14 éves kutyám (Abigél) adta az inspirációt, hogy írjak a befeléfordulásról. Hallatlan előnyökkel rendelkezünk hozzá képest, mert nálunk, embereknél ez akár fejlődést is eredményezhet, kutyámnál inkább elkezdtük a küzdelmet ennek megakadályozására. Állításom többek közt az, hogy magyar nép befeléfordulása is patológiás.
Az embernél egyedi, hogy az alapszükségletein kívül van egy
fejlődésszükséglet is. De ne lepődjünk meg azon, ha etológusok bebizonyítják,
hogy a csírája ennek az állatvilágban is megvan. Azt azonban nem hiszem, hogy
fogalmi gondolkodásos, aztán spirituális belső utakara is képesek az elefántok, noha
az elefánt érzelmi világa, például a halálhoz való viszonya döbbenetes.
A befeléfordulásnak van tehát egy pozitív és egy negatív
útja. A negatív kutyanehéz, egyre nagyobb passzivitás, egyre kevesebb dolog
iránti érdeklődés, egyre kevesebb játék, embereknél a gondolatok
EGO-ra irányultságának növekedése. Kutyánál, embernél az a körkörös folyamat
indul be, hogy az érzékszerveket mivel nem használjuk, romlanak, és fordítva: romlanak az érzékszervek, ezáltal nem használjuk őket. Idősökkel foglalkozó
pszichológusok azt javasolják, hogy feltétlen hozzuk helyre az érzékszerveket,
a szemet, a hallást, a fogakat, s ha lehet a mozgásszervi problémákat, bár azok
számára legjobb a gyógytorna, tehát a mozgás.
Az idős emberek azonban gyakran hárítanak. Ha fáj az
izületük, inkább nem mozognak, amitől méginkább berozsdásodnak. Ha nem
hallanak, azt mondják bőven hallanak annyit a világból, ami nekik untig elég, és
elkerülik az ismerőseikkel való társalgást, hiszen úgy sem hallják minden
szavukat. Ha nem látnak nem fognak vagyonokat fizetni a szemésznek, mert nekik
már így is jó, a fogakat pedig arra kis időre már minek megcsináltatni? Fölösleges
szenvedés és sokba is kerül.
A kutyákkal a gazdáik gyakran jobban bánnak, mint a
társadalom az idős emberekkel, hiszen azt mondjuk az idősekre, hogy jó hogy nem
lát, nem hall, és hát persze, hogy depressziós, hiszen öreg, minek is örülhetne.
Ellenben a kutyánkért felelősséget érzünk és elkezdünk mindenféle vitamint adni
és jön is a változás. Abigél hallása például valamit visszajavult. Úgy tűnt, az
agya nem használta a fülébe jutó ingereket, nem a fülével volt a baj. Igaz, egyre
kevésbé van kedve sétálni, de többször visszük ki, noha morog miatta. Néha
megfeledkezik arról, hogy már nem tud úgy mozogni, mint régen, így aztán megbotlik,
ettől meg bepánikol és százszor annyit vesz vissza, mint kéne. Viszont többet
szaglászik, azaz "olvas" séta közben.
A befeléfordulás problémája tehát az, hogy amit nem
használunk az elromlik és ami elromlik, azt nem használjuk, légyen az izom,
reflex, beszéd, mimika, érzelem.
A magyar nemzet is öreg kutya módjára viselkedik. Nyöszörög
cselekvés helyett, befelé fordul, mikor kifelé kéne, egoisztikusabb, éles
érzékszerveit elveszíti, mert nem használja, szaglászik a munkahelyén,
szöszmötöl, morgolódik, nem örül az életnek, ha valamire mégis rászánja magát
és keresztbe tesznek neki még inkább visszahúzódik, százszorosan jobban, mint kéne, mint a
képességei alapján elvárható lenne.
A befeléfordulás lehet a fejlődés útja, sőt, kell is, hogy a
fejlődés velejárója legyen, de ez nem az állati befeléfordulás. Az Én
valamikor akkor születik, mikor az óvodáskorú gyerek rájön, hogy valamennyire
tudja irányítani magát, tőle függ, hogy sír-e. Eldöntheti. (A borderline itt
akad el, de persze más tekintetben fejlődhet jobban is, mint az átlag.) Kb. 30
fölött, de inkább 40 fölött következik be az, hogy az emberek elkezdik látni
önmaguk apróbb belső működését. Immár nem csak szabályozni tudjuk a
legfontosabbakat, de észrevesszük gyomrunkban az idegességet, vagy a
gerincünkben, vagy a fejfájásos reakciónkat valamire, ami megijeszt,
szorongással tölt el. Egy rosszul sikerült mondatnál nem csak a mondatot bánjuk
meg, hanem van energiánk a vegetatív és gondolati reakcióinkat is kívülről
látni: épp önigazolok, mentőkörülmények után kutat az agyam, pedig ezt elbaszarintottam. Ha ugyanezen az érzékenységi fokon, kívülről látva magát pörög egy tinédzser, az könnyen
lehet, hogy skizofrén lesz, de ha nincs meg ez a fajta belső fejlődési út egy
negyven feletti embernél, akkor ott meg elakadás van. Bármelyik életkorban el
lehet akadni, és megfigyelésem szerint az idős embereknek csak egy része őrzi
meg a vidámságát. A belső emberi út sikeressége onnan ismerhető meg, hogy
harmóniában van a kifeléfordulás képességével is. (A kifeléfordulás viszont nem impulzív, hanem nyugodt és etikus.)
Kutyám kifeléforduló képessége csak és kizárólag tőlem függ.
Mennyi ingerrel látom el, mozgatom-e, átalakítom a táplálkozását, adok-e neki
feladatot, azaz dolgoztatom-e. Ez nem kegyetlenség, épp ellenkezőleg. Az embernek
viszont nincs szüksége arra, hogy mások cseszegessék, saját belső útja aztán
kivetül cselekvésbe és öngondoskodásba.
Azt hiszem ez a belső fejlődés nem nélkülözhető egy nemzet
életében sem. Ez a belső-külső harmónia. Meggyőződésem, hogy a magyar társadalom
egészségtelenül fordul befelé, és többé-kevésbé csak külső erőknek köszönhető,
ha mégis valamennyire egészséges marad. ((Nem örülök pl., hogy a Soros Alapítvány úgy döntött végképp kivonul Európából, noha a döntést magát az Alapítvány szempontjából meg lehetérteni.)
Azt hiszem az egészséges befelé forduló út egy nemzet
számára abban nyilvánul meg, hogy lesznek értelmiségijei, művészei, politikusai
stb., akikre érdemes odafigyelni és akire oda is figyelnek. Az egészséges külső
aktivitás a fogyasztói társadalom, a bulvár, az egyéni kognitív fejlődés (tanulás)
értelmesebb verziói. Egy népet sosem lehet teljesen patológiássá tenni, egy
egyént igen. De azért, ha a külső orinetációkban erkölcstelenek a minták, ha az
önzés uralja és az önigazolások, befelé pedig csak az EGO számít, akkor az a
nép az önsorsrontás útját választja és nem a fejlődést.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |