Baranyi Krisztina a Ferencváros polgármestere az ATV reggeli stúdiójában három kérdezővel találta magát szembe, egyikük, Szalai Szilárd a
Pesti Srácoktól érkezett, és Baranyi úgy döntött nem hajlandó válaszolni a
Pesti Srácok által feltett kérdésekre. Mindez abszurd helyzetet eredményezett,
mert Szalai Szilárd az ATV műsorvezetőinek tette fel a kérdését, akik ezt
továbbították. A reagálásokat összeszedte a Média1.
Ehhez hasonlónak csak azokat az eseteket lehet tartani,
melyekben a riportalany feláll interjúadás közben és kimegy a stúdióból. Számos ilyenre is találunk példát. Még enyhébb variáció, mikor egy politikai párt
bojkottál egy médiavállalkozást, erre is van példa, történetesen a Fidesz
döntött egyszer úgy, hogy az ATV reggeli Nap Tv produkciójának meghívását – és később
néhány más
médiumét is - nem fogadják el. Mivel a Fidesz volt a legnagyobb ellenzéki
párt és ebben az időben is folyamatosan erősödött, lehetett sejteni, hogy
kormányzati tényezővé válik, így az ATV ezért (is) megszüntette a szerződését a
Nap Tv stábjával. Nem engedhette meg magának a vállalkozás, hogy rossz viszony
miatt elapadjanak a Fidesztől származú információk. A Fidesz tehát elért egy
célt, nevezetesen, hogy akceptálják azt, ha valahol nem kíván megszólalni.
Ez a helyzet a játékelmletekből a gyáva nyúl játékkal vagy a
nemek harcával lehet leírni, a lényeg, hogy a felek és így az újságírók sem
lavírozhatják magukat olyan helyzetbe, hogy aztán a végkimenetel a szerkesztőség
bojkottja legyen. Ugyanakkor e helyzetekért igen magas árat fizet a politikus
is, hiszen nem tartja be a válaszadói kötelezettségét, negligálja-megsérti az
adott média fogyasztóit. Jelen esetben is a kommunikációs helyzetet Baranyi
Krisztina veszítette el, mert Szalai Szilárd higgadt maradt, sőt, „békejobbot”
is nyújtott, noha Baranyi identitását támadta, azt állította róla, hogy nem is
újságíró. Hasonlóképp a kommunikációs szituációt a stúdiót elhagyó, illetve a
bojkottáló veszíti el, ám mint tudjuk, egy-egy csata elveszítése nem jelenti a
háború elvesztét. (Ld. az előbb kifejtett Fidesz-ATV küzdelmet.)
Vannak más kiemelendő körülmények is. Az egyik, hogy Baranyi
épp egy nappal korábban szólalt fel az MTV székháza előtti tüntetésen, ahol az
állami televízió köztévé funkcióinak hiányosságai voltak a fókuszban. Ha kiállt
a médiával szembeni objektivitásra törekvés elvárása mellett, furcsán vette
volna ki magát, ha másnap meg nem teszi szóvá, hogy a Pesti Srácokat a maga
részéről nem újságnak, hanem propagandista felületnek tartja. A másik, hogy
kevéssé volt módja arra, hogy tájékozódjon, mert valószínűleg kész tények elé
állították a szerkesztők, mikor hirtelen egyenes adásban találta szembe magát
három kérdezővel, közülük Szalai Szilárddal. Ha előbb tudja ki a kérdező,
jelezhette volna kifogásait. Ez ma már általános, a meghívott vendégek sokszor
nem hajlandók a stúdióba menni, először tájékozódnak arról kik még a
meghívottak. Úgy tűnik, ezt ki kell terjeszteni a kérdezőkről való
tájékoztatásra is, ezt a tapasztalatot szűrte le Krug Emilia.
Még az sincs kizárva, hogy valaki tudja kik lesznek a
meghívottak, kérdezők, és azzal a szándékkal, hogy felhívja a figyelmet az
általa vélt problémára, happaninget, botrányt csinál a stúdióban, látványosan
kivonul, vagy nem válaszol. Itt azonban nem feltételezhetünk ilyen manipulatív
szándékot Baranyi részéről. Fordítva is megközelíthetjük a kérdést, a két
szerkesztő, Krug és Kárász csapdát állított Baranyinak Szalai meghívásával.
Esetleg tudták, hogy Baranyi már kijelentette a Pesti Srácoknak nem hajlamos
nyilatkozni, és kajánsággal várták, mi lesz, ha belekényszerítik egy ilyen
helyzetbe. Ez sem valószínű, a metakommunikatív jelekből látni, hogy teljesen
váratlanul érte őket is a helyzet. Ha Baranyit szándékosan manipulálták volna,
joga lett volna neki is ezt a helyzetet visszautasítani.
Itt tehát véleményem szerint egy mindenki számára
kellemetlen helyzet jött létre. Baranyi számára azért, mert önazonossága
megtartása érdekében két rossz közül kellett választania, vagy kivonul, vagy az
egyik kérdezővel kapcsolatos kifogásait megfogalmazza. Lehetett volna
gavallérabb, kifogásait megfogalmazva a helyzetre való tekintettel
válaszolhatott volna Szalai Szilárdnak. Elmondva azt, hogy nem tartja
újságírónak és elfogadva Krug Emilia ajánlatát, hogy legközelebb szólnak neki
ki még a kérdező, ki még a stúdióvendég. Így nem csak Szalait osztotta ki, de
járulékosan az ATV-t is, ami megbosszulhatja magát.
Kellemetlenül érezte magát Krug és Kárász, ez nem kérdés,
meg is fogalmazták, sőt Kárász még azt is hozzátette, bizonyára fogják elemezni
ezt a helyzetet. (Épp tesszük.) És kellemetlenül érezte magát a Pesti Srácoktól
Szalai Szilárd is. Az nem egy szívderítő állapot, amikor minket valaki leminősít,
és Baranyi leminősítette és megalázta őt.
Amikor ennyi áldozatot látunk egy szituációban fel kell
tennünk a kérdést, hogy jöhetett ez létre? Milyen rendszerszerű hibák vannak a
háttérben, ami miatt aztán mindenkinek rossz lesz? A válasz médiaetikai
természetű. Hogy a társadalom megfelelő tájékoztatást kap-e, a ’90-es évek
felfokozott központi kérdésévé vált. A „médiaháborúnak” nevezett időszak a ’96-os
törvénnyel lezárult. Maga a kifejezés sem volt szerencsés. A probléma gyökere a
kiegyensúlyozatlanság volt, melyet a konzervatív oldal úgy határozott meg, hogy
a szocializmusból magukat átmentett újságírásból élők valójában liberálisok
voltak. A törvény azt a célt szolgálta, hogy a közszolgálati médiát ebből a
szempontból igazságosabbá tegye.
A téves következtetés Pokol Bélától Vásárhelyi
Máriáig az volt, hogy szemben a médiatörvény filozófiájával, legyenek ilyen
és olyan médiumok, ezek majd korlátozzák, ha kell, leleplezik egymás
hazugságait, így a nyilvánosság hozzájut az igazsághoz, a média pedig tisztulni
fog. Mint ahogy a háborúkban lenni szokott (ebből a szempontból jó a metafora),
mindig minden fél a saját sérelmeit tudta felsorolni, s hogy a másiknak mekkora
fájdalmat sikerült okoznia, sose tudhatta. Ezek a megélések exkalációhoz vezettek.
A tévedést ma sem vallják be sokan. Pedig egyértelmű, hogy
buborékok jöttek létre, egyre torzultabb és propagandisztikusabb médiumok
tudtak megszilárdulni, zömében politikai finanszírozással. A Pesti Srácok is
ilyen. A médiaetikai elvárás az objektivitásra való törekvés lett volna. A
csatazajban sokáig nem lehetett észrevenni a „belgákat”, kiket inkább balgáknak
tartottak a harcoló felek, mondván, nincs olyan, hogy független újságírás. Mi a
világítótorony metaforát használjuk küldetésünkként. A világítotornyok nem
felelnek azért, hogy a (média)hajók merre mennek. Szép lassan terjed az
előfizetői hajlandóság, ami mutatja a társadalom megértését, miként lehet a
strukturális csapdából kimászni. (Ld. a telex alakulását.) Ma világítótorony
minden olyan média, amelyik törekszik az objektivitásra. Nem a kiegyensúlyozás
a feladat tehát, mert abból kínos helyzetek jöhetnek létre.
Zsolt Péter
#Baranyi1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |
Zsolt Péter 2022. 11. 09. 17:02
Zsolt Péter 2022. 11. 14. 08:00
Zsolt Péter 2022. 11. 14. 08:01