Kb. 50 éves kor körül, (van akinél korábban) fejlődik addig
a személyiségünk, hogy elkezdjük figyelni a saját reakcióinkat. Korábbi
készségeinket ugyan úgy használjuk mint addig, de mintha maradna energiánk, egy
külön szemünk önmagunkra. Ha esetleg valami nem megy úgy, mint addig, azt is
rögtön észrevesszük. Introvertáltak extrovertáltabbá, extrovertáltak
introvertáltabbá válnak.
Korábban is van énattribúció, ami azt jelenti, hogy már
egész kiskorunktól fogva tudomásul vesszük, hogy egyes helyzetekben hogy
viselkedünk és ebből következtetünk a személyiségünkre. De ez más, mint az
állandó önfigyelés, sőt, ha fiatalon van ilyen, az inkább patológiás, mert
lemerevít, identitászavart okoz. Akik korábban kezdik a személyiségfejlődésnek
ezt az útját, azoknak eleve problémáik vannak. Olyan ez, minthogy akinek fáj a
lába vagy a gerince, az emiatt odafigyel erre, gyógytornázik, kénytelen
foglalkozni vele, de akinek nincsenek mozgásszervi panaszai, az megy, hajol,
csinálja amit kell. Ha csak nem versenytáncos az illető. Van néhány kultúra és
foglalkozás, ahol az önismeret ilyen professzionális módon bekerül az
érdeklődés homlokterébe, éljen valaki a Himalájában egy kolostorban, vagy
válassza szakmájául a pszichológiát.
A mítosz az, hogy az önismeret során fejlődik a
személyiségünk és leszünk egyre teljesebb és jobb emberek. Sajnos ez nem
vonatkozik mindenkire. Pusztán attól, hogy tudom kényszeres kézmosó vagyok, még
nem leszek okosabb, és nyilván tudom, hogy az vagyok, ezt nem nehéz észrevenni.
Hasonlóképp számos személyiségzavarban szenvedő ismerheti a tüneteit, a
reakcióit, sőt lehet tudása még a kialakulásáról, ez mégsem hozza el a kánaánt.
Ismerek egy idős embert, akinek valószínűleg kezdődő alzheimer kórja van,
emiatt személyiségátalakuláson ment keresztül, és türelmes és békés emberből
türelmetlenné és haragossá vált. Önismerete és önfigyelése is működik, emiatt
aztán a dühe lecsillapodtával azonnal elnézést kér. Személyisége egyfelől
fejlettebb, mint akár tíz évvel ezelőtt volt, de ez mit sem segít a viselkedésén.
III. Richárdot nagyra tartjuk fejlett önismerete miatt,
kiemelkedik az őt körülvevő önmagát becsapó átlagemberek közül, de ettől még
gonosz, sőt, sokkal gonoszabb mindenkinél. Az önismeretével semmi probléma
sincs. Ha Hitler történetesen megnyerte volna a világháborút és tovább élt
volna, önreflexiós életszakaszba lépve akár fejlődhetett is volna az
önismerete, és ezen még parkinson kórja sem akadályozta volna meg, de ki
gondolná, hogy ettől felelősségteljesebb emberré vált volna? Épp ellenkezőleg,
még több nyomorúságot okozott volna az emberiségnek.
Vannak viszont jó és felelősségteljes emberek, akik nem sok
energiát fordítanak életük során az önismeretre, az EGO-juk mégis erős és se
nem kicsi, se nem nagy. Lehetnek spirituális élményeik is és azt is a helyén
kezelik, se nem túlozzák el a jelentőségét, se nem becsülik le.
Az önismeret ugyanakkor sajátosan emberi. Evolúciósan a
legfejlettebb forma. Nem véletlen, hogy a mesterséges intelligencia akár hány
dologban pipál le minket, még nem érte el ezt az evolúciós ugrást. Ha eléri –
szingularitás -, nos, akkor fog csak igazán átalakulni a világ, addig azonban
az ember sokkal izgalmasabb lény marad. Nyugodtan tisztelhetjük az emberi
fajban az önreflexió és az önismeret képességét. Ám ez sokszor inkább csak
megható sem mint üdvözítő.
A szociológusok és szociálpszichológusok a rendszer, a
struktúra, a környezet megváltoztatásától várják a fejlődést, a pszichológusok
pedig az önismeret növelésétől. Lássuk akkor végezetül e nézőpontok korlátait a
felelősségvállalás terén.
A
felelősségvállaláshoz bátorság kell, a bátorsághoz bizalom, a bizalomhoz olyan jó
tapasztalatok, mely bevésődött az agyunkba.
Az az önismeret, mely tisztában van vele, hogy pánikba esik
ha kihívás elé állítják, a megsemmisüléstől való félelem miatt menekülésre
vált, elhárít, tagad, nem elegendő tudás ahhoz, hogy felelősségvállaló legyen. Ha
egy munkahelyen vezetőként azt mondjuk, mától senkinek sem kell hazudnia, sőt,
nem is szabad hazudnia, ez bizonyos emberek számára szabad levegőt hoz, más
számára csak újabb szorongást. A rendszer játékszabályai alakítják az egyének
viselkedését, ám lesznek olyanok, akik nem tudnak megfelelni ennek az új
logikai rendszernek. Jó esetben maguk akarnak távozni.
Más rendszerekben a felelősségvállalás kész öngyilkosság. Ki
kell rúgni egy alkalmazottat – pl. engem – mire a főnököm nekimegy a rendszernek,
hát nagy valószínűség szerint őt is menesztik. Van olyan hierarchikus rendszer,
ahol a felelősségvállalás nélkül nem is működtet magas szinten a csoport, ilyen
a katonaság, ám itt bármikor bárkiből rangidős lehet, és élet-halál kérdésekről
kell dönteni. Más rendszerek, például a hierarchikus közigazgatás nagyszerűen
elüzemel úgy, ha benne az egyének szabadulni akarnak a felelősségtől.
Amennyiben egy francia kultúrában vagyunk, úgy a felelősséget felfelé lehet
tolni, amennyiben Kelet-Európában, úgy lefelé. De tény, hogy a felelősség nem
vállalása olyan stratégia, amely megerősítést kap, míg a felelősségvállalás
bukáshoz vezet.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |