Először csak arra gondoltam, hogy írok még arról miért nem
könnyű szeretni a disszociatív karaktert, aztán arra, hogy magáról a skáláról
és következményeiről több cikket kell írni, de olybá tűnhet, hogy ezek
ellentmondásban vannak, ezért érdemesnek látszik komplexen egy szöveggel
próbálkozni.
Van, aki nem emlékszik arra mit csinált részegen, az
alvajáró, hogy merre járt. Ezek pszichológiai értelemben
mégis a normalitáson belül vannak. Van, aki nem emlékszik mit álmodott,
illetve, ha igen, akkor meglepődik milyen más oldalról is éli át saját
élethelyzetét az álmában, de ez is O.K. És végül nem csak hogy elő tudjuk
állítani, hogy egy helyzetet ne egy oldalról, egy csoportérdekből, egy
azonosulásból értelmezzünk, hanem az egészséges felnőtt személyiségtől el is
várjuk, hogy képes legyen erre. Voltaképp ilyenkor különböző énrészeinket kell
tudnunk használni az empatikusság megjelenése érdekében, vagy ha
társadalomtudományi fogalmakat akarunk használni a „megértés” (Weber), a „szabadon
lebegés” (Polányi) állapotát kell tudnunk előhívni. Ezek magasabb szintű
tudatállapotok és a disszociativitás a lényegük.
A magasabb szintű képességek okozzák azt, hogy vonzalom
jelenhet meg a személyiségzavaros hasonló képességeit látván, de erre majd a cikk
legvégén térünk vissza. Nézzük először magát a skálát, az is épp elég
bonyolult.
A disszociatív személyiségzavar a skála legszélén
helyezkedik el. Filmek, irodalmi alkotások kedvence, de valójában nem sok
konkrét esetet ismerünk. Hogy valakinek többszörös személyisége legyen, és
pláne, hogy ne tudjon egyik a másikról… De ahogy egy valódi esetben a paciens
fogalmazott, ez olyan, mintha nem teljesen te irányítanál, és ami őt illeti,
van amikor csak a hátsó ülésen ül, viszont van amikor a csomagtartóban, és
semmi befolyása nincs a másik énjére, azt se tudja mit csinál, és amikor
magához tér (azaz újra ő ül a volánnál), azt sem tudja mi történt, hogy került
oda, ahol van. Lássuk be, félelmetes lehet a magához térés, és az oka is annak,
hogy valaki elhagyja a saját személyiségét egy menekülési kényszer. A disszociatív
személyiségzavar oka a védekezés.
Mind a skizofrénnél, mind a borderline-nál jelentkezik a disszociáció bizonyos mértéke, de nem biztos, hogy védelmi kényszerként
– lehet támadó a szándék, bár az is gyengeség. A külső szemlélő számára a
motivációk, az erősségek nem érzékelhetők, a külső szemlélő csak azt látja,
hogy mintha a másik nem ugyanaz az ember volna, aki a korábbiakban, akit ő
megismert, akit ő megszeretet és/vagy felnevelt.
A disszociativitás mértéke a skizofrénnél a legerősebb.
Amikor előkerülnek a paranoid fertőzött területek egy másik emberrel van
dolgunk. (Elbonyolítja a dolgot, ha gyógyszeres kezelés alatt áll, de mint
hozzátartozó meg tudjuk magyarázni miért ilyen, vagy olyan és ez az elfogadást
megkönnyíti.) Ugyanakkor a skizofrén nem azért marad magára, mert nem tudjuk
gondozói szerepünket tudomásul venni, hanem azért, ha ő üldöz el. Belső
élményvilágára támaszkodva felsőbbrendűségi rohamaiban mindent megtesz azért,
hogy megszabaduljon tőlünk, mint gondozótól. (A nárcisztikus folyamatosan
rivalizál a „gondozójával” a borderline pedig időnként borítja rá az asztalt.)
A személyiségzavarok maguk is skálán helyezhetők el, de
amikor valódi patológiáról van szó és nem csak karaktervonásról, akkor a
nárcisztikus az egyik pillanatban bűbáj, a másikban indokolatlanul arrogáns és kegyetlen. A
másik lealázási kényszere az ő ÉN-jének fenntartási szándékával történik. Más
embernek látjuk egyik vagy másik esetben, de mindkét esetben nagyon egységesnek. A skizofrénnél látjuk, hogy bolond, az önintegrálási kísérlete agresszív és erőltetett, a valóságtól elszakadó, a nárcisztikus és a borderline viszont csapongásaiban nem bolond. Ha nem történetiségükben vizsgáljuk, csak egy-egy állapotukban, nagyon integráltnak tűnnek. A nárcisztikus még integráltabb, mint a borderline,mert neki mindig nagyszerűnek kell
lennie. A borderline integrált az egyik állapotában és aztán integrált a másikban. Onnan lehet észrevenni, hogy instabil, hogy kognitív módon lehet kimozdítani, vagy hogy megváltozik valamikről valakiről a véleménye, és ez akár ide-oda ugrál. Szemben az egészséges emberrel, akiknek disszociativitás-képességei vannak, de valójában nem disszociatívok, a személyiségzavarosok és a skizofrének egységesnek tűnnek, miközben nem azok.
A borderline módszere a hasítás. Ilyenkor figyelmen kívül
hagyja a dolgok egyik részét és csak a másikra koncentrál. A kisgyerek
védekezési mechanizmusa hasonló. A disszociativitás tehát itt is védelem funkciót
tölt be, mint a többszörös személyiségzavarnál, de ez már nem olyan, mint az
autóban ülő, saját kontrollját részlegesen vagy egyáltalán nem uraló esetében.
A borderline-nal kapcsolatban lévőnek azonban az a problémája alakul ki, hogy
nem tudja kihez kötődik, a haragoshoz, vagy a szelídhez, a vádaskodóhoz, vagy
simulékonyhoz. A borderline-nak nem csak a hangulata, de az intelligenciája is
oszcillál, tehát a másik ember néha nem érti, hogy a korábban oly intelligens
ember hogy kerülhet olyan mélyre.
Mindegyik esetünk morálisan is hol csúcsokat döntöget, hol pedig mintha a sátán karmaiban lennének. És minél intelligensebbek, annál nagyobbak a
szélsőségek. A személyiségzavarosok ki vannak szolgáltatva a szorongásaikból
fakadó belső reakcióiknak. A nem patológiásak abban különböznek tőlük, hogy
védelmi funkcióik integráltabb személyiséget hoznak létre, vagyis erősen vannak
lehorgonyozva valamilyen értékrendszerbe, közösséghez tartozásuk feltétel
nélküli és ha vallásosok nem kérdőjelezik meg a csoport dogmáit. (Ld. még
Kohlber konvencionális szakasz.) A fejlettebb személyiségek viszont képesek a
disszociációra, ám a személyiségzavarosokkal szemben ők uralják ezeket a
disszociatív Én-jeiket és nem fordítva. Ez egy rendkívül fontos általános
törvény. Amit alacsony szinten megélnek az emberek, azt a közepes szinten
elutasítják, míg a magas szinten megint megélnek, de már másként. A klasszikus
példa erre a sámán, aki ugyan létre tud hozni magában skizofrén látomást, de
nem skizofrén.
Végül pedig arról, hogy a magasabb szinten lévő miért
empatikus az elakadttal. Drámaiságot, kognitív különlegességet és értékességet
fedeznek fel a személyiségzavarosokban és a skizofrénekben, szemben az átlag
„normálissal”, aki inkább csak elutasítja őket. (Persze, ha hozzátartozóról van
szó, akkor az elutasításnak is vannak, lehetnek akadályai. Felelősségérzet,
érzelmi kötődés, családi elvárások stb.)
Az abuzálás művészei
Hogy melyiket a nehezebb, elfogadni, hogy akihez kapcsolódsz,
az holnap teljesen más karakter, vagy hogy akivel közös az életed időnként
abuzál, egyéne válogatja. Nyilván egy egészséges ember, vagy aki egészséges
életre és kapcsolatra vágyik, az nem tűri el, hogy bántsák, ugyanakkor el lehet
érni, hogy a bántás leperegjen, csak akkor meg végképp gondozói szerepbe
szorulsz, ami meg szintén nem optimális. Ám ezt a típusú maradást mindenképp
tiszteletben kell tartanunk. Ahogy Ramani Durvasula mondja a Mejünk vagy
maradjunk könyvében, e tekintetben nem ítélkezhetünk. Könnyebben válunk le egy
szülőről, egy testvérről, egy romantikus kapcsolatról, mint mondjuk arról, hogy
a gyerekünket segítsük.
A skizofrén logikai eszmefuttatásaival, végetérhetetlen filozófálgatással tudja bántani a szerettét. Elmagyarázza a világ hamisságát és igen meggyőző módon találja meg a te hamisságban való részvételedet. Egy erkölcsi világítótorony. Többnyire jól megválasztja azt is, hogy fizikailag ki az, akinél erősebb és akit megverhet. A skizofrén nő veri a férjét, ha a férfi képtelen visszaütni és szégyell segítséget kérni, a skizofrén férfi veri a feleségét, ha az retteg a segítségkéréstől és úgy érzi nincs hová forduljon. Nagyon ritka az, hogy a skizofrén annyira nincs észnél, hogy nekimenjen az erősebbnek. Végső kétségbeesésében, sarokbaszorítva azonban akadhat ilyen szituáció. A skizofrén bárhogy is próbáljuk szeretni, fizikailag is veszélyes. De nem állat! (Ahogy arról egy rendőrségi zártkörű egyetemi előadáson a rendőráldozatok beszámoltak.)
Fel kell
készülnöd arra, hogy mindig nézz a hátad mögé, és amikor vitaszituáció van,
akkor fel kell készülnöd arra, hogy éles eszű, ha pedig a paranoid részre
tévedtek arra, hogy minden abszurditása ellenére logikus. De maradjunk annál,
hogy miként abuzál: megtalálja a gyenge pontjaid, azaz kognitív módon és ha
lehetősége van rá fizikailag.
A nárcisztikus abuzálási tehetsége a nyelvi választékosságában érhető tetten. Utólérhetetlenül fogalmaz, óriási szókinccsel, szellemesen és
gazdag tárgyi tudással. Amiben le is akar alázni, az a tárgyi tudásod hiánya –
nyilván olyan extrém dolgokkal jön elő, amiben ő olvasott, te meg nem -, meg a
lassúságod, a nyelvi képességeid gyengeségét emlegeti. Gondolkodási módszerének
eredetisége pedig abban nyilvánul meg, hogy előbb mondja ki azt, amit te
szeretnél rá mondani, csak azt neked szegezi. Te vagy az abuzáló, mondja,
amikor épp abuzál.
"Te bolond vagy" - mondja a borderline hitelt adva saját észrevételeinek, hiszen ő meg lélektani témában mester. A borderline és a nárcisztikus is jártas a pszichológiában,
ezért nagy valószínűséggel kijelentik, hogy mi a te bajod és diagnosztizálnak. De a borderline-nak igazából nem a te személyiségproblémád a baja, hanem főként az a problémája veled, hogy nem ismered és nem
alkalmazkodsz kellőképpen az ő problémájához. Mert szemben a nárcisztikussal,
tudja, hogy valami nincs rendben vele, de felháborítja, ha te ezt nem veszed
figyelembe. (Az ADHD-s is, ha hajlamos az infantilizmusra hasonló lehet.) Vagyis
a borderline szemében te szükségképp figyelmetlen és kegyetlen leszel, mert az
ő szükségleteit nem elégíted ki. És mindegy mennyire igyekszel, lesznek olyan
pontok, amikor ezeket a vádakat megkapod. Kábé úgy, ahogy egy elkényeztetett
kisgyereknek sem lehet kielégíteni az állandó követelőzését, és ha egyszer azt
mondod, hogy nem (határállítás), vagy ha ő azt hiszi, hogy te valamit előrébb helyeztél az ő
szükségleteinél, akkor rádborítja az asztalt. Ezek azok a szituációk,
amelyekben megtörténik az abúzus, de nem a te, hanem az ő részéről. Te inkább azzal követed el a hibát, ha eltitkolod kifelé a dührohamait, és mivel te is szégyelled és védeni akarod őt, elveszíted a barátaidat. Valamilyen oknál fogva a skizofrén és a nárcisztikus hozzátartozója általában el tudja mesélni mit tesz vele a másik, de a bordeline hozzátartozója sosem.
A megalázó és abuzáló szituációkat mégis van, aki magas integritási
szinttel kezeli, azaz nem fog a skizofrénnel filozófiai vitákba bonyolódni,
csak kedvesen helyreutasítja (mondják, hogy ne akarj lenni hozzátartozóként a
skizofrén pszichológusa, de ez csak annyiban igaz, hogy ne értelmezd őt,
viselkedni nagyon is úgy kell vele, ahogy a pszichológus teszi). A
nárcisztikussal képes vagy nyelvi szinten felvenni a versenyt, a borderline-nál
pedig nem kezdesz el „tojásokon lépkedni”, azaz arra koncentrálni, hogy jaj
csak nehogy valami olyasmit tégy, ami belobbantja a felháborodását. Lehet,
minderre képes leszel, határokat szabsz és még ezeket el is tudod fogadtatni a nárcisztikussal, a borderline-nal és a skizofrénnel (ami már önmagában is egy csoda), de akkor is magányos leszel, mert a személyiségük
disszociatív természete miatt akihez kapcsolódnál, az néha ott van, néha pedig
eltűnik.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |