A világ úgy kínlódik, mint a kikelés előtt álló lepke a
bábban. Nem kíván megváltozni, miközben a globalizációnak képtelen ellenállni.
Sajnálom azokat az embereket, akik meghalnak betegségben, háborúban vagy
egyszerűen csak idős koruk miatt és remélem, hogy nekem lehetőségem lesz még
meglátni az átalakulást.
Az átalakuláson nem változtat az sem, ha a nagyhatalmak között
a feszültségek kiélesednek, gondolok itt az amerikaiak és a kínaiak közti
konfliktusra Tajvan miatt, vagy az oroszok és a Nyugat köztire Ukrajna miatt. A
problémák nagyobbak, mint a lehetséges világháború. Az emberiségen átsöprő
járványok, túlnépesedés, felmelegedés és környezeti katasztrófák, éhezés és
energiahiány. Ezek azok, amelyek az átalakulást kikényszerítik, s amellyel
szemben az ellenállók teljesen feleslegesen ezt háborúval tetézik. Azt gondolom
ugyanis a háborúk nem függetlenek az erőforrásszűküléstől és a világ
átalakulásától, hanem épp ez volna a kiváltó ok. Ugyanakkor nem kéne
háborúskodással reagálni a bajokra, ez egy retrográd reakció, azaz valamikor
adekvát volt, de most semmit sem old meg. Területet szerezni akkor, amikor
úgyis mindenki függ mindenkitől nagyon primitív válasz a globális bajokra. A gleccserek olvadását, a tengeri halálomány szinten tartását, a biológiai diverzitást nem tudja egy állam megoldani.
Mindegyik probléma, melyeket felsoroltunk, hatékonyan csak
és kizárólag globálisan kezelhető. A világban van elég élelem, csak nem biztos,
hogy eljut oda ahová kell. Van elég energia, van elég gyógyszer, van elég víz
stb. csak az elosztás egyre egyenlőtlenebb, a technológia van kényszerpályán. (Olajat égetünk, mikor a világegyetemben hidrogén van a legtöbb?) Még a Covid sem legyőzhető hagyományos
eszközökkel, regionális bezárkózással. Akik így próbálkoztak juthattak helyzeti
előnyhöz, de ez csak a látszat. Ahol nem kezelik, ott felüti a fejét egy vírusmutáció, aztán átjön a fejlettebb és gazdagabb országokba. A karantén középkori
technika (elég rossz hatékonyságú egyébként), az oltás a modern.
Tény, hogy nem akarunk globálisan gondolkodni, és azért nem,
mert évmilliós múltunk van, amelyben erre sosem volt szükség, sőt, épp
ellenkezőleg, a csoportversenyekre voltunk beállítódva és az ingroup/outgroup
gondolkodásra. Tajfel szociálpszichológiai kísérlete
mindenkit meggyőzhet arról, hogy miként is működik a reflexszerű
gondolkodásunk. Aki a múltban nem a saját csoportját favorizálta, az megjárta.
Végső soron a globálisan gondolkodót még keresztre is feszítették. (A
farizeusok és a nép közösen, s épp mert zsidó léttére nem a zsidókat tartotta
felsőbbrendűnek.) Hiába van a globális értékrendszernek több mint kétezer éves
múltja, igazi kényszer az alkalmazására és az az alapján való cselekvésre még
sose volt.
Nem csak taszító (push) erők hatnak a globalitás felé, hanem
húzók is (pull). A világ a kommunikáció és az internet miatt összezsugorodik.
Több szociológus régen jelzi már a tendenciát. Gondoljunk a „világfalu”
fogalmára McLuhantól,
vagy a kommunikáció társadalmi szintűvé válásáról Luhmanntól.
Utóbbi kapcsán a ’90-es évek elején ezt írtam egy
tankönyvemben:
Niklas Luhmann a
szocialitásnak három rendszerét különböztette meg.(Luhmann, N.1987.b.) Elsőként
az interakciót oly módon jellemezte, melyben minimum két ember aktív
kommunikációja szükséges. Másodikként a szervezetbe az tartozhat, aki annak a
szervezetnek a tagja. Itt a kommunikáción kívül még bizonyos formális
jogosítványokra is szükség van. A legtágabb átfogó szociális rendszer a
társadalom, melynek kritériumául az elérhetőséget szabja meg. Kategorizációiból
az következik, hogy az elérhetőség szempontjából, a kommunikációs lehetőségek
globalizációjának következtében, a világ ma már egy társadalmat alkot. Mára már
- mondja Luhmann - lényegében csak egy világtársadalomról beszélhetünk. A
"társadalmi kommunikáció" fogalma alatt így nem a nyilvánosságot
értjük. Társadalmi kommunikáció lehet két tudós információcseréje is a világ
két oldalán. (Zs.P. Médiaháromszög, Eu-Synergon, 1998.183.o.)
Azóta belépett a képbe még a mesterséges intelligencia is.
Egyik oldalról tehát mindenki elpusztul, ha nem vagyunk képesek meglépni a
globalizációt, mert a természet nem lesz kegyes hozzánk, ez azért elég komoly
nyomás (push), a másik oldalról olyan szívó erők jelentek meg, melyekkel még
sosem volt az emberiségnek dolga. Pl. ez az internet, melyet épp Ön olvas
társadalomtörténetileg is csak pár perce létezik.
Ami ebben a pillanatban zajlik, az a bábozódásból való
kikelés szenvedése. Nem tudjuk még a szenvedés mértékét, azt sem, hogy
sikerül-e a kikelés, és sajnos azt sem, hogy pillangó lesz-e a hernyóból vagy
valami más.
Zsolt Péter
ajánljuk még a kép forrásaként is használt cikket: https://hold.hu/holdblog/a-globalizacio-megallithato/
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |