Sokak szerint az állítás, hogy a pápa keresztényellenes
volna abszurd, mások számára viszont ez egy bátor kimondott igazság. A két tábor
közt vannak olyanok, akik örülnek annak, hogy megleckézteti a pápa
Magyarországot, és annak ellenére, hogy az Eucharisztikus Kongresszus
Magyarországon lesz, nem kíván sokat itt időzni, és pláne nem akar diplomáciai
kapcsolatba keveredni az ország illiberális vezetőivel. Ők azok, akik ugyan
azért örülnek a pápa viselkedésének, mint akik elítélik azt. Ám a pápa egyik
tábort sem képviseli.
E két szűkebben (tágabban?) vett tábor hasonszőrűsége abban
nyilvánul meg, hogy mindkettőt a csoportgondolkodás határozza meg.
Csoportgondolkodás az is, amikor elhatárolódok egy csoporttól, jól lehet annak
a kultúrának, közösségnek a része vagyok. Ezért aki egészséges gondolkodással
rendelkezik, az nem örül annak, hogy Ferenc pápa keveset időzik nálunk, és
megleckézteti a magyar politikai elitünket, mert a politikai elitünk kicsit mi
vagyunk, az a kultúra, melyet az elitünk teremtett nem lekaparható rólunk.
Nézzük azonban magának a pápának az indítékait. Nem biztos,
hogy ezt meg fogják azok érteni, akiket bármelyik oldalról áthat a
csoportgondolkodás, mert hogy a pápa nézőpontja épp az, hogy nem a
csoportgondolkodás felől reflektál az életre. Ez sok katolikusnak,
kereszténynek, zsidónak, fehérembernek stb. is lehet a problémája. A vezető
világvallások legnagyszerűbb gondolkodói – ezek lehetnek akár szerzetesek is
egy kis faluban – előbb látják meg az embert, aztán a csoporthoz tartozást.
A csoportszolidaritás evolúciósan egy rendkívül stabil
érzület, akinek nincsen, az eltűnhetett. Félelem mozgatja és a biológiai célracionalitás
nélküli mechanizmus. Ám az emberiség bő kétezer év óta kísérletezik a
meghaladásával és ez a kísérletezés egyre inkább beérni látszik. A világ
alakulása törzsektől, klánokon keresztül nemzeteken át kulturális egységekig
tartott, sőt, a jövő, a kultúrák integrálása. Nem úgy, ahogy a liberálisok
gondolták, hogy megszűnnek az identitások, vagy hogy virágozzék ezer virág, hanem
úgy, hogy új egységesülő identitások jöhetnek létre. Erre néhány példát
találunk már. Tessenek csak kalandozni az interneten és megnézni hogyan tudnak
egymással beszélgetni teljesen más világvallások képviselői, amikor eljutnak
addig, hogy voltaképp ugyanarról beszélnek, csak más rendszerből indultak ki.
Akik a kereszténységért aggódnak, azok egy bizonyos kultúráért
aggódnak. Ez a kulturális önvédelem rendkívül előremutató volt valamikor, ezért
maradtunk meg a törökuralom alatt, de mára elérte a határait és több sebből
vérzik. Egyik kultúra sem tudja már felszámolni a másikat pusztán erőből,
bürokratikus eszközökkel vagy terrorista akciókkal. Noha az ilyen kísérletek
folynak, a kommunikáció átíveli a területek jogi uralmát.
Ma, ahogy Harrari mondja, nem azzal uszítanak már, hogy te
más fajhoz tartozol, ezt lecserélte a „más kultúrához tartozol” kommunikáció. A
fajták keveredésével való riogatás a XX. század elejének nagy meggyőző erejű
gonoszsága volt, alaposan zsákutcába is vitte a világot, de mára kilábaltunk
belőle. A kultúrával való riogatás hasonló problémákat vet fel, hasonlóképp
zsákutca, de remélhetőleg világháborúba már nem sodor. (Fukuyama liberális
megközelítését már megcáfolták a 90-es évek, de reméljük Hungtingtonét is
meghaladja majd a XXI. század.)
Véleményem szerint Ferenc pápa túl van a kulturális
evolúciós zsákutcán. Feltételezésem szerint a vallási kizárólagosság zsákutcáján
is. A maga idejében XII. Pius is túl volt a fajelméleti zsákutcán, viszont
akkor még a vallási intézményrendszer érdekvédelmi tevékenysége még nem
hátráltatott, hanem előrevitt, energiát nyújtott. Se a kommunisták, se a nácik
nem tudták elviselni a XII. Pius pápa kereszténységét. A kommunisták általában a
vallásokat tartották meghaladhatónak, a nácik pedig saját vallást akartak
teremteni, meglehetősen visszaugorva a mágikus törzsi világig, melyet az
emberiség fejlődése már réges rég meghaladott. A pápa kifejezetten irritálta
Hitlert. Tele van az emberiség története zsákutcás kulturális evolúciós
kisiklással, bár szerencsére ezek ellenére a szekér halad.
Nem állítom, hogy a pápák mindig koruk haladó gondolkodói
voltak, ennél egy kicsit jobban ismerem a pápaság történetét. Azt viszont
állítom, hogy Ferenc pápa kommunikációját csak azok értik meg, akik túl vannak
a kulturális csoportgondolkodáson és ki tudták azt terjeszteni egy emberiség
egészét magába foglaló holisztikus szemlélődéssé.
Kép forrása: https://www.programturizmus.hu/ajanlat-eucharisztikus-kongresszus.html
#Ferencpápa1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |