A hírhez egy szociológiai-antropológiai és egy médiaszociológiai észrevételt tennénk.
Ha megnézzük a hajózási térképet, jól látszik micsoda forgalom van. Akár a repülőknél, rákattintva az egyes hajókra több adatot is láthatunk. Ld. az aktuálisat itt. És azt is láthatjuk, hogy Odessza környékén és a Fekete-tengeren nincs hajóforgalom. A kereskedelem és a háború tehát egymást kizáró dolgok. Elsőként Herbert Spencer osztályozta a társadalmakat aszerint, hogy katonaiak vagy ipariak. Kezdetben a civilizáció alacsonyabb fokán katonai társadalmakat találunk, logikájuk a területszerzés. Később ezek átalakultak ipari társadalmakká, ahol a szempont a kereskedelem. Utóbbiak civiizáltak, gazdagabbak, másokkal együttműködőbbek.
Az antropológiában még egyszerűbb leírását találjuk a dolgoknak. Általános, kiegyensúlyozott és negatív reciprocitásról beszélhetünk (Sahlins). A kiegyensúlyozott a tisztességes csere világa. És két ellenséges törzs között kialakulhat a csere, ami aztán békéhez vezet. A negatív a rablás (profitmaximalizálás is tekinthető annak), az általános pedig az ajándék. Testvéreknél, rokonoknál nem méricskéljük, hogy kiegyensúlyozott-e.
A médiaszociológiai észrevétel pedig az, hogy mostanában felerősödik a közösségi médiával szembeni ellenszenv. A fenti híreket azonban onnan vettük. A közösségi média ugyan nem szerkesztőségek kontrollja alatt működik, de hiteles információkat lehet találni rajta, csak azt kell figyelni, hogy a megosztó hiteles-e.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |