Először a gépi intelligenciát tegyük helyre. A Sapir-Whorf hipotézis szerint a nyelvhasználatunk
meghatározza a gondolkodásunk. Ha azt mondod egy eszközre, hogy „okos”, azt
hiszed úgy működik, mint te, csak jobban, pedig dehogy. Okosságról az
élővilágban a gerincesek ugrásával beszélhetünk. Lehet lesz szingularitás a
gépeknél is, de az nem mennyiségi következmény lesz, és nem a mostani módszer
jellemzi. A Chat GPT voltaképp nem tud gondolkodni, állítólag nyelvi
kapcsolatok gyakoriságának millióiból másol. Nincs érzelmi szükséglete, nem
kell lekötnie magát, „odabenn” nem történik egyelőre semmi izgalmas, hiába is
kutatná egy kognitív pszichológus. De attól még, hogy sokkal érdekesebben
működünk mi emberek, mint az „okos” eszközeink, azok még a maguk primitív
formájában katasztrófát hozhatnak ránk. És nem úgy, ahogy a sci-fik-ben, hogy
ellenünk fordulnak, hanem úgy, hogy a rabszolgáink lesznek. Nem ők lesznek
veszélyesek ránk, hanem esetleg mi saját magunkra. Röviden leírom miért is.
Az egyiptomiaknál a piramisok építéséhez rabszolgákra volt
szükség. Ha a gépek tudnak piramist építeni, nem kellenek rabszolgák. A
feudalizmusban a nemeseknek jobbágyokra volt szüksége. Ha a gépek megtermelik
az élelmiszereinket nem lesz szükség jobbágyokra. A nemzeteknek katonákra
volt/van szüksége, ha a gépek fognak harcolni nem kell tovább odafigyelni az
anyák sóhajára. A modern demokráciákban az elitnek szavazókra van szüksége, de
ha az elit kezébe kerülnek a gépek, amelyek mindennel ellátják őket, nincs
szükség tovább szavazókra. Az emberiség történetében először nem lesz szükség
az elitnek a tömegre. Így joggal állíthatjuk, hogy a szingularitás előtt már az
ember legnagyobb veszélyforrása maga az ember lesz.
Ez önmagában is elég érdekes, de hadd áruljam el, a dolog
továbbgondolható.
Feltételezésem szerint a folyamat során verseny alakul ki az
elit önfejlődése és a gépek fejlődése közt. A történet hasonlít az
atombombához: valamit lehet előbb találunk fel, mint amire elég okosak vagyunk.
Vagy ráébredünk a veszélyére és korlátok közt tudjuk tartani, mint az atomot,
vagy elpusztítjuk magunkat. Az elitet kiszolgáló gépi világ azért veszélyes,
mert az elit elpusztíthat minket. (Ez lehet jó hír a túlnépesedéstől félőknek, a
természetért, a Földért aggódóknak, de több milliárd ember számára nem jó hír.
Esetleg kedves olvasó a te utódaidat fogják kiírtani, mert valymi kevés esélyed
van, hogy pont a te utódaid kerülnek be az elitbe.)
Mitől függ, hogy a gépi technológia fasizálódást hoz maga
után vagy valami mást? – Egy másik fejlődési vonalat kell behoznunk, hogy erre
válaszolni tudjunk. Az elit fejlődése ugyanis a géntechnológián keresztül fog
történni. A gazdagok egyre tökéletesebb gyerekeket tudnak nemzeni, és azt
hiszem ezek az egyre tökéletesebb emberek, akik uralni fogják a pénzügyi világot
és a politikait, szolgálatukba állítják majd a gépeket. Még mindig a
szingularitás előtt vagyunk, tehát az MI még mindig nem „okos”. Ha ez az elit
morálisan is fejlődni fog, nem fogja kiírtani a tömegeket, ha viszont lasabban
fejlődik, mint ahogy a gépek hatalmat adnak a kezébe, akkor fasizálódás útjára
lépünk.
A harmadik lépcső nyilván a gépi intelligencia szingularitása, de én attól tartanék a legkevésbé.
Még egy gondolat, ami viszont most történik: az a generáció, amelyik a ChatGPT segítségével oldja meg a házifeladatokat elveszíti azt a képességét, amit a mostaniak még nagyon pengén csinálnak. A keresgélés, szövegértés, kimazsolázás, szerkesztés (controlc-controlv) tudást. Viszont, jól kell tudniuk kérdezni.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |