Egy pszichológus számára a kérdés az, hogy van-e vagy nincs identitása valakinek. Ha nincs, azt tanácsolja, mint egy kedvenc regényem főhősének az orvosa: döntéseit bízza valamilyen véletlenre (már nem emlékszem mi volt az, tán egy érme feldobása, tán az először elhangző érv vagy valami ilyesmi John Barth Az út vége), de aztán tartsa magát ahhoz rendesen.
Az identitás tehát irányt szab és energiát ad a
cselekvéshez. Három szerzőt érdemes megemlíteni, Eriksont, Tajfelt és
Krappmannt. Mindegyiknél az identitás a
személyiség egyensúlyban tartásának a feltétele. A legfejlettebb elmélet
Krappmanné, szerinte nem csak a jelen énjeit kell összerendeznünk, de a múltunk
és a jelenünk történéseit is. Az identitás így a múlt beépítése az énbe.
Akinek nincs identitása, az önmaga és a környezete számára megbízhatatlan,
kiszámíthatatlan. Aki elveszíti a múltját (amnézia) vagy csak összezavarodik benne,
az elveszíti az identitását is. Ekkor nyúlnak sokan az ajzó szerekhez, vagy
gyógyszerhez, melyek erősítik a cselekvőképességet, de tartósan csak terápiával
a pszichológus tud segíteni. Igaz, a pszichológus nem szól bele az irányba, ami
lássuk csak be, amorális megközelítés. (Kedvenc előbb említett könyvem főhőse
nem amorális, csak gyenge, van véleménye a dolgokról, a pszichológusa tanácsa
viszont amorális, mert a véletlenre bízni egy cselekvési irányt nem jó tanács.)
A szociálpszichológusokat viszont már nem is elsősorban az
identitás erősítése érdekli, hanem annak a minősége. Nem csak az fontos, hogy
legyen valakinek családi identitása, nemi identitása, nemzeti identitása,
foglalkozásához kötött szakmai identitása. És még csak az sem mindennek a
csúcsa, ha mindezeket a pszichológus segítségével eggyé tudják gyúrni, azaz integrált
személyiséget kapunk.
Nagyobb súly helyeződik ezek minőségére. A jóra és a
rosszra, a gonoszra és a tisztességre. Vegyünk néhány példát. Az első legyen Dúró Dóra, akinek identitási erejével például
aligha van probléma. E cikk, ha elveszíti aktualitását, már senki sem fogja
tudni mire utaltam, tehát írjuk le: a politikus nő egy szélsőjobboldali párt
arca, és mostanában azzal borzolja a kedélyeket, hogy mesekönyveket, melyek hol
jobban, hol kevésbé, de a másság elfogadása iránt érzékenyítenek semmisít meg.
Milyen hatása van ennek a környezetére, és rá? - Ez már szociálpszichológiai kérdés.
Miután a második mesekönyvnek is neki ugrott, a facebookon
néhányan elnevezték Dúró Daráló Dórának. A humor sokat elárul. A közösség és az
egyén viszonyában a politikusnő identitása morális megítélési síkra
helyeződött. Van, aki elítéli, ironizál rajta, van, aki azonosul a céljaival,
de mondjuk a módszereit nem tartja helyesnek (egy bizonyos életkor alatt ne
bombázzuk a gyerekeket alternatív nemi identitásokkal, hadd alakuljon ki előbb
a sajátjuk), mások teljes mértékben azonosulnak vele (szerintük a
homoszexualitás pl. üldözendő).
Nyilván azok, akiknek az identitása épp olyan, mint Duró
Dóráé, most boldogok. Boldogok voltak a náci könyvégetők körül álló emberek,
látunk ilyen képeket is most a facebookon és illusztrációként mi is egy ilyet mellékeltünk. Magával ragadhatja aztán egy
karizmatikus erős identitású egyén a gyengét.
A bizonytalankodók és morálisan is infantilisak kapaszkodót találhatnak
bármiben, amiben erőt látnak, de olykor találkozhatunk morálisan is nálunk fejlettebb gurukkal, akik direkt jó, ha a példaképünkké válnak. (Bár a szociálpszcihológusok nem igen szeretik a gurukat, még a morálisan magasan állókat is gyanúsan méregetik, s egyáltalán, ezeket a tanítvány-tanító viszonyokat, mint viszonyokat látják problémásnak.)
A társadalmi reakciók palettája a könyvdarálás esetében színes. De épp azért, mert
alanyunk figyelmet kap, pozitív megerősítést is, identitása nem gyengül, sőt.
Ilyesmit gondolhat magában: „a családot, a jövő generációt, a gyerekeket meg
kell védeni a beteges gondolatoktól”. Amennyiben elítéljük őt, látható, hogy önmagában
az, hogy valakinek erős az identitása, nem feltétlen jó. Jobb lenne és főleg sokkal kevésbé aggasztó volna a jövő,
ha Dúró Dóra identitása - vagy hogy a politikai paletta másik végéről is hozzunk példát -, ha Black Lives Matters szobordöntögetőinek identitása csak egy kicsivel is gyengébb volna.
Egy másik bejegyzésben arról olvasok, hogy a második
világháború idején egy evangélikus lelkész miként megy egy bejelentés alapján a
Király utcába egy otthagyott síró csecsemőért, majd az utcából úgy távozik,
hogy az autójába még két zsidó kisgyereket is felvesz. És aztán már nincs
megállás. Ugyan a felekezetétől csak a kikeresztelkedett zsidó gyerekek
mentésére kap támogatást, de később már ez is mindegy neki. Az identitás e történetben is a
kereszténységből indul, később továbbfejlődik. Sok ilyen történetet ismerünk.
Eszembe jut erdélyi utazásaim élménye. Erdélyben, a
rendszerváltás után nagyon sokan hagyták hátra a gyerekeiket és mentek
külföldre migránsként dolgozni. A ferencesek létrehoztak egy gyerekmentő
hálózatot, ahová felvesznek magyarul alig beszélő gyerekeket is, de a cél
elsősorban még a magyar identitású gyerekek mentése. Saját identitásukból
alakult a tevékenység, ugyanakkor nem nehéz kitalálni, hogy morálisan a
fejlődésük épp azon múlik, hogy el tudnak e vonatkoztatni a magyarságuktól.
Zsolt Péter
#identitás, #szociálpszichológia1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |