Mindhárom területtel, amivel foglalkozni szoktam (skizofrénia,
nárcisztikusság, borderline) a kötődés témája a legfontosabb, de egyúttal
legkomplexebb kérdés is. Igen bátor az, aki bármit ki mer a patológiák ezen
részéről jelenteni, miközben tudjuk, hogy a titok itt rejtőzik. Valamit
mégiscsak kell mondanunk.
A szakirodalmak abban közösek, hogy a koragyerekkori
sérülések kötődés-sérülések. Buda Béla például előszeretettel érvelt amellett,
hogy egy kettős kommunikáció váltja ki a skizofréniát, a szülő nonverbálisan
elutasít, verbálisan szeret, minek következtében kommunikációs dekódolási
problémák jönnek létre. Mindig kritizáltam ezt a megközelítést, már a 90-es
években írott tankönyveimben is. Itt nem írnám le ezeket újra, csak annyit,
hogy a skizofrénia csecsemőkori sérülésének korábbinak kell lennie, semhogy a
verbális kommunikáció bármit számítson.
A nárcisztikusokról Ramani Durvasula azt állítja, hogy
sehogy sem képesek kötődni és nem is lehet megtanítani őket rá, csak arra, hogy
úgy viselkedjenek, mintha kötődnének. Tehát kognitív módon és erkölcsi alapon
lehet esetleg pótoltatni a hiányt, de nem lehet elérni, hogy empatikusakká
váljanak és olyan természetesen érezzenek empátiát, mint más. De nem hiszem,
hogy ez is igaz állítás volna, számos nárcisztikus erős empátiával bír a saját
gyerekétől a különböző társadalmi problémákig minden iránt, és ha vallásos nem
feltétlen veszekszik az Istennel.
Marsha Linehan pedig alig ír a borderline
kapcsolatingadozásáról. Általánosságban foglalkozik azzal, hogy miért ingadozik
valaki bármiben 180 fokot, és terápia kapcsán (DBT) azt javasolja, hogy ha
valamit gondol a borderline képes legyen gyorsan a másikat is gondolni, így
balanszírozva magát. De e téren nincs kitüntetett szerepe a kapcsolat témának,
noha az elhagyástól való félelem-rettegés egyik elemként természetesen
megjelenteti a tünetcsoportban.
A skizofrén kötődés-jellegzetessége, hogy a belobbanási
időszakban erős és ellenséges. Legyen az hozzátartozó, egy orvos, a társadalom
vagy maga a Jóisten. Általánosítani még sem tudunk, mert ott van például Jean d’Arc.
Róla azt tudjuk, hogy a spirituális kötődése erős volt, a látomásai egyfajta
stabilitást adtak. Mégis azt mondanám, hogy a skizofrének meggyőződése, hogy a vele
kapcsolatban lévők okai mindennek általánosak. Erre fűz fel logikai
konstrukciókat, a jó terápiában ha egyáltalán hozzá mernek nyúlni e területhez,
ezeket a gondolatokat mint vadhajtásokat vagdossák le. Sőt, ahogy a nárcisztikus látszólagos határozottsága mögött egy gyenge Én van, úgy a skizofrén erőszakos kommunikációja mögött, amikor épp azt hajkurássza folyamatosan, aki őt a leginkább szereti voltaképp a kapcsolat megtartásának közönye van.
Röviden tehát, a skizofrénnél nincs kapcsolat semmivel, a
nárcisztikusnál nem tudom, a borderline-nál pedig a kapcsolat kapcsolója hibás.
A hasítás kapcsolatra vonatkozó jelentését úgy lehet megragadni, hogy a borderline kapcsolója néha nem megfelelő állásban van, nem adekvát a helyzethez. A környezet számára minden patológia onnan ismerszik fel , hogy valami a másikkal nem stimmel, nem úgy viselkedik, mint ahogy azt a szituáció alapján elvárható volna (inadekvát), és ha ez gyakori, akkor kezdi a kapcsolatban lévő azt érezni, hogy a pokol kapujában van.
Igen, ilyen szempontból tudok valamit mondani a
nárcisztikusról is. A nárcisztikus partnere, mikor komoly baja van azt kell
tapasztalnia, hogy a nárcisztikus akkor is magáról beszél, a saját nézőpontját
látja csak. Miközben te gyászolsz, megbetegedtél vagy elveszítetted az állásod, a nárcisztikus azt kérdezi, hogy akkor most mi lesz vele? Hogy veled mi lesz,
azt nem látja. Több ilyen szitu után teszi fel magának a kérdést az egészséges
személyiség, hogy a másik nem egyszerűen rohadék, hanem valami rajta kívül álló
baj van vele.
A skizofrénnél egész könnyű meglátni az inadekvát
viselkedést, cselekvést, gondolkodást, furcsaságai egyértelműek, főleg a paranoiás
területeken, és a hozzátartozó vagy a vele foglalkozó orvos megállapíthatja,
hogy az ellenségesség és gyanakvás valamiféle gondolkodási zavar következménye.
A borderline kommunikációjában tetten érni a
kapcsoló-problémát sokkal nehezebb, lassabban is esik le a tantusz. Általában
nem is ezt veszik észre a környezetben, hanem mondjuk a falcolást, vagy az
öngyilkos hajlamokat, hiszen, ha vannak ilyenek, azok látványosak. A
kommunikációjukban a furcsa viszont az, hogyha ha van egy mosolyszüneti helyzet,
akkor az ő kapcsolójuk esetleg átkapcsol békésre. Úgy viselkednek és úgy is
éreznek, mintha minden rendben volna a kapcsolattal, pedig nem.
Valahol van egy védekezéső kisgyerek bennük, aki nem akarja látni a
problémát és hasít, így aztán nem csak megjátsszák a "minden a legnagyobb
rendben van"-t. Nem tudna így játszani senki, tényleg boldogok, felszabadultak,
szépek, barátságosak, kedvesek. És fordítva: amikor a dolgok rendben vannak,
egyszer csak a kapcsolat-kapcsoló rossz irányba áll, veszélyesnek, önzőnek, hidegnek
látják a másikat, mikor a másik csak épp elfoglalt, ám a bennük lévő hasító
kisgyerek véletlen ráült a pánikgombra.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |