Makroszintű helyzetünk
Egy makroszintű helyzetértékeléssel kezdenék. A kognitív
tudományok az agyunk információfeldolgozásával foglalkoztak, ám hamar világossá vált, hogy az érzelmek sem elhanyagolhatók. A 90-es években újra felfedezték, hogy információhiányos állapotban az emberek
döntéseiket kénytelenek érzelmi alapon
meghozni (Kinder, 1994). A felismerésem az, hogy információ bőség esetén ugyan ez a
helyzet. Jobbára azt a sokkot éljük manapság, hogy a fake news szétrobbantja a
demokráciánk. De a médianyilvánosságunk és a közösségi médiánk nem csak abban
különbözik a klasszikus XX. századi nyilvánosságtól, hogy hamis hírekkel
manipulálnak – hamis hírek mindig voltak, már 1275-ből találunk ilyesmit tiltó
angol jogszabályt, tehát már akkor létezett ez a probléma -, hanem, hogy
információ dömping van. És nem csak zajjal vagyunk túlterhelve, de valódi infókkal is. A XXI. századi nyilvánosság szociálpszichológiai
jellemzője tehát az érzelmi választás. Csak így tudjuk csökkenteni a terhelést. Nem véletlenül sírja vissza az értelmiség a racionalitás nyilvánosságot, mert veszni látja. (E. Noelle-Neumann választja ketté a nyilvánosság
manifeszt és látens funkcióját, és eleve kétségbe vonja, hogy a nyilvánosság
racionális volna, ahogy azt pl. Habermas elképzelte. Már a XX. században
jelentősebbnek véli a látens funkciót, amely érzelmi alapú és kontrolláló.)
Kutatótársaim véleménye
Legutóbb Bajomi-Lázár Péter könyvbemutatóján gyűltünk össze.
Akkor ő kifejtette, hogy a demokratikus fejlődés nem a médiarendszeren múlik,
hanem társadalmi változásokat feltételez. Utalnék még Polyák Gábor egy
interjújára is, melyet 2020 májusában adott. De szélesebb körben egy általános
pesszimizmust is látok nemzetközi és hazai szinten. A pesszimizmus fókusza a
jelen leírása épp ezért javasoltam mára, hogy helyezzük a fókuszt egy
lehetséges jövőbe.
Péter megállapítását ha logikailag egészítem ki azzal nem
gondolom, hogy bárkinek kivetnivalója lehetne.
1. A társadalmi változások megelőzik a médiaváltozásokat
2. A médiaváltozások előzik meg a társadalmi
változásokat
3. Média és társadalom közt kölcsönhatások
eredményezik a változásokat
ad.1. A gyenge vagy mérsékelt médiahatás elméletek irodalma
meglehetősen alapos. (Lazarsfeldtől McQombs és Showig). Tudományosan meggyőzőbb
is és aki ezeket az elveket vallja akkor következetes, ha felismeri, hogy a
társadalom jóval komplexebb, semhogy a média jogi környezetének átalakításától
bármi javulást remélhetnénk. Magyarországon volt már egy viszonylag jó jogi
környezet, ORTT-vel, kuratóriumokkal, Panaszbizottsággal, kiegyensúlyozott
ellenőrző és közszolgálatot kvázi tulajdonosként működtető rendszerrel, civilek
bevonásával, és mégis kudarc lett a vége. A Fidesz már a romokra építhette fel
az új jogi környezetet.
ad. 2. Ez a paradigma igen népszerű a hazai
jobboldalon. Az érdekessége az, hogy valamikor marxista paradigma volt (Pulantzas
és Althusser a nyelven keresztüli hatalomgyakorlást elemezte), de a
jobboldalnak is van hová nyúlni (Helmuth Schelsky szerint akié a nyelv, azé a
hatalom.) Csurkától Pokol Béláig médiahatalomról hallhatunk, utóbbi szerző
pedig azonosul is Schelsky „értelmiségi uralom” ellenességével is. Meglehetős
paradoxona az a mai világnak, hogy a hatalomra került jobboldali elit
elitellenes. (Gondoljunk a trumpizmusra vagy Magyarországon a Fidesz mögötti
udvari értelmiségre pl. G.Fodor Gáborra.)
ad. 3. Nem árulnék zsákbamacskát, számomra ez a legvalószínűbb
összefüggés. Példaként a BBC kialakulására utalnék, amit nem fejtenék ki, mert
itt a hallgatóság többsége részletesen ismeri. Ennek lényege, hogy véletlenek
szerencsés egybeesésére volt szükség ahhoz, hogy kialakulhatott a közszolgálati modell. Egyéni
teljesítmények épp oly fontosak voltak, mint a társadalmi mozgások.
Polyák Gábor médiahatás-modell vonzódását nem ismerem, de
egy nyilatkozata alapján az elkeseredettségét igen. Ebben amellett érvelt,
hogy a BBC etikai irányelveit követő médiumok Magyarországon mind tévedésben
vannak, de nem csak Magyarországon. Több példát hozott rá. Karácsony Gergely
például hiába kommunikált kifejtősen vírustémában, a kormányzati propaganda
szerinte ezt elsöpörte. A BBC azzal, hogy követte hagyományos elveit és teret
adott a kilépésvitának csak azt érte el, hogy a brexit megvalósult. Mindebből
az következik a számára, hogy a médiaetikai alapelveket el kell felejtenünk, a
hazai ilyen paradigmán nyugvó médiumaink, mint pl. az index, vagy korábban az
origo tévedésben volt.
Aligha szeretnénk buborékokba zárt érzelmi alapon rendeződő háborúban álló nyilvánosságot. Amikor egy lehetséges pozitív jövőt képzelünk, csak etikus médiaviselkedést akar mindenki.
Van egy másik tapasztalatunk is az elmúlt évekből, ami
legalább annyira stabil, mint az, hogy hiába igyekszik valaki szakmailag
korrekt lenni. Ez pedig az, hogy ha a propagandisztikus média, netán a revolverújságírás mellett döntünk, akkor az árokásás és a buborékos nyilvánosság jön létre. Ennek következménye, hogy az
állampolgárok közül sokan sok médiumot néznek, minek kapcsán információ
szempontjából túlterhelődnek, minek kapcsán kénytelenek érzelmi alapokra
hagyatkozni, és máris ott vagyunk bevezetőnk alap problémájánál, a makroszintű
helyzetnél.
Az értelmiség feladat
Így merül fel az a kérdés, hogy mi a feladatunk most,
tudunk-e továbblépni a helyzetelemzés feletti pesszimizmusunkon. A világító
torony hasonlatot hoznám. Képzeljül el, hogy a tenger tele van össze-vissza
tartó hajóval, vannak akik szemmel láthatóan a zátonyok felé rohannak. Mit
tehetünk mi? Voltaképp nem a mi dolgunk ezeket a hajókat irányítani, nem is mi
ülünk a kapitányi pozíciókban. A mi feladatunk csak annyi, hogy
világítótoronyként megmutassuk hol vannak a zátonyok.
Felmutathatunk egy alternatív nyilvánossági helyzetet is,
melyhez kell társadalom, kell több médium hasonló működtetési modellje,
kellenek források, melyek ezeket a megoldásokat támogatják és így egy új
egyensúlyi helyzetet tudnak teremteni. Mindez etikai alapon is megszülethet. (A vitában a 2005-ös párizsi zavargások során megszülető francia televíziós önszabályozást említettem, amikor is a társaságok megbeszélték, hogy a hírversenyben nem mutatnak égő autókat, mert az kedvet csinált a fiataloknak, hogy egymásnak dicsekedjenek a gyújtogatásaikkal.)
Az ikmédia projekt, melynek ismertetésére ezúttal
lehetőségem van, egy ilyen világítótorony. Immár nem piaci
vállalkozás, hanem oktatói segédlet az
utópikus médiaszerkezet bemutatására. Aktív, játékos, nem tanult tehetetlen
polgárokat igényel, tehát igaza van BLP-nek abban hogy más úton is meg kell
születnie ennek a világnak. De számos véletlen is kell még. Szükség van meglévő
modellekre, olyan emberekre, akik ha hatalomra kerülnek ismerik és használják a
mai demorkáciafejlesztéseket, ezek kedvező konstellációjára stb.
Magyarországon a legnagyobb deficit épp a
kozszolgálatiságban érhető tetten. A Civil Rádió kuratóriumi tagjaként erről
remek beszélgetéseket folytattunk. Nekem világos volt, hogy a Civil Rádiót a
mai politikai helyzetben meg fogják fojtani, azaz a frekvenciáját el fogják
venni, mert nem elég erős lobbista, és mert ellentétes paradigmán áll, mint a
központosító hazai jobboldal. Nyilván egy cinikus, de működő paradigma ez, s az alapok egészen
Rousseuig nyúlnak, egy többségi demokrácia felfogásáig. A közszolgálati
minta azonban nem a többség zsarnokságáról szól. A Civil Rádió kuratóriuma
nem hitte, hogy nincs esélye a frekvenciamegtartásra, de ami mégfontosabb nem
is tartozott identitásához a közszolgálatiság pótlása, végül pedig nem is
érzett kompetenciát, hiszen amatőrökkel és nem profikkal működik. Szerencsére
működik ma is, frekvencia nélkül, a neten.
Másfelől a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatójaként - ez egy másik sapkám - van egy alapvető irányunk és ez a demokráciafejlesztés. Az MPK-ból nézve a közszolgálatiság mindig az adott társadalom hiányának pótlását jelenti. Tehát az országnak nem egy BBC-re van szüksége, és főként nem feladat a politikai kiegyensúlyozottság reprezentatív megvalósítása, mert a piacon bármekkora az aránytalanság, a lehetősége a fogyasztóknak megvan a különböző tartalmak elérésére. De nem feladata az ellensúlyképzés sem. Meggyőződésem szerint minden baj forrása a szubjektív módon felfogott ellensúlyképző küldetés. (A vitában Paár Ádámmal közösen a Fox News-ról írott tanulmányunkat idéztem.)
IK-Média mint modell
Amit most az IK-Média felületén látnak, azok a koviddal kapcsolatos
társadalmi-szakmai-politikai küzdelmek. De próbálkoztunk már a helyhatósági
választások után a kormányon kívüli kommunikáció összefogásával. A
világítótorony akkor is ott volt, és nem a mi dolgunk, hogy ezeknek a
városoknak a szövetségét kiépítsük.
A nyilvánosság szerkezetének jobbá tevése kapcsán bemutatom ennek a felületnek a működését, ill. ezt a szöveget olvasók maguk pontozhatják pl. ezt a szöveget, és azonnal érthetővé válik számukra a modell.
Befejezésül hadd említsek még egy norvég
ötletet. Sajnos a forrást már nem tudom. Egy szerkesztőségben a blogbejegyzések
kapcsán történő elcsúszást vették észre. Az "elsőzők" – akikből idővel egyre több lett – már el se olvasták a cikkeket, csak a cím, esetleg a lead alapján már
írták a magukét. Ráadásul nicknévvel. Utóbbiról tudjuk, hogy nagyon nem tesz
jót a minőségi kommunikációnak, az emberek egész egyszerűen a neten nincsenek
tisztában azzal, hogy ne minősítsék egymást és emiatt mindig durvaságba
torkkollnak. A norvég lap a hozzászólás feltételéül szabta, hogy néhány
kérdésre a cikk kapcsán helyesen tudjon válaszolni a beíró. Csak ez után
engedte, hogy a hozzászólás megtörténjen. Igen, mondhatják, hogy a rendszer nem
kedvez ennek a módszernek, mert a kötöttebb hozzászólási lehetőség elveszi a
kedvét az aktivitástól. Tipikus fogolydilemma. Mert ha a nyilvánosság
működtetői majdnem mind elvárják a vita alapfeltételként, hogy ismerjék a résztvevők azt a cikket, melyhez hozzászólnak, akkor kialakul egy új
egyensúly a piacon is.
Köszönjük John Forbes Nashnak, hogy hozzájárul ő is a jövő
utópikus nyilvánosságáról való gondolkodáshoz.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |