Samuel Huntington-nal és Karl Marx-szal meg lehet ragadni a
globális kihívásokat. Két ellenkező elméletről van szó, de két ellentétes
nyomulás is érhető tetten a világban.
Az egyik nyugati típusú, a magántőke nyomulása. Ez a
klasszikus kapitalista terjeszkedés, melyről Marxnak lesújtó véleménye volt, a
kizsákmányolást társította hozzá. Ma ezt tovább fejlesztve nem csak az emberek
kizsákmányolásáról kell beszélnünk, de a környezeti kizsákmányolásról is.
Gondoljunk a multinacionális cégekre, melyek homlokzata, CSR tevékenysége egyre
humanizáltabb és zöldebb, de valójában koncentráltságuk miatt externáliáikkal
egyre súlyosabb károkat okoznak. A környezet kiuzsorázásával addig mennek,
ameddig a helyi társadalom és politika hagyja. Megengedem, félperifériás
társadalmakban kultúrát is terjesztenek, ahol viszont periférián vannak –
gondoljunk csak az afrikai gyémántbányákra – a helyi lakosság sok jóra nem
számíthat.
A másik terjeszkedés keleti típusú. Az oroszoktól és a kínaiaktól látjuk.
Az állam általi politikailag is átgondolt stratégiai terjeszkedés. A Roszatom például orosz állami cég, a Fudan egyetem, vagy a
viadukt építés, vagy a Budapest-Belgrád
vasútépítés szintén kínai állami beruházás. Ráadásul ezek közös jellemzője
még az is, hogy a beruházást kérő országok Oroszországtól és Kínától veszik fel
a kölcsönt. Még véletlenül sem egy független banktól, hisz azok nem is
támogatnák a kockázatos beruházásokat. Így ezek az országok kiszolgáltatottsága
politikai is lesz.
Huntington civilizációk közti konfliktus-jóslata nagyon is könnyen értelmezhető az utóbbi példákban. Hiszen Kína az egyetemével rendszerének befolyásolását is telepítené, akár egy kémprogram. Van némi globális felelősségünk abban, hogy itt a félperiférián melyik oldalra állunk. Ha például új előkelő egyetemeket akarnunk behozni, visszahívhatnánk a CEU-t, azokkal a feltételekkel, amikkel a Fudant csabítjuk jönne a Harvard is, ezzel pedig mi magyarok a nyugati civilizáció terjeszkedését erősítenénk és nem a keletit.
A keleti típusú állami terjeszkedésre példa még a viadukt építése Montenegróban, melynek könnyen leleplezhető célja, hogy Montenegrót anyagilag bedöntse és így Kína rátehesse kezét Bar-ra, a tengeri kikötőre. A kínaiak akárhogy alakul mindenképp jól jönnek ki a helyzetből, néhány montenegrói korrupt politikus pedig meggazdagszik, de a nép még szegényebb lesz. Montenegró immár az Eu-tól remélheti, hogy kimentik az adósságcsapdából. A Kína Állami Út és Hídépítő cég (CRBC) aligha független "csak" útépítő. Oroszország atomtechnológiájának terjeszkedésével szemben pedig nem véletlenül készül az Eu szankcionálásra. Nem csak háborús szankciók logikáját fedezhetjük fel itt, hanem a kultúrák közti harcot is, mely a Nyugat és Oroszország közt kiélesedett.
A Nyugat fél a civilizálatlanságtól, a korrupciós technikáktól, melyet
a Kelet terjeszt, a Kelet pedig a Nyugatra mint egy végnapjait élő romlott
birodalomra tekint, melynek romjain nacionalista alapokon ő maga új rendet
kíván teremteni.
Huntington a civilizációk összeütközésében etnikai alapot és
érték-összecsapást is lát, pedig néhány civilizáció számára fontosabb a
terjeszkedés – legyen az erőszakos vagy gazdaságba csomagolt – és az értékek
csak fügefalevelek, míg Marx által leírt kapitalizmuslogika is elég egyoldalú,
mert a tőke be tudja integrálni az értékvezéreltséget is. De most nem e két szerző kritizálásában és árnyalásában akarunk elmélyedni, sokkal inkább erényeiket emelnénk ki, mely elég egyszerű gondolat: a Nyugat piaci, a Kelet pedig államkapitalista.
Az is igaz, hogy az Egyesült Államok mint állam támogatja a
multinacionális vállalatai terjeszkedését és akár az elnök fiának is lehetnek
családi vállalkozásai külföldön, de azért ez a modell mégsem állami
terjeszkedés, az elnököt és fiát elkaphatják az állami hatóságok. Marx az amerikai modellben változatlanul a rablótőkét látná, amivel szemben a hatóságok kiszolgáltatottak, vagy roszabb esetben foglyul esnek a nagytőkének (state capture). A kínai modell pedig lehet szabadjára engedte a tőkéseit és azok klasszikus
kapitalista módon is terjeszkednek, de mégis ideáltipikusan Hungtinton logikájával meghatározóbb
terjeszkedésük politikai felügyelete. (Én itt a society capture kifejezést szoktam használni.) Gondoljunk csak a mobil telefóniára és az
internetre. Titkos adatokat Nyugaton is a közösségi média és mobilszolgáltatók
átadtak már az államnak, az USA már lehallgatta
a szövetségeseit is, de mikor ez kiderült óriási botrány kerekedett. Kínában
meg Oroszországban viszont ez az elfogadott, az internet használatát eleve
korlátozzák, a Nyugatnak pedig ki
kell zárnia néhány kínai mobilszolgáltatót a versenyből, annyira egyértelmű
bennük az állami jelenlét.
Közös metszet, hogy akár Nyugatról jön hozzánk a félperifériára egy gyár (Marrx), akár Keletről nyomul be az állam által támogatott „vállalkozás”, nem csak a kultúrájukat terjesztik, de ki is használják a környezetet és az utolsó szempont számukra a helyiek érdeke. A kínai viadukt építés során például látványos a korrupció és a politikus ígéretekkel szemben kihagyták a montenegrói beszállítókat, külföldi munkaerőt toboroztak és az építkezés során teljesen holttá tették az útjukba kerülő addig kristálytiszta patakokat. (Paks II. építéséből az oroszok szintén kihagynák a magyar alvállalkozókat. A kínai CATL akkumulátorgyár külföldi vendégmunkásokat toborozna és környezetpusztító volna stb.)
A Nyugatról jövő multinacionális nyomulás mégis kevésbé veszélyes, vele szemben az ellenállás könnyebb, mert jogállami környezetből érkeznek, tartanak a vállalati image romlásától, tudják tisztelni a helyi civilek szervezett ellenállását, és valamennyire tartanak ezektől. A keletieknek viszont nincsenek demokráciatapasztalataik, és letarolhatónak gondolnak minden társadalmi mozgalmat.
A mindenkori magyar kormány, ahogy azt már sokan
megírták neoliberális gazdaságpolitikát folytat, azaz nem hozzáadott értékek
fejlesztésére tör, hanem összeszerelő üzemmé teszi az országot. Elfelejtve
mindazt, amit Marxtól tanultunk. A mostani kormány pedig rátesz egy lapáttal és
támogatja a keleti civilizáció terjeszkedését, elfelejtkezve
nyugatorientáltságú szabadságszeretetünkről. Félredobja Huntington
figyelmeztetéseit.
Kép forrása: szabadeuropa.hu
#Marx, #Huntington1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |