A skizofrének szexualitása – legalábbis akkor, amikor rosszabb állapotban vannak, mert más esetben épp olyan sokszínű, mint bárkinek – szükségletalapú. De még csak nem is úgy, ahogy egy aspergeres számára, aki megfogalmazza, hogy neki sajnos baja van a kapcsolatteremtéssel és igazából csak szexet szeretne és ha lehet ne beszélgessenek a szerelemről. A skizofrén nem fogalmaz meg semmit, nincs önreflexiója, egyszerűen csak elvesz, és aztán sajnos bírál és értelmez is, elemzi és pszichologizálja a másikat. A lényeg ez a hármas szerkezet: a szükséglet, az önrefelxió hiánya és a másik veséjébe látó elemzése.
A betegségre ugyanakkor
mint a hagyma héjára kerülhetnek még karakter sajátosságok, szocializációs,
kulturális rétegek. Nyilván most a modern fogyasztói társadalomról beszélek,
nem egy indiánkulturáról, ahol a skizofréniát nem is tartják betegségnek, csak
furcsaságnak, átlagtól elütőnek, ezért aztán megbélyegzés nem rakódik rá
teherként. A skizofrén a majdnem sámán, a félresikerült sámán, és ha nem tud
integrálódni a közösségbe elzavarják, majd visszahívják, ha megint nem tud
integrálódni, megint ez történik. És a skizofrént a közössége, az ilyen
közösség féken tartja. A nyugati társadalom őrültnek nyilvánította, lekötözte,
rácsos ágyba tette, majd ma kémiai szerekkel kezeli. A 60-as évek vége óta
pedig, mióta szexuális felszabadulás történt, alakulhatott és bontakozhatott ki
a fenti időszerű szexuális habzsolás. 2-3 évnél tartósabb kapcsolata azonban
épp azért, mert a mai társadalmakban nem vagyunk egymás mellé kényszerítve, nem
igen van.
Szexualitásukra
általában az a jellemző, hogy nem adnak, csak elvesznek. Ám a betegségre valamilyen
karakter is rakódik és az bármi lehet. A kevert típusok jellemzését egyediségük
miatt kerüljük, de igazából tiszta típus még a skizofrénnél sincs. Ha például
önostorozó, kisebbségi érzés, igyekvő szolgáló attitűd jellemzi, az
kezelhetőbbé teszi az alapbetegséget és a szexualitásba is egészen más színt
visz, mint ha más személyiségjellemzők árnyalják. A betegség belobbanásakor
azonban a szexualitásukból kivész az érzelem, szükségletjellegűvé, ösztönszerűvé
válik.
A nárcisztikus
szexualitása során arról akar meggyőződni, hogy ő ellenállhatatlan, neki van
hatása. A nárcisztikus mindig erről akar meggyőződni, miért pont itt lenne másmilyen?
S most képzeljük el azt a pechet, ha a nárcisztikus teljesítménye alacsonyabb,
s különösen, ha férfi az illető, és ez a potenciálja kapcsán kézenfekvő, nem
titkolható, mint ahogy a nők esetében, abból milyen sok szövegelés és
pótcselekvés származhat. És persze megcsalás, mert új trófeák és önigazolások
kellenek.
A nárcisztikusoknál sose
feledkezhetünk meg arról, hogy az alapprobléma az Én bizonytalanságával,
gyengeségével van. Ezért fontos annyira a nárdissztikus számára, hogy partnere
jól nézzen ki, mert reprezentálnia kell vele is. Ha a nárcisztikus partnere
viszont jól néz ki, és egészséges a személyisége, az üresség szembetűnővé
válik, a partnere abúzusait pedig nem tűri és hamar lelép, akár anélkül is,
hogy magyarázná miért, a sok beszédből és vitából ugyanis elege lesz. A
megcsalását sem tűri.
A nárcisztikusok
sérülhetnek a másik nemmel való próbálkozás során és mivel tagadják a
társadalmi normák rájuk vonatkozó szabályait ezért könnyen válnak biszexuálissá. Szexualitásuk lehet szabados, ám nem mindenki olyan, mint Oscar Wilde, van, aki
kifelé a látszatért aggódik állandóan és ezért válik hamissá, ha jobban
kiismerjük.
Míg a skizofréneknél a
szexualitás inkább ösztönös, addig a nárcisztikusoknál túlságosan is le vannak
fojtva az ösztönök, nehezen tudnak egyszerűségükben kibontakozni, ezért a
nárcisztikusok könnyen folyamodhatnak valamiféle perverzióhoz, amivel
felturbózzák magukat. Nem tudatmódosító szerekre van szükségük, mert a kontroll
megtartása fontos a számukra, és a szexuális perverziók legkülönbözőbb
variációi tetszhet nekik. A modern fogyasztói társadalomban pedig a lehetőségek
tárháza kinyílt, mert az önkényeztetés joga is ideológiaként adott. A kiégés, a
csömör, a kiéltté válás kockázata igen csak veszélyezteti a nárcisztikusokat.
Wilde művében, a Dorian Gray arcképében a festmény pontosan visszatükrözi a
kiéltség aktuális fokát, miközben hősünk a társasági életben folyamatosan
hódít. Én egy isten vagyok, mondja a nárcisztikus, miközben gyorsan halad az
ingerelhetetlen impotencia és a frigiditás felé.
A borderline
szexualitása nem nélkülözi a magas érzelmi odaadást. Elsősorban nem testiséget,
hanem lelket akar kapni és adni, ezért tűnik ez a hozzáállás többnyire
kulturálisan és biológiailag is nőiesnek. Egy borderline nő viselkedését
természetesebbnek fogjuk tartani, mint egy férfiét. Ha úgy adódik, hogy egy
szexuális aktusba nincs szerelem, az nagyon megviseli, noha impulzivitása miatt
könnyen fekszik le bárkivel. Néhány pillanatra lehet érzelmileg közel kerülni
egy idegenhez is, aztán nem érti miért volt a szexuálitás és piszkosnak érzi
magát. (Hogy ezt aztán miképp dolgozza fel, már sok egyéb rétege határozza meg, lehet ő is rosszindulatú, kifordultan önigazoló és rágalmazó, de inkább őszinte és önpusztító szokott lenni. Mi van ugye, ha valaki nárcisztikus borderline?)
A borderline-ok
vonzódnak a tudatmódosító szerekhez, a bódulathoz és a szexualitásban is
keresik ezt az érzést, és meg is találják. Nagyszerű szeretők, mert adni és
kapni is akarnak, mert test és lélek együtt mozog, mondhatni szerelmes típusok.
Ám amint úgy érzik, hogy a partnerben nincs az a tűz, mint bennük, rögtön
zárnak, mert nagyon figyelnek arra, hogy a másik is maximalista legyen. Nem úgy
veszítik el az eszüket, mint egy nem-borderline szerelmes, a borderline inkább
behúzza a másikat, egyé válik vele és csak így működik. A tűz csökkenését
viszont rosszul kódolja, úgy tekint rá, hogy az azt jelenti, a másik el akarja
hagyni.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |
Zsolt Péter 2024. 01. 01. 11:20