Wilbernek és sok más gondolkodónak is igaza van abban, hogy
pl. egy sámán transza messze nem ugyanaz, mint egy hasonló élményeket átélő
kísérletezőé. Utóbbi számára ez roppant veszélyes is. Minden ami a koragyerekkori
élmények romantikus hajszolása szintén nem ugyanaz, mint amit elérhet egy jógi
és így tovább. Ezek romantikus tévedések, véli Wilber. Mindazonáltal mivel
emberek vagyunk, nem csak a fejlesztett énünk működik, akármennyire is egészséges
és fantasztikus a személyiségfejlődésünk.
Sőt, mutatnék egy modellt, hogy aztán eljuthassak e
bejegyzés fő témájához, a nárcisztikusok iránt táplálható empátiáig. A modell
az életképesség függvénye. E szerint ami mozgat minket azok a tökéletlenségeink
(buddhista megközelítéssel a karmáink), pszichológiai megközelítésben az
előbukkanó énjeink és konfliktusaik. Akinél ezek nagyon sérültek életképtelenné
válik (ha csak a környezete nem tartja életben), és akinél ezek nagyon jól
megdolgozottak szintén életképtelenné válik (ha csak a környezete nem tartja
életben).
Mindannyiunknak vannak a skizofrénekhez hasonló
halucinációi. Gondoljunk csak arra, hogy amikor álmodunk, azokat gyakran abban
a pillanatban teljesen valóságosnak tartjuk. Mindannyiunk viselkedik néha
gyerekesen, ugranak be egy helyzetre rossz reakciói. Pl. amikor megelőz minket
egy másik sofőr és sok szerencsétlenséget kívánunk neki, lehetőleg még a
következő kanyarban. Aztán persze korrigálunk, de az már a szocializált énünk.
Vagy, amikor azt akarjuk, hogy ránk irányuljon a figyelem. Akiben semmi
nárcisztikusság nincs, az nem fog megnyilatkozni egy közösségben, pláne nem tud
felszólalni, előadást tartani. Mindig jogos a kérdés a felszólalóval szemben,
hogy ugyan „ki kérdezett?” Persze a nem beszéd is tud cselekvés lenni, de ezt
most hagyjuk. A lényeg, hogy van bennünk valamennyi skizofrénia, vagy nárcisztikusság,
vagy disszociáció, vagy bármi, amit azonnal be lehetne sorolni valamelyik
patológia lajstromszám alá. Valójában az érzelmeink mozgatnak minket, ha
nincsenek érzelmek lehet nem alkotunk semmit. Érzelem nélkül elfogy az életerő.
A nárcisztikus érzelmeink hozzák létre az önkifejezés
vágyat. Igaz, hogy akit nárcisztikusnak tartunk, annak az énközlése olyan
lehengerlő, hogy nem tud odafigyelni ránk és ez zavart okoz a kommunikációban.
Mondasz valamit arról, hogy elveszítetted egy szerettedet és ő rögtön arról
beszél, hogy ő kit veszített el, majd arról asszociál valami másra, arról
megint valami másra, te meg szépen lassan rájössz, hogy a te üzeneteid nem
érnek el hozzá, csak a saját gondoltai, meg traumái körül forog.
Hiányzik a nárcisztikusból az empátia? Nem kizárt, hogy
volna benne, csak a traumái nem engedik felszínre jutni. Nem lehet, hogy
igazságtalanok vagyunk a nárcisztikussal, mert azt feltételezzük, hogy nincs empátiája? Akinek valóban nincs, az a
pszichopata. A pszichopatának a hatalmi kompetencia átérzése sokkal dominálóbb,
mint a tükörneuronokból származó átérzése a másik állapotának. Viszont számos
nárcisztikust ismerek, akik túlérzékenyek, akiknek hatalmas szivük van, csak
épp annyira látványos, hogy nem tud odafigyelni a diákjára, a gyerekére, a
párjára, mert annyira leköti önmaga.
Ha analítikai kémiai ismeretekkel rendelkezik valaki,
pontosan tudja, hogy egy elem nem kimutatható színt adó csapadékreakcióval, ha
egy sötétebb színt adó csapadék is jelen van az oldatban, mert az elnyomja. A
nárcisztikusokkal szerintem ez a helyzet: önmagukra való figyelésük elnyomja a
bárki másra való figyelést. Ám ilyen szempontból mindannyian néha
nárcisztikusak vagyunk, máskor meg kevésbé.
A nagyon súlyos nárcisztikusoknál a másikra figyelés
akadálya a saját trauma, tehát ha diagnosztizálja magát egy nárcisztikus, kap még egy púpot a hátára. Talán
elviselhetőbb lesz a környezete számára, talán javítani foga magán, de ha tényleg mélyen nárcisztikus a diagnózis nem teszi jobbá.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |