Mindenki találkozott már azzal a jelenséggel, hogyha egy
kutya elsátál egy másik kutya kerítése előtt, akkor bekapcsol a házörzőnél a
reflex. Talán azt is megfigyeltük már, hogy nem minden sétáló válaszol erre
hasonlóképp. Sokszor a sétálóból mérhetetlen nyugalom és megvetés árad.
Legalábbis az emberi szemlélőnek így tűnik. Ám fordított esetben, amikor a mi
végtelen nyugalmú és magasabb IQ-júnak tartott ebünk előtt sétál el a kolléga,
ugyanez a jelenet ismétlődik meg, csak fordítva.
Két kognitív műveletre volna szükség, hogy ez ne legyen
mindig ilyen mechanikus. Az egyik, hogy az épp házát örző örjöngő képes legyen
a másik helyébe képzelni magát – empátiára egyébként képesek a kutyák, de nem
ilyen szituációban -, a másik, hogy legyen előre gondolkodó képességük, hogy
arra gondoljanak, ha majd a másik jön el előttem akkor én is így fogok
örjöngeni, tehát most nem játszom a nem törődöm felsőbbségest, vagy a jövőben
nem fogok őrjöngeni, hisz akkor ő játszhatja a felsőbbségest, tehát e kört
érdemes volna megszakítani. Erre a jövőfókuszra a kutyák képtelenek, nem
képesek távlati képzeteket teremteni és ebből cselekvéseket levezetni, noha
egyébként az ember közelsége miatt fantasztikusan szociálisak, parancsra
képesek lecsendesedni, várakozni, vágyaikat késleltetni.
De ne várjunk csodákat a kutyáktól, a jövőperspektívához
fogalomalkotásra, szavakba foglalt képzetekre volna szükség. Ami egy kisgyereknél
már megy, a kutyáknak nem. Sok óvónő alkukkal kezeli a kicsiket, melyeket egy
kamasz már zsarolásnak vélne. A kutyáknak viszont nem érdemes olyat mondani,
hogyha ma jól viselkedsz, holnap elmegyek veled sétálni. Ugyanakkor ne legyen
nagy az arcunk az állatokhoz viszonyítva alig vagyunk előrébb. Sok politikus,
ki épp hatalmon van képtelen a fordított helyzetet elképzelni, és ennek
megfelelően nem visszaélni a jelenlegi pozíciójával. A demokráciákban rengeteg
megoldás született arra, hogy az embernek ezt a korlátozott képességét
valamiképp áthidalják. (Egy podcastban beszélgetünk
ezekről.)
Az időperspektíva kérdése sokkal fontosabb, mint hinnénk, az
emberiség jövője áll rajta, és félő, hogy ebben bár fejlettebbek vagyunk a
kutyáknál és a kisgyerekeknél, de nem eléggé. Ám haladjunk a gondolatmenetben
sorba.
A pszichopaták viselkedésének oka, hogy szemben a többi
emberrel nincs félelemérzetük, azért nincs, mert nem tudják elképzelni magukat
a jövő egy kellemetlen állapotában. Pl. ha gyilkolok engem villamsoszékbe
ültetnek, ezt, ha pszichopata vagyok értem, de ez azért nem visszatartó erő,
mert nem tudom a saját létezésemet exrapolálni. A jövőbeli énem nem a
jelenbeli. Nem minden embert tartunk pszichopatának, akiből hiányzik a saját
jövőtudatosság, mert gonoszságot is társítunk a pszichopataság mellé, jóllehet
az egy másik dimenzió. Szerintem sok sikeres politikus, ki hasznos is volt a
közössége számára magán viseli ezt az agyi hiányosságot. No és arról se
feledkezzünk meg, hogy egy hiányosság nem okvetlenül jár kártékonysággal. Ld. a
kutyákat. Szeretjük őket attól még, hogy korlátozottak a kognitív képességeik.
Talán nem bonyolítja el a gondolatmenetet, de valójában nincs
egészséges jövőtudatossága azoknak sem, akik olyan ideológiákba kapaszkodnak,
melyek azt hirdetik, hogy a jövő uralható. Ezek szélsőséges megnyilvánulásai (pl.
leninizmus) állami terrorba csaphatnak át. De általában az idő uralásának
vágya, akár a történelem kisajátítása, akár a jelen uralása mind patológiás.
Ezekről írtam
már bővebben.
Az egyén időperspektívájának egészséges és egészségtelen
vonásairól Zimbardo hozott létre egy komplexebb elméletet, így is nevezte el,
hogy időperspektíva. Az egészséges időperspektívára nem jellemző a hedonista
jelen szemlélet. Például a jelenben lehet tetszik nekünk az ital, de általában
nem válunk alkoholistává, csak mert az adott pillanatban felszabadultságérzetet
okoz. A kérdés azonban sokkal súlyosabban merül fel, ha egy ország sorsára
vagyunk kíváncsiak és még súlyosabb, ha az emberiségére.
Ha egy miniszterelnök kijelenti, hogy ő hány évtizedig
akarja még a pozíciót birtokolni, felmerülhet bennünk a gyanú, hogy nincs
egészséges jövőperspektívája. Már, ha nem blöfföl, hanem komolyan gondolja. Ugyanis
a körülmények nagyon sokat változhatnak, és el kell tudni fogadnunk a
változékonyságot, de legalábbis a fejlett személyiség ezzel számol. Feltehető
az a kérdés is, hogy milyen ára is lehet annak, ha mondjuk Magyarország miniszterelnöke
nem tudja elképzelni, hogy néhány cikluson belül elveszíti a hatalmát. Az
Eu-ból kell ehhez kilépni? A demokrácia maradékát kell ehhez felszámolni? A
kreatív honfitársakat kell ehhez elüldözni? Az oktatást kell ehhez lebutítani?
Egy környezeti katasztrofát kell az ország területén okozni (akkumulátorgyárak
fekete lyukává kell változunk)? És sorolhatnánk. Mi az ára annak, ha valaki a
hatalomról nem tud lemondani, és ami még izgalmasabb kérdés mi értelme van a
hatalom birtoklásának? Mennyiben szolgálja valakinek az egyéni fejlődését az,
ha folytonos hatalombirtokos? Igy értem azt, hogy mi értelme ennek.
Még fontosabb a jövőnek nem uralása, de felelősségteljes
módon való viszonyulás hozzá, ha az emberiség jövőjét nézzük. Az olyan típusú
intézmények, mint például a jövő nemzedék ombudsmanja már az okos előrelátás
intézményesítését mutatta. Képes-e az emberiség a jövőre fókuszálva
intézményesedni? –A kapitalizmus is rövid távú haszonmaximalizálásban
gondolkodik, tehát a kapitalizmus önmagában erre nem alkalmas. (Itt ragadnám
meg a lehetőséget, hogy Szathmáry Eörs evolúcióbiológusra hivatkozzak, aki inspirálta
ezt az írást.) A politikusok is mindig csak a következő választást akarják
megnyerni (némelyikük csak a jelen művésze), de ha a Föld erőforrásai a végét
járják, akkor a túlélés záloga ha nem is a jövő uralása, de a hosszabb távú
jövő perspektíva.
A populisták ennek a felelősségvállalásnak az ellentétéből
nyerik a szavazataikat. Bolsonarot nem érdekelte az Amazonas irtása, Trumpot a
felmelegedés (nem is hiszi, hogy lenne ilyen), és a magyar kormánynak is
2011-ben első dolgai közé tartozott, hogy a jövő nemzedék ombudsmanjának
intézményét felszámolja.
Az emberi természet kevéssé alkalmas a távoli jövőre fókuszálni, pedig a jelen cselekvését ebből kellene megalkotnia. Ha csak nem fanatikus hívőkről van szó. Ilyen szempontból nagyon érdekes a kultúra, a vallás. Ám ezek nem racionális levezetések - kivéve a tudományos materializmus, mely kártékony voltát ebben a régióban a saját bőrünkön éreztük. De mondjuk a jövő ombudsmanjának tevékenysége egy normális, racionális jövőfókusz volt. A spirituális elképzelésekkel pedig szemben a racionálissal az is a baj, hogy ahány kultúra, ahány vallás, annyiféleképpen próbálja keretek közt tartani az egyént. Sejtjük, hogy valami egységes, golobális önkrolátozásra lesz szükség, nem pedig sok kis megoldásra, sok kis dezertálóval.
A liberalizmus az, ami
születése óta a racionalitás alapján szeretné az emberiség hajóját kormányozni,
mely ideológia a tudományra épít, s annak előrelátására, noha az is
korlátozott. A klasszikus liberalizmusról, mely az egyén szabadon engedésében,
a „láthatatlan kéz” erejében bízik, már tudjuk, hogy katasztrófába visz. A
libertárius paternalizmus az, aminek egy trükkje, hogy az egyén gondolkodását a
jövőre fókuszáltatja és így reméli, hogy az egyének jó döntéseket hoznak majd.
(Vannak más javaslatai is.)
Kép forrása: saját
Zsolt Péter
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |