A kérdésre válaszolva először terminológiai pontosításokat
kell tennünk, és aztán a Keletet is leszűkítjük az oroszokra. Bár nevezhetnénk
Kínát célracionálisan gondolkodónak, hiszen a Konfuciusz hagyományok jelentős
része, a kínaiak hosszú távú gondolkodása és pragmatizmusa tűnhet célracionálisnak,
mások inkább tradicionális cselekvőnek tartanák őket, s ettől kezdve
vitatkozhatnánk és érvelhetnénk, hogy micsoda őrült generációs változások
vannak Kínában, politikai óvatos döntéseik mégis inkább célracionálisak. (Az
egy Kína elve érték, de ezért a célért nem követnek el őrültséget.)
Nem vagyunk Kína szakértők, ellenben itt élünk Közép-Európában,
mely mégiscsak e legjobb hely ahhoz, hogy Nyugatra és Keletre is lássunk, és
itt harcolnak a közélet színpadán egymással honfitársaink, kik mint oly sokszor
most is vagy nyugatosok vagy velük szemben állók.
A terminológiai pontosítás azt kívánja, hogy továbblépjünk
Max Weberen és a célracionalitáshoz inkább a későbbi csere elméleteket
kapcsoljuk, annak is a klasszikus változatát, melyet még nem puhítottak fel.
Ennek az a lényege, hogy minden az erőtől függ. Van az a simogatás és van az az
ostor, ami a megfelelő irányba viszi a cselekvést. Az értékracionalitás ezzel
szemben jelentsen itt valami olyasmit, amikor a cselekvéseket meghatározott
hitek és értékek határozzák meg, és pusztán az erő nem hat rá, sőt,
kontraszelektív, hiszen az igazságérzetet piszkálja fel.
Az emberek nyilván nem szélsőségesen ilyenek vagy olyanok, a
népek meg pláne vegyesen oszlanak aszerint meg, hogy ilyenek vagy olyanok,
lehetünk akár Nyugaton is, egy bizonyos tömeg a hasával gondolkodik, egy másik
nem, és szociológiai kutatásokból azt is tudjuk, hogy az alacsonyabb státusúak
inkább a hasukkal.
Viszont az oroszoknál ez fordítva van. A háborút az
alacsonyabb státusúak támogatják és a politikai és katonai elit találta ki és
forszírozza. A politikai vezető réteg az, amelyik elszakad a hastól, a
biztonságtól, az élet mindenek felett való védelmétől. (Bár Putyin azt állítja
a biztonságnövelés érdekében tette meg agresszív lépéseit.) Az oroszok
politikai rendszereiben mindig egy igen határozott célracionalitás volt
megfigyelhető. Ennek hagyománya a materializmus, s bizonyára van, aki még
mélyebbre tudna ásni. A marxi hagyományok szerint csak a távoli jövőben
képzelhető el, hogy az ember olyan tökéletes lesz, hogy értékek mozgassák, most
még csak az érdekeire hallgat. Ez szomorú, mondták az elvtársak, de hát ilyen
lény az ember. Az élcsapat, aki érti a célokat, majd kiveri a népből, hogy jobbá váljon, amelyik sajnos még ösztönlény meg babonás. Ez a nézőpont ma is hasonló. Putyint alaposabban ismerők a
nyugati diskurzussal szemben nem is tartják őrültnek, épp ellenkezőleg, nagyon
is megfontoltnak, óvatosnak, intelligensnek, racionális politikusnak látják.
Célracionalitás irányítási módszereire nézzünk is néhány példát:
Minden Nyugatról jövő civileknek szánt pénzt jogilag ügynöki
kategóriába soroltatott. Az állambiztonságra veszélyesnek nyilvánított. Azokat
a civil szervezeteket, melyeket ilyen értelemben szankcionált, gyakoriib
ellenőrzésnek vetett alá, esetleg zaklatott is a rendszer, s mily különös, hamarosan
ő is el kezdte finanszírozni őket. Ezek a szervezetek tehát vagy megszűntek,
vagy belső orosz forrásokat is kaptak. A racionális vélekedés emögött az, hogy
akinek a kezéből eszik valaki, azt fogja szolgálni.
Célracionalitás szempontjából teljesen elfogadható, hogy egy
hosszabb készülődés után alkalmas pillanatnak látszott a Covid után meggyengült
világban, elfoglalni Ukrajnát. A racionális döntéselméletek oldaláról
Zelenszkijnek el kellett volna menekülnie az országból. Ha nem is várt minden
ukrántól az orosz vezetés felszabadító örömtáncot, a racionális döntéselméletek
szerint van az a megfélemlítés, ami miatt ők elhallgattathatók. Ha nem elég
lenácizni őket (ld. a katonai akciók utáni orosz médiát), lehet keményebb eszközöket is alkalmazni. A visszafoglalt
területeken talált tömegsírok szintén azt a feltételezést támasztják alá, hogy
az oroszok szervezetten akarták megtörni az ukrán nemzeti civil ellenállást. A
racionális döntéselméletek alapján ugyanis van az a pont, ami után a másik
belátja, hogy nem érdemes ellenszegülni.
Másfelől viszont az élet számtalan helyzetben cáfolja a
racionális döntéselmélet paradigmáját. Az élet sokszor azt bizonyítja, hogy épp
úgy lehet növelni a másik fél elszántságát és küzdőképességét, ha az
igazságtalannak tart minket. Ez viszont már egy értékracionális cselekvést
eredményez. A kooptált civil szervezetek egyrésze jót röhög és csinálja tovább
azt orosz pénzből, amit eddig nyugatiból, mert az értékeit és nem az érdekeit
követi.
Innen Magyarországról nézve például a szankciók sokszor
elhamarkodottnak és meggondolatlannak tűntek (Célracionálisan azok is.). Ám az értékracionális cselekvés
ilyen. Sokszor meggondolatlan és nem tűnik okosnak. Az ukránok nemzeti
függetlenségükért vívott harca sem tűnik értelmesnek, ha pusztán azt nézzük
hogyan járnának holnap jobban egyénileg, a legrosszabb amit tehetnek az az,
hogy fegyvert fognak. Ha Zelenszkij meg az amerikai manipuláció arra kényszeríti őket hogy proxy háborút vívjanak, akkor meg dezertálniuk kéne. Ehelyett azt látjuk, hogy harcolnak. Ennyire buták, megtévesztettek? Vagy a magyarázat nem inkább az, hogy értékracionális módon viselkednek?
S végezetül még valami. Amikor a célracionális (tehát
esetünkben a klasszikus csere elméleti logika) ütközik az értékracionálissal,
épp hogy váratlan dolgok történnek. A célracionális nem érti a másik
viselkedését. Nem csak nem számít rá, de nem is tudja belátni, hogy azt a másik
miért teszi. Hiszen megfagy, hiszen elvérzik, hiszen lebombázzák a házát,
tönkre teszik az életét. És amikor a klasszikus racionális döntéselmélet
paradigmáján álló azt látja, hogy a másik nem tört meg, egyetlen egy módszere
van, még inkább fokozni a nyomást. Az ő gondolkodásában az embereket az ostor
és a mézesmadzag mozgatja
Hogy erre is hozzunk egy példát. Putyin a besorozott
katonáknak még több javadalmat ígér. Van az a pénz, véli, amiért az orosz
férfiak elmennek harcolni Ukrajnába. Pedig az élet-halál kérdés nem vethető
össze a pénzzel. Van, amikor az összevetés teljes megdöbbenést kelt, mert
egészen más minőségekről van szó. Az egyik világ tényleg csak a gazdagságról, a
másik viszont az értékekről szól.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |