Az vizuális pártatlan és színvonalas média egészen beszűkült
mára. Három szereplő őrzi a lángot: Friderikusz Sándor, Gulyás Márton és Puzsér
Róbert.
Vannak színvonalas tartalmakkal előrukkoló műsorok mind az
ATV-n mind az állami médiumokban, utóbbi jól is szegmentálja a közönségét a Pesti
Srácok, Bayer Zsolt, Rákay Philiph, Trombitás Kristóf segítségével, a
szabadszájúságtól a kifinomult értelmiségi hazafiig. Az ellenzéki vizuális
médiumoknál nem található ennyire szegmentált, pénzügyileg kitömött spektrum, ám nem is volna szükség a kormányzatot
támogató „szabadságharcosok” sokszínűségével szemben a demokraták védelmezőinek
vizuális sokszínűsége, mert mind médiaetikai szempontból, mind a
bizonytalankodó választók megnyerésében ezek a fórumok maximum csak aktivizálni
tudják az amúgy is azon az oldalon állókat. A semlegeseket egyszerűen ezek a
szektás csoportosulások, legyenek ezek bármilyen jól érvelők, bármilyen jó
tényanyaggal előrukkolók, nem érik el.
Friderikusz, Gulyás és Puzsér ugyanakkor – ahogy az a
klasszikus, Amerikában a színvonalas kereskedelmi, Európában pedig a
közszolgálati - semlegességük okán elérik mindkét tábor nézőit és természetesen
a belgákat és bizonytalankodókat is. Hasonlóképpen hódítanak a podcastok is,
melyek szintén szakmaiságukon kívül a pártatlanságuk miatt vonzzák a
hallgatókat, de velük most nem foglalkoznánk.
Friderikusz klasszikus riporter, aki nem politikai oldalról
találja meg a fontos szakmák és a kitüntetett értelmiségiek képviselőit, bár
kapcsolati hálója mintha nem terjedne ki mindenhová. Módszere az, hogy közvetít
a laikus felé, mert maga is laikus. Gulyás szintén exkluzív interjúkat készít,
de politikailag besorolható vendégeit, nem lefordítja, hanem beszélget velük.
Nem laikus maga sem. Puzsér pedig a civilség és a kívülállóság megtestesítője,
kulturális élharcos, megmondó. Hangvételben e három szereplő a kifinomulttól az
exhibicionistáig tart, de mindhárom valójában igen fegyelmezett, felkészült,
tulajdonképpen csak megjátsszák az exhibicionizmust. Valamikor bántóan hangosak
és olykor-olykor ízléstelenek is voltak, mára megértek, és inkább csak színház
számukra a forma, a stílus. Onnan lehet felfedezni profizmusukat, hogy nem
akarják saját véleményüket rákényszeríteni riportalanyaikra. Ilyet az ATV vagy
a KESMA hálózat riportereinél nem látunk.
Gulyás és Puzsér esetében talán nem kell bizonygatni, hogy
nárcisztikusságuk milyen túlbeszéléseket eredményezett fejlődésük során,
Friderikusz esetében viszont már kell legalább egy példát hoznunk állításunk alátámasztására.
Friderikusz hajdan az úszószövetség Interpol által kőrözött szélhámosával,
Zemplényi Györggyel (1996) készített interjúja úgy volt megszerkesztve –
egyébként jogosan -, hogy a szélhámosról a régebbi privát felvételek, ahol
hamisan énekel, mint az operaénekességi vágyait kiélő kifordult karakter, az
anyag végére került. Friderikusz nem tudta megállni, hogy a vele pariba kerülő
riportalanyát ezekkel a vágóképekkel a végén le ne járassa. Nyilván ma már nem
tenne ilyet, ahogy valószínűleg magát a riportot is tartózkodóbban csinálná meg
és így nem is volna szüksége az utánnyúlásra.
Három kiemelt szereplőnk vérprofi. Egy-egy műsorukra való
felkészültségük tanítani való, és mint említettük a jelenkori magyar világ
olyan műsorkészítői ők, akik különböző közönségszeletet fednek le, de ezek a
szeletek ízlésbelileg különíthetők el és nem pártszimpátiák szerint. Ezért
gondoljuk azt, hogy ők azok, akik valamiféle kegyelmi segítséggel a mai igen
rossz nyilvánosságban át tudják menteni az újságírói szerepet egy olyan világba,
amikor a körülmények jobbra fordulnak.
A pártos médiaszerep tisztességes fiatalok számára nem
vonzó. Akik jelen pillanatba belekeverednek, szenvednek tőle, mert meg van
kötve a kezük, nem tudják kibontakoztatni szakmai tehetségüket, kénytelenek
propaganda módon válogatni, érvelni, torzítani. Nem állítjuk, hogy ez
mindegyiküket zavarna, némi intelligencia is kell, hogy valaki felismerje az
erkölcstelenséget. A pártos médiumoknál dolgozók hihetik, hogy szent ügyet
szolgálna, lehetnek hétköznapi értelemben nagyon is normálisak, de nem fogják
megérteni, hogy miért nem tudnak versengeni Friderikusszal, Gulyással és
Puzsérral. Akármennyire erőltetik meg magukat, stílusban akármennyire
diverzifikáltak a nagyképű mocskolódástól a mértéktartó megértőig, először az
objektivitást igénylő nézők igényét nem tudják megnyerni, figyelmét csak az
ideológiailag amúgy is velük egyetértőknél tudják egy ideig megtartani, majd
már azok többsége is rájuk un. Örökké nem lehet gyurcsányozni, sorosozni, brüsszelezni,
de orbánozni sem.
Ahogy múlik az idő – ha csak nem sikerül a gyűlöletben
mindig megújulni - úgy unják meg őket saját táborukba tartozó nézőik is. Ezzel
szemben Friderikusz, Gulyás és Puzsér az érdeklődést fenn tudja tartani. Három
okát látom annak, hogy mikor válhat hosszú távon sikeressé valamely vizuális
média.
1. A stílusa megfelelő legyen az
épp aktuálisan elvártnak, illeszkedjék egy trendhez, megfeleljen a befogadói
ízlésnek.
2. Professzionális felkészültség
és jó verbális képességek birtokosa legyen a szerkesztő, a képernyőn elénk
álló. Végül pedig
3. Az objektivitásra törekvés ne
csak lózung legyen, azaz legyen autonóm, önkorlátozó és tisztességes, legyen
éles és mentes a bratyizástól.
Zsolt Péter
#médiakritika1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |