Kurt Vonnegout Kékszakáll című könyvéből kéne megkeresnem
azt a mondatot, melyben azt állítja, hogy az ember élete szinte
leegyszerűsíthető egyetlen törekvésre, nevezetesen, hogy elkerülje a szégyent.
A könyv végig sziporkázó. Az események és a korábbi mondatok tükrében igen
meggyőző és poénná válik Vonnegout mondata, az egzisztenciális semmisségünk
poénjává. Az én kevésbé szellemes megközelítésemben tényleg a sikeres
szocializició, a környezethez való civilizált alkalmazkodás háttere a szégyen
és a nevetségessé válás elkerülése komoly motiváló, sőt…
Fejlődő Én-jeink könyvemben az Én megszületését a
szégyenérzethez kötöm. Elmesélem korai emlékemet, mikor a szomszéd bácsi
felhánytorgatta anyámnál, hogy túl sokat sír ez a gyerek, mármint én, áthallatszik
a falon és őt zavarja. A szóváltásukon jelen voltam és ráébredtem, hogy a bácsi
igazat mond, a következő naptól fogva nem sírtam. A szégyen arra sarkalt, hogy
uralkodjak magamon. Ebben a pillanatban született meg az Én bennem.
Van egy másik történet is, sokan ismerik. Ez Ádám és Éva kiűzetése
a Paradicsomból. A Biblia szerint miután ettek a Tudás Fájáról észrevették,
hogy mezítelenek. Az Úr onnan vette észre, hogy nem engedelmeskedtek a fa
tiszteletbentartásának parancsának, hogy eltakarták a nemi szervüket és
szégyenkeztek. Aki szégyenkezik, az elárulja, hogy tudja már van Ő és van a
másik, és a másik elől el kell rejteni ezt-azt, ha nem akarjuk, hogy
kinevessen.
A szégyen később továbbfejleszti az Én-ünket, úgynevezett
perszónákat, azaz álarcok sokaságát hozza létre, melyekkel a különböző
szerepekben jelenünk meg. (A perszónákat nem csak a szégyen hozza létre, vonzereje is van a szerepeknek, de a szégyen az, ami tol.) A hitelesség útja pedig az, amikor ezeket nem kell
viselnünk, le tudjuk vetni. De nem úgy, ahogy a valóságshow-kban BB-X meg VV-Y
teszi, akik azt állítják, hogy ők természetesek, közönségesek, de legalább nem
hazudnak, kitárulkozók, de legalább nem hamisak. Állítják ezt, közben pedig
hisztériáznak, üvöltenek és tényleg nincs bennük semmi szemérem. A szemérmesség
vonzóvá tesz, a szégyen szerethetővé.
A resztoratív mediációban a mediátorokat arra képzik ki,
hogy az áldozatot a megbocsátás, az elkövetőt a szégyen felé terelje. Ha ezt
jól csinálják, illetve a résztvevők is hajlandók elmenni ebbe az irányba
beindul egy csodálatos dinamika. A végén mindenki sír, az elkövetőt a közösség
visszafogadja, az jóvá teszi a dolgokat, teljes a közösség újraintegrálása.
A borderline-oknál még bonyolultabb a helyzet. Térjünk vissza egy pillanatra abba a korszakba, amikor a gyerekszékben ülünk az asztalnál és mindent kiborítunk, szétkenjük az arcunkon a spenótot stb. Aztán az ügyetlenkedésünket elkezdjük szégyellni. Aztán igyekszünk ügyesebbé válni és viselkedni. A borderline már igyekszik és őket nem irigyeljük, ők szenvednek. Őket a szégyen felnőttként nem indítja el a cselekvésre, de mélységesen átérzik és megsemmisíti őket. Náluk arról van szó például, hogy gyerekkorukban állandóan azt kérdezték tőlük, hogy „nem szégyelled magad?” Lehet okkal, lehet ok nélkül kérdezték, ez másodlagos, a következmény viszont, hogy kifejlesztik magukban azt a képességet, hogy egy ilyen kérdésre passzivitással válaszoljanak, elhatárolódjanak. Aztán intellektuálisan és érzelmileg később is értik, hogy volna miért szégyenkezni, de megmarad ez a retrográd gyerekkori reakció.
A kép forrása Kovács Lehel: theguardian.com
#szégyen1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |