Megértettem
A weboldal "Cookie"-kat használ. Több információ
#oktatás #háború Belföld(országos) Belföld(helyi) Világ Környezet Egészség Kultúra Közlekedés Vezércikk

A Jóistentől segítséget kérni néha nem elegendő

borito_kep

2023. 05. 18. 05:56

6.8 | - | 8.8 | 7.8

Mint ferencesrend kutató és az erdélyi ferencesek vértanúságát regényben feldolgozó egyszerűen nem tehetem meg, hogy ne reagáljak a Csaba testvér és a Dévai Szent Ferenc Alapítvány körül kibontakozó metoo-ra.  Ugyan mondhatnám, hogy egy új generációról van szó, amihez nem értek ám szociálpszichológusként mégiscsak van mit mondanom.

A napokban több minden került a nyilvánosság elé. Egyrészt Máté Boglár Mónika egy videóban beszámolt arról, hogy gyerekként szexuálisan kihasználva miként jutott el az öngyűlöletig és az öngyilkosságik, hogy aztán egy Anni nevelő nő szeretete megmentse, majd az élete miként fordult mára jobbra. A román hatóságok a nevelő férfit letartóztatták és ma a börtönbüntetését tölti. A hitetlenkedő és elutasító Böjte Csaba ferences szerzetesről – mint tudjuk ő az intézmény alapítója -, a volt gondozott a videóban nem mond semmi jót. Annyi hangzik el, hogy Böjte atya volt az utolsó reménye, de az atya nem hitt neki és elzavarta.

Böjte Csaba megítélése ezek után Mérő Vera bejegyzéséből vagy Vásárhelyi Mária részéről mára biztos elért egy közösséget, bár vélelmezhetjük, hogy inkább a jogvédő, liberális nyilvánosságot, mely amúgy sincs jó véleménnyel egyetlen egyházi szerveződésről, a katolikusokról meg pláne. Ezek az észrevételek a mandineren jelentek meg és Máté Boglár Mónika esete kapcsán vonják a ferences papot felelősségre.

A regényemben egy XII. századi történetet az ötvenes évekbe helyezve írok le, melynek végén Abelard apátnőként rejti el Eloise-t. Böjte Csaba, ha igaz, Medjugoréba, egy szerzetes otthonba szerette volna küldeni volt szeretőjét. Úgy tűnik, a megoldások bizonyos helyzetekben nem sokat változnak.

Néhány szót kell mondanunk az új információkról, azok pletyka, rágalom vagy hiteles voltáról. Szemben Máté Boglárka esetével, ezek hitelességét nem tudjuk garantálni, mert a hölgy nem lépett a nyilvánosság elé, akár rosszindulatú „regényíró” szüleményei is lehetnek a volt szerető levelei. Azt sem tudhatjuk, hogy egyáltalán létező személyről van-e szó, az Amerikai Népszava pedig nem arról híres, hogy hűvös kívülállással szemlélné az Orbán rendszert. Mindenek előtt magát a rendszert szeretné megdönteni a saját eszközeivel. (A volt szerető állítólagos levele itt olvasható.) Bartus László szerint Böjte Csaba nem csak szerzetesi száműzetésbe próbálta küldeni volt szeretőjét, de azzal is fenyegette, hogy pszichiáterek kezébe juttatja, ami annál is inkább realitás, mert önfeltáró levelében maga a nő sem tagadja, hogy depressziós, hogy öngyilkos gondolatai vannak stb.

Ennyit a dolgok hátteréről és most már jöhet a reflexió. A gonoszságot két részre lehet osztani, az egyik belső, ezzel foglalkoznak a pszichológusok, a másik külső, ezzel a szociálpszichológusok. Külsőbe tartozik a cölibátus. A szexualitás óriási belső energiaforrás, melyet a cölibátus kívülről igyekszik elnyomni. Innen nézve teljesen megértem ha egy szerzetes elcsábul, illetve elcsábít. (Melyikünk ne vágyna egy nő gyöngédségére, ha szerzetesként kéne élnie?) Ám külső kényszer az is, hogy ha létrejön egy ilyen kapcsolat, az ne lépje túl a testiséget. (Szemben ugye Abelard és Eloise történetével, mert náluk megjelenik az individualitás, és az egymás iránti intellektuális rajongás. XII. század!)

Még egy külső teher az erdélyi kultúra. Ha rajzolunk egy tengelyt, melyben a metoo robbanását vizsgáljuk, akkor Amerikában ez a leg elementárisabb és a Közel- és Távol-Keleten a legkevésbé érdekes. Még Magyarországon is az „apa férfi, az anya nő”, és ezt a kormányzat deklarálja, míg Erdélyben a nő helye a férfi kiszolgálásában van, különösen katolikus közegben.

És van még több külső tényező is, például a történelmi múlt, hogy a magyarságnak és a rendnek sebeket kell gyógyítania, újra regenerálódnia kell, vagy hogy a Dévai Szent Ferenc Alapítvány túlságosan gyorsan kezdett el növekedni. Eredetileg egy nagyon fontos társadalmi igényt elégített ki. Az utcán csellengő gyerekeket az állam Romániában nem volt képes megfelelően ellátni. A rendszerváltás után ráadásul nagyon sok szülő elhagyta az országot és a pénzt küldte haza. A gyerekeket rokonok, nagyszülők nevelték. Tehát nem csak a szegénység, de a szülők elvesztése is társadalmi mértékeket öltött. Böjte Csaba ezen a helyzeten akart segíteni és másfelől a magyar és a keresztény kultúrát akarta átadni. Ezek is külső szempontok, mármint a magyar és a keresztény, hiszen ezek is adottságok.

Utóbbiak összekötötték az Orbán rendszerrel, mely szintén a magyar kultúra fenntartásában vállalt ideológiai elkötelezettséget. Ha sorba vesszük ezeket a külső kényszereket elég szép listát kapunk transzgenerációs sérültségtől kezdve, a szexuális szükségleteken és az intézményi érdekeken át a politikai függésig. A gyors intézményi növekedés szakszerűtlenséghez, a gyerekek abuzálása a vezető részéről szándékos vaksághoz, saját szexuális elfojtásai és a szeretői helyzet kezelése pedig a nő kellemetlenné válásáig vezethettek. Nincs ebben a történetben semmi érthetetlen.

Persze a gonoszság másik oldala nem külső, hanem belső. Mit kezdünk a szexuális vágyainkkal, mit kezdünk az intézményünk gyors növekedésével? Mit kezdünk a celebbé válásunkkal? Mit azzal, hogy a politika eszközként kezd használni? - Ezekre a kérdésekre a lelkiismeretünk ad választ és jó esetben nem ártunk. Nem ártunk a barátnőnknek, nem a kiszolgáltatott gyerekeknek, az intézményünknek és a magyar honfitársainknak, akik nem szeretnének szégyenkezni. (Ha az infók igazak, haragudni, cinikusan legyinteni, tagadni, esetleg szégyenkezni fogunk.)

Az a gyanúm, hogy Böjte Csabának mindent egyedül kellett megoldania. Az a gyanúm, hogy nem kért segítséget se a rendtársaitól, se pszichológustól, se baráttól. A Jóistentől segítséget kérni néha nem elegendő.  #BöjteCsaba

Értékelés

Hogyan működik?
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:  
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:  
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:  
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:  
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:  
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:  

Hozzászólások

Jelentkezz be , hogy hozzászólhass!