Nem
igen teszek mást ebben az írásban, mint a meglévő pszichológiai tudást,
elfogadott megfigyeléseket illesztem egy új keretbe és beszélek a
szocializációról, a személyiségünk szerkezetének egyik részéről a csecsemő
énről.
Mindannyian rendelkezünk csecsemő énnel, mivelhogy
mindannyian voltunk csecsemők és jó és rossz módon is megnyilvánulhat bennünk
ez a rész. A születésünk pillanatától egészen két éves korunkig nagyon komoly
fejlődésen megyünk keresztül, és ha ez a szakasz megfelelő körülmények közt
vészeljük át, kialakul a világgal szembeni ősbizalom. Ez Erikson kapcsán mára egy
nem vitatott szocializációs szakasz, és a sikeres teljesítés feltétele leginkább az anya-gyerek kapcsolat harmónikusságán múlik.
Saját megfigyelésem is, de a szakirodalom által is egyre
kevésbé vitatott, hogy a született csecsemő első pillanataiban egyáltalán nem
kialakulatlan idegpályákkal bíró húsdarab. Egy nagyon letisztult, kíváncsi és
értelmes tekintetre emlékszem, mellyel gyerekeim születésük pillanatában
körülnéztek. Olybá tűnt, hogy csak egy dolog érdekli őket, bízhatnak-e a
világban, fognak-e gondoskodni róluk. Amikor ez láthatóan teljesült, magukba
fordultak és megszakadt a kapcsolat. (Ezeket az első tiszta pillanatokat fel
lehet használni az utánzásra is, a csecsemők bizonyos százaléka hajlamos a
látott arc lemásolására, de véleményem szerint az igazán fontos itt nem a
mechanikus utánzási képesség, hanem a nyitott értelem.)
A csecsemők a tudomány mai állása szerint egy olyan
tudatállapotban töltik első éveiket, amikor énjüket kiterjesztik a külvilágra.
Mindent úgy fognak fel, mintha azok valójában ők volnának. Mintha ők
irányítanák anyjukat, aki szükségleteiket kielégíti. Sírásukkal ők motiválják a
babusgatást, a gondoskodást. Nehéz elhinni, hogy valóban így van, de ha igen, és
ez ma az elfogadott, akkor ha nem engedelmeskedik a külvilág a csecsemő
elvárásainak, az egy olyan törést jelent, ami a csecsemő én sérüléséhez vezet.
Ettől fogva, elképzelhető, hogy nem csak az ősbizalom sérül, hanem a saját kompetenciaérzés
is, vagyis nem hisszük el, hogy hatással tudunk lenni a világra, és a későbbi
szocializációs szakaszok sikeressége ellenére is az ősbizalom helyett egy
őskétely nyomul rá a tudatunkra. Saját tehetetlenségünk állandó szorongató réme kíséri életünk. A szorongás csökkentésére pedig a legkülönbözőbb személyiségzavarok
realizálódhatnak. Például a nárcisztikusság, amiről a külső szemlélő azt hiszi,
hogy valaki nagyon el van telve magával, közben pedig az illetőt a folyamatos
teljesítménykényszer és hatalomvágy hajtja, mert érzelmileg védtelen. A
csecsemőnek tehát ki kell elégíteni ezt a pszichés igényét, aztán ha ez
megtörténik, majd tovább fejlődhet, elválasztva az énjét a külvilágtól és elhíve azt, hogy hatni tud rá még akkor is, ha nem ő a világ közepe.
A csecsemő én tehát egy grandiózusos én, egy omnipotens,
mindent irányítani akaró saját érzéseit totálisan, szélsőségesen, akaratosan
megélő. Ez az énünk akkor is végigkíséri életünket, ha a korai szakaszban teljesen kielégítették és méginkább akkor, ha sérült. Magával a sérüléssel foglalkozni itt maximum csak utalás szerűen szeretnék, hiszen ott van az egészséges emberekben is és még puszta létezését se vettük észre.
Két éves korban néhány csecsemő olyan dührohamra képes, hogy
nem vesz levegőt, egészen elkékül és csapdossa magát a földhöz. Az ilyet
produkálók is teljesen kinőhetik ezt, és aggódhatunk is, ha 2 és 4 éves kor közt nem növik ki. Jelzem saját gyerekeimnél sose láttam
ilyet, de testvéreim közül édesanyám visszaemlékezése szerint egyikünk így
viselkedett és a későbbiekben is sokszor követelőző volt. Erős akaratával
többnyire elérte a környezetében, hogy teljesítsék a vágyait. Alighanem
genetikailag sem vagyunk egyformák és csecsemő énünk, ha meg is kapja a neki
járó figyelmet, némelyikünknél egész életében aktívabban van jelen.
A csecsemő énünk további jellemzői közé tartozik, hogy
nélkülözi még a stratégiai gondolkodást, hiszen a stratégialkotás egy fejlett kognitív
tevékenység. Nem csak szélsőséges érzelmek (boldogság, harag), hanem olyan
dolgok hiánya is jellemzi, mint például a hazugság. A csecsemő én nem tud
hazudni, nem tud tervezni, nem tud jövőre fókuszálni. Az érzelmek
szélsőségessége miatt vagy jelen fatalista vagy jelen hedonista, azaz vagy úgy
érzi minden megesik vele és semmire nincs hatása (ezt gondolja, ha sérült),
vagy úgy, hogy minden élvezet jár neki. Természetesen valójában mindkét állapot
egy primitív állapot. Mindannyiunk csecsemőagya például aktiválódik, mikor
szerelmesek vagyunk, és fordítva, akinek a csecsemő agya a domináns, az lehet,
hogy állandóan szerelmes.
A csecsemő énünk agyi lokalizációját akkor lehetne
kimutatni, ha egy felnőtt ilyen énállapotában mérhetnénk az elektromos impulzusok
kibocsátásának helyét. Valószínűleg ezekre az eredményekre sokat már nem kell
várnunk. Két neuropszichológiai hipotézis állítható fel: az egyik szerint
az agy hátsó indulatos ősi részeiben kell keresnünk a csecsemő ént, ahonnan
előre tolakodik, amit aztán a homlokunknál lévő agyi rész megszelidít,
kontrollál, rendez. A másik szerint – és ez az érdekesebb -, már eleve a
prefrontális részben él ez az én részünk, csak épp valahogy elszabadult. Nem
alaptalan azt feltételezni, hogy már a csecsemőnek is működik a prefontrális
agyi része, csak még a fentebb említett módon funkcionál.
A csecsemő énünket épp úgy észrevehetjük, tudatosíthatjuk,
ahogy Eric Berne tanította, hogy a gyerek, a felnőt és a szülő énünket is be
tudjuk azonosítani. Terápiás gyakorlatokban a másik érzelmeinek elképzelésével
és a sajátra való reflexióval jó eredményeket is tudnak elérni olyanoknál,
akiket túl sokszor kerít hatalmába a csecsemő énjük és emiatt számos
konfliktusuk keletkezik.
Kamaszoknál, vihogó fiúknál-lányoknál sokszor érezzük azt,
hogy olyanok, mintha „elhagyták volna az agyukat”. Valaki egy terápiás
környezetben hüllőagya uralmának nevezte azon viselkedését, mikor
kontrollálatlan haragot élt át. Utóbb tehát be tudta azonosítani viselkedésének
inadekvátságát. (A kutatói bizonytalanságunk csak abban van, hogy valószinűsítjük,
hogy ez a rész sem hátul, hanem mint mondtuk, legelöl van, ami miatt viszont a
hüllőagy elnevezés félrevezető.)
Berne elsősorban a tranzakciók során a felnőtt-felnőtt én
találkozásokat preferálta. Kevésbé ismert, hogy elismerte a gyerek én kreatív
fontosságát, felszabadultságát, bizonyos helyzetekben való egészséges
megjelenését. Hasonlóképp a csecsemő énről is feltételezhetjük annak pozitív
szerepét. Alighanem a legerősebb energiaforrásunk itt van.
Amikor valaki hősként tud helyt állni elképzelhető, hogy az
energiáit a csecsemő énjéből meríti. Olykor emberek önmaguk feláldozásának
képességeit mutatják és saját maguk sem értik a reflexszerű cselekvéseikhez
honnan merítették a bátorságukat. Tudósok, művészek, feltalálók érzik olykor
úgy, hogy a világ tetején állnak és megoldottak valami olyasmit, amit rajtuk
kívül más nem lett volna képes. A teljesítményhez vezető út mögött is a
csecsemő én grandiozus érzelemvilága állhat. Az eltérő tudatállapotokban is szerepe kell legyen a csecsemő énnek. Hipnózisba, meditációba könnyebben kerül az, aki ezt nem nyomja el vagy nem tudja elnyomni. Nélküle nem valósulnának meg az egységélmények, amit bárki megtapasztalhat, tehát a csecsemőagyat ilyenkor jó értelemben tudjuk aktiválni, ám tartós kiegyensúlyozott és szoros kapcsolatba kerülni vele valószínűleg csak a legmagasabb személyiségfejlettségi szinten tudunk. (Itt az integrál pszichológia számára vetettünk fel egy gondolatot. Ez a pszichológiai irányzat erősen spirituális beállítódású.)
Sajnos azonban az irreális gyűlölet és kegyetlenség mögött is a csecsemő én van. Ehhez metaforaként Salome esetét hoznánk. Salome a legenda szerint anyja kérésére, anyja sértődésével és gyűlöletével azonosulva Keresztelő Szent János fejét kérte tálcán Herodestől. Herodes pedig teljesítette Salome kívánságát, mert elbűvölő tánca után volt olyan meggondolatlan, hogy megígérte, bármit kívánhat a lány. Mi férfiak jól tesszük, ha vigyázzunk. A női bájnak ha alávetjük magukat, a salomék kihasználhatnak. (Félre a tréfával a csecsemő agy negatív uralmának megvan a férfi variációja is, ez az antiszociális agreszív férfi. Ld. még erről itt.)
A festmény számomra legborzasztóbb része nem is a levágott fej, hanem ahogy a festő láttatja ellenpontként Salome elégedett gyermeki ártatlan arckifejezését. Saloméban bűntudatnak, rettenetnek nyoma sincs, és mi ezen borzadunk el.
Bizonyára sok olyan történetet lehetne még találni, ahol a másik elpusztítását
kívánó érzelmi elborulás, a bosszúnak a teljesen elszabadult változatában a
csecsemő agy munkál. Ilyenkor sem a racionalitás, sem az erkölcs nem működik,
mint hogy a csecsemő agy nem is ismeri ezeket. Egy másik példa Sarolt
Koppánnyal szembeni bosszúja lehet. Legalábbis az István a király rockopera feldolgozásában, ahogy az ma már a magyarok emlékezetében él, noha történelmi
bizonyítékaink nincsenek. Ebben a mitológiában szintén egy feldühödött asszony
van, aki fiát, Istvánt akarja trónra juttatni és fel van háborodva azon, hogy
Koppány az ősi juss alapján igényt tart a trónra is, rá is. A „hogy merészeli”, a „velem így nem
bánhat senki” önigazoló értelmezése után belobbantható a csecsemő én. Ez aztán átvéve
a személyiség fölötti uralmat feljogosítja Saroltot a gyilkolásra.
Szappanoperák női főszereplőinél találkozhatunk még a
kitervelt gonoszságokkal és bár azt mondtuk, hogy a csecsemő én önmagában nem
képes a stratégiaalkotásra, nem manipulatív, impulzivitásában rendkívül őszinte
és az intellektust és az etikai érzéket teljesen elnyomja, nem lehetetlen, hogy
aki iránytűként magáévá teszi a csecsemő énje elvárásait, az aztán cselekvéseit
is ennek megfelelően alakítja ki. (A borderlineok szenvedése épp onnan
származik, hogy csecsemő énjük lecsillapodása után morálisan szembekerülnek
önmagukkal. A pszichopaták viszont épp ellenkezőleg: vagy erkölcsi érzékük és
érzelmeik sosem voltak, vagy egy kognitív disszonancia redukciós folyamatban
leépítik maradék erkölcsi aggályaikat.)
Kiegészítés: Arra jöttem még rá, hogy a Csecsemő Én az Érosz forrása, azaz az életvágyé, az életösztöné. Ezért nagyon fontos, hogy megszüntetve megőrizve a személyiség része maradjon. Nélküle filozófiailag belecsúszunk az egzisztencializmusba, irodalmilag az iróniába, pszichológiailag a depresszióba.
Zsolt Péter
Kép: Salome Keresztelő Szent János fejével – id. Lucas Cranach képe a budapesti Szépművészeti Múzeumban található
Fotó: Heritage Images / Getty Images Hungary
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |
Zsolt Péter 2021. 03. 13. 09:37
Zsolt Péter 2021. 03. 13. 09:40