Két szerzőre támaszkodunk, Jordan Petersonra és Ramani
Durvasulára, utóbbinak van is egy youtube-os beszélgetése,
melyben a borderline és a nárcisztikus jellegzetességére és különbségéről
beszél. Az interjúból származik az „egy azon épület különböző szoba”
magyarázat.
A borderline karakter kialakulásának időpontjában tudományos
közmegegyezés van, ez a kettő és négy év közti életkor. Ezen a fejlődési
szakaszon nem jut egészségesen tovább a személy, és ennek jó oka lehet a
környezet, de a genetikailag hozott karakter is ugyan úgy ott van. Utóbbi
általában a két évesek dühöngő akaratossága, követelőzése, előbbi pedig a
kiszámíthatatlan környezet, ami elől úgy lehet elmenekülni ilyen kicsiként és
aztán ez rögzül később is, hogy nem-megtörténtté tesz bizonyos bántásokat, és
üvöltéssel kényszeríti ki a figyelmet. Ha élet-halál küzdelmet kell vívnia
valakinek ilyen körülmények közt, szinte borítékolható, hogy túlvezérelt lesz,
igen érzékenyen figyeli a külvilágot, és aztán ahogy fejlődik az Én, elszakad
egymástól az intelligenciája, miközben benne marad a négy éves hisztériás
elvárásaiban. Sőt, az intelligencia és az erkölcsi érzékek is sokszor
kiemelkedővé válnak, csak a cselekedni tudással nem lesznek összekötve. Senki
sem tudja miért nem.
De azért ne higgyük, hogy a borderline gondolkodása teljesen
rendben van, hiszen ugyanazt idealizálja, akire később haragszik, megveti és
lebecsüli. (Szinte minden feleség korábban idealizált férjére legyint, ez
rendben is van, de olyan szélsőségesen, ahogy a borderline-ok teszik azért
nem.) A borderline olyan mértékben rángat, amit nem lehet elviselni és ezért hagyják
el őket. Jordan Peterson igen sokszor kitér és haraggal az
impulzivitásra, hiszen az impulzív személyiség számára maga a káosz, legyen az
egy szocializációjában megrekedt kisgyerek és pláne ijesztő – mondja -, ha
felnőtt, de elég megértően beszél
magáról a borderline-ságról.
A nárcisztikus karakternél a klasszikus szakirodalom, mely
erősen pszichoterapikus még korábbra teszi a sérülést. Arra az időszakra, mikor
az Én és a külvilág még nem differenciálódik, ez pedig a csecsemőkor.(Otto
F. Kernberg) Más, számomra szintén meggyőző eszmefuttatások szerint a
fejlődés elakadása inkább a kisiskolás kor, mikor meg kéne tanulnunk, hogy nem
mi vagyunk a világ közepe, és kamaszkorban is ez történik, de azért a
grandiózusos Éntől 6-7 éves korban kéne megszabadulni.
Akik a nagyon korai csecsemőkori sérülésekre vezetik vissza
a nárcisztikusságot, azon csodálkoznak, hogy mégis miért funkcionálnak olyan
jól, pláne a borderline-okhoz képest, noha személyiségük rosszabb, a valóságtól
jobban elszakadtak. Ha az elakadást későbbre tesszük, akkor ez nem kérdés. A
másik válasz Ramani Durvasuláé: mert a fogyasztói társadalom egy nárcisztikus
kor.
Ne felejtsük az alapigazságot, a nagy ego és az erős ego nem
ugyanaz. A nagy ego nárcisztikus probléma, a borderline egoja kicsi, identitása
is ugrál, de mindkettő egoja gyenge és ettől impulzívok. Egy nárcisztikusnak
nem mondhatod, hogy nem ő a legjobb, de egy borderline-nak sem mondhatod, hogy
hol vannak a határaid, mit lehet veled tenni. Dührohamot kap ettől mindkettő,
mert mindkettő a sérült és gyenge énjének támadásaként fogja fel.
Petersonnak problémája mint említettük, az impulzivitással
van. Ramaninak pedig az empátia hiánya az, ami a legfélelmetesebb. Már ha
megkérdeznénk tőlük, hogy szerintük mi a teljes élet legfőbb akadálya,
alighanem ezeket mondanák. (Szövegeik tartalom-elemzésével, hogy hányszor
említik ezeket tudnám is bizonyítani a fenti állításom.)
A borderline roppant empatikus úgy általában, néha viszont
egyszerűen nem lát ki a saját nézőpontjából, mely könnyen abszurddá válhat.
Ramani azért drukkol, hogy a felnövekvő gyerekeinkben (a sajátjaiban is) legyen empátia, mert
enélkül az életükben csak bajt okoznak másoknak, noha elismeri, hogy a világ pozitívan
igazolja vissza a nárcisztikusok sikerorientációját. De ő is és Peterson is azt
tartja a legfontosabbnak, hogy kapcsolataink ne legyenek patológiásak. Peterson
szerint pedig legkésőbb 4 éves korunkig ki kell nőjük az impulzivitásunkat, meg
kell jelennie az önfegyelemnek, végső soron pedig a saját magunktól eltávolodni
képes nyugodt gondolkodás szintén empátia.
Bár a tárgyalt személyiségzavarokat alig választja el
valami, s néha kombinálódnak is, mégis nagyon másként emlékeznek vissza rájuk
volt partnereik. A nárcisztikusokkal szemben nincs utólagos együttérzés, noha
ha csecsemőkori elakadásról van szó mégis csak lehetnénk megértők, megbocsátók.
De mivel a nárcisztikusok mellé önzés és a partner önbizalmának fokozatos
felszámolása társul, aki megszabadul tőlük inkább a harag marad az érzelmei
közt mint a megértés. A harag esetleg idővel csendesedik. A borderline-okkal
szemben viszont olvasni megértést és együttérzést. (Pl. ebben a könyvben.) Ott felismerésre kerülhet a
gyereklét és egy gyerekkel szemben megbocsátóak vagyunk. Itt a kétségbeesés
változhat megértéssé.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |