volt,
akkor az egzisztencialista kérdés úgy hangzik: miért is élünk? Nem volna-e
inkább indokolt meghalni? (Az egzisztencialisták számára egy komoly kérdés van
csak, az öngyilkosság.) Camus és Sartre egzisztencializmusa voltaképp kultúrtörténeti
szempontból is megragadja ezt a fázist, ami az egyént is utoléri.
Nem véletlen, hogy az ’50-es éveiket taposó férfiak
halandósága hirtelen megugrik. Sokszor nem tudnak választ adni a fenti
kérdésekre. A fölöslegesség érzése, a céltalanná válás pedig elviszi őket. A
nők, ha vannak családi kapcsolataik kicsit szerencsésebbek, a női szerepek
megmaradnak: a gondoskodás, a szeretet, vagy akár a gyűlölködés - hogy
negatívat is mondjunk -, egyaránt tartósít. De nagyon jól látszik, hogy a nemek
közt e tekintetben fogyóban a különbség, a nők egy része ilyenkor lesz súlyosan
beteg. Mikor is kimerül a társadalmi Én-ünk önző egoista része, nos, akkor
köszönt be az életközépi válság. Voltak, lehettek egzisztencialista kérdések
már fiatal korban is, a felnőtté válás küszöbén, de míg akkor ezek lehetséges
opciók voltak, az életközépi válság idején már nem választható: jön, s van
akinél mint a gyorsvonat. Ez tulajdonképpen az egészséges.
Elérte az ember amit el szeretett volna, vagy le kell
mondania bizonyos dolgokról, ez eldőlt. Igen mulatságos, ha az életközépi
válság idején valaki elkezdi kergetni a fiatalságot. Enyhén kopaszodó férfi 20 évvel fiatalabb nővel
nyitott tetejű kabrióban. Sejtjük, hogy a nőnek sem a
személyisége, hanem a teste érdekli. És fordítva, néhány klimaxszoló nő is a
hormonjai hatása alá kerül. Bár sokan partnert váltanak, de azt már pontosan
tudják, hogy az új partner mellett is valami utol fogja érni őket, ez pedig a
neurózis.
Kár, hogy ez a kategória kezd kiveszni a pszichológiából (Freudnál
még igen fontos volt), mert könnyű összekeverni a személyiségzavar egyes
tüneteivel. Az érzékenységből, a túlzott empátiából, a mulandóság átéléséből, a
sorozatban felbukkanó emlékekből származó érzékenységnek nincs köze a hasításos
borderline kiszámíthatatlansághoz, sem pedig a szintén hasításos „elidegenedett
védelmező” én-hez. A neurózisos szakasz a maga válságával és továbbfejlődési
lehetőségével nem depresszió és cselekvésképtelenség, hanem egy új
szenzibilitás.
Ha a fejlődés eddig szerencsésen ment végbe a válság előtt a
Társadalmi Én dominált, az egyéni gyarapodás lényegtelenné válik. Ha mondjuk
valaki politikus, tovább csinálhatja amit addig, de már másként. Ekkor válik
államférfivá, más viszont ugye diktátorrá vagy populista bohóccá, mint pl.
Berlusconi.
Bónusz: József Attila: Reménytelenül (Reviczky Gábor): https://www.youtube.com/watch?v=mg5pEz3oqFk
#borderline1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |