Statisztikai elemzési munkával helyezzük el Magyarország
pandémiában nyújtott eddigi teljesítményét, és állapítjuk majd meg, hogy mely
országokban beszélhetünk arról, hogy a vírus elszabadult. Meg tudjuk mondani,
hogy nálunk az intézkedéseket időben hozta-e meg a kormány.
A COVID-19 járvány kitörésétől és dokumentálásától 2021
január végéig vizsgáltuk meg azokat az adatokat, melyeket az egyes országok a
nyilvánosság rendelkezésére bocsátottak. Forrásainkat itt, itt és itt
találtuk. Különösképp arra voltunk kíváncsiak, hogy Magyarország miképp
teljesít ebben az összehasonlításban. Természetesen ezen adatok mind
összehasonlíthatósága, mind validitása megkérdőjelezhető, ezekre néhány esetben
utalunk is, ám kénytelenek vagyunk ezekkel dolgozni. A lakosságszám, az átlagéletkor
és a (IMF becslés szerinti 2020-as) GDP/fő adatokat megbízhatóknak
tekinthetjük, míg a járvánnyal kapcsolatosakat sajnos kevésbé. 40 országot
tekintünk át, és elemzésünk nóvuma abban rejlik, hogy egyes adatokból
aránypárokat készítünk, melyek kimeríthetetlen spekulációra adnak lehetőséget.
A kiválasztott 40 országra az összegyűjtött adatokat és a
belőle számolt mutatókat az 1. Táblázat tartalmazza.
Ország |
Covid
halott |
Covid
fertőzött |
tesztszám |
lakosságszám |
átlag
életkor |
GDP/fő
(USD) |
teszt /
lakosság |
fertőzött
/ teszt |
fertőzött
/ lakos |
halott /
fertőzött |
halott /
lakos |
Ausztrália |
909 |
28 794 |
12 546 242 |
24 990 000 |
37,9 |
51 885 |
50% |
0,2% |
0,12% |
3,16% |
0,00% |
Ausztria |
7 607 |
410 230 |
4 226 983 |
8 859 000 |
43,5 |
48 634 |
48% |
9,7% |
4,63% |
1,85% |
0,09% |
Belgium |
20 982 |
702 437 |
7 986 395 |
11 460 000 |
41,9 |
43 814 |
70% |
8,8% |
6,13% |
2,99% |
0,18% |
Bolivia |
10 226 |
210 726 |
525 762 |
11 350 000 |
25,6 |
3 322 |
5% |
40,1% |
1,86% |
4,85% |
0,09% |
Brazilia |
221 676 |
9 060 786 |
28 073 104 |
209 500 000 |
33,5 |
6 450 |
13% |
32,3% |
4,32% |
2,45% |
0,11% |
Bulgária |
8 973 |
217 574 |
1 387 744 |
7 000 000 |
44,6 |
9 826 |
20% |
15,7% |
3,11% |
4,12% |
0,13% |
Csehország |
15 944 |
964 660 |
6 041 420 |
10 690 000 |
43,2 |
22 627 |
57% |
16,0% |
9,02% |
1,65% |
0,15% |
Dél-Afrika |
43 105 |
1 437 798 |
7 888 764 |
57 780 000 |
27,6 |
4 736 |
14% |
18,2% |
2,49% |
3,00% |
0,07% |
Dél-Korea |
1 399 |
77 395 |
5 606 748 |
51 640 000 |
43,7 |
30 644 |
11% |
1,4% |
0,15% |
1,81% |
0,00% |
Egyesült Kir. |
103 126 |
3 743 734 |
69 371 327 |
66 650 000 |
40,5 |
39 229 |
104% |
5,4% |
5,62% |
2,75% |
0,15% |
Egyiptom |
9 169 |
164 282 |
951 491 |
98 423 000 |
24,6 |
3 561 |
1% |
17,3% |
0,17% |
5,58% |
0,01% |
Franciaorsz. |
74 800 |
3 130 629 |
44 047 607 |
66 990 000 |
42,3 |
39 257 |
66% |
7,1% |
4,67% |
2,39% |
0,11% |
Görögorsz. |
5 742 |
154 796 |
4 378 025 |
11 123 000 |
45,6 |
18 168 |
39% |
3,5% |
1,39% |
3,71% |
0,05% |
Hollandia |
13 816 |
966 252 |
7 020 441 |
17 280 000 |
43,3 |
51 290 |
41% |
13,8% |
5,59% |
1,43% |
0,08% |
India |
154 047 |
10 720 972 |
190 185 585 |
1 353 000 000 |
28,4 |
1 877 |
14% |
5,6% |
0,79% |
1,44% |
0,01% |
Írország |
3 167 |
193 645 |
2 978 106 |
4 904 000 |
38,2 |
79 669 |
61% |
6,5% |
3,95% |
1,64% |
0,06% |
Izland |
29 |
6 001 |
504 980 |
364 134 |
37,5 |
57 189 |
139% |
1,2% |
1,65% |
0,48% |
0,01% |
Izrael |
4 696 |
663 248 |
10 404 090 |
9 197 590 |
30,5 |
41 560 |
113% |
6,4% |
7,21% |
0,71% |
0,05% |
Japán |
5 452 |
379 516 |
6 654 035 |
126 500 000 |
48,4 |
39 048 |
5% |
5,7% |
0,30% |
1,44% |
0,00% |
Kenya |
1 753 |
100 422 |
1 106 318 |
51 390 000 |
20,1 |
2 075 |
2% |
9,1% |
0,20% |
1,75% |
0,00% |
Kína |
4 636 |
89 326 |
154 850 496 |
1 393 000 000 |
38,4 |
10 839 |
11% |
0,1% |
0,01% |
5,19% |
0,00% |
Kolumbia |
52 913 |
2 067 575 |
9 605 093 |
49 650 000 |
31,3 |
5 207 |
19% |
21,5% |
4,16% |
2,56% |
0,11% |
Lengyelorsz. |
36 780 |
1 502 810 |
8 595 658 |
37 970 000 |
41,7 |
15 304 |
23% |
17,5% |
3,96% |
2,45% |
0,10% |
Magyarorsz. |
12 374 |
364 909 |
3 156 816 |
9 770 000 |
43,3 |
15 373 |
32% |
11,6% |
3,73% |
3,39% |
0,13% |
Marokkó |
8 224 |
469 139 |
5 161 340 |
36 029 000 |
29,5 |
3 121 |
14% |
9,1% |
1,30% |
1,75% |
0,02% |
Mexico |
155 145 |
1 825 519 |
4 470 839 |
126 200 000 |
29,2 |
8 069 |
4% |
40,8% |
1,45% |
8,50% |
0,12% |
Németorsz. |
56 219 |
2 194 545 |
38 111 843 |
83 020 000 |
45,7 |
45 466 |
46% |
5,8% |
2,64% |
2,56% |
0,07% |
Norvégia |
557 |
62 276 |
3 319 970 |
5 385 000 |
39,8 |
67 989 |
62% |
1,9% |
1,16% |
0,89% |
0,01% |
Olaszország |
87 381 |
2 515 507 |
31 859 691 |
60 360 000 |
47,3 |
30 657 |
53% |
7,9% |
4,17% |
3,47% |
0,14% |
Oroszország |
72 185 |
3 813 048 |
100 081 357 |
144 500 000 |
39,6 |
9 972 |
69% |
3,8% |
2,64% |
1,89% |
0,05% |
Panama |
5 196 |
316 808 |
1 585 039 |
4 177 000 |
29,7 |
14 090 |
38% |
20,0% |
7,58% |
1,64% |
0,12% |
Peru |
40 484 |
1 119 685 |
5 980 175 |
31 990 000 |
31,0 |
5 845 |
19% |
18,7% |
3,50% |
3,62% |
0,13% |
Románia |
18 105 |
721 513 |
5 475 066 |
19 410 000 |
43,2 |
12 813 |
28% |
13,2% |
3,72% |
2,51% |
0,09% |
Spanyolorsz. |
57 291 |
2 670 102 |
32 147 388 |
46 940 000 |
44,9 |
26 832 |
68% |
8,3% |
5,69% |
2,15% |
0,12% |
Svédország |
11 520 |
564 557 |
4 962 131 |
10 230 000 |
41,1 |
50 339 |
49% |
11,4% |
5,52% |
2,04% |
0,11% |
Szlovákia |
4 411 |
243 427 |
1 745 948 |
5 464 000 |
41,2 |
18 669 |
32% |
13,9% |
4,46% |
1,81% |
0,08% |
Törökország |
25 605 |
2 457 118 |
28 196 976 |
82 000 000 |
31,5 |
7 715 |
34% |
8,7% |
3,00% |
1,04% |
0,03% |
Új-Zéland |
25 |
2 305 |
1 483 487 |
4 886 000 |
38,0 |
38 675 |
30% |
0,2% |
0,05% |
1,08% |
0,00% |
Ukrajna |
22 479 |
1 211 593 |
5 957 147 |
41 980 000 |
41,2 |
3 425 |
14% |
20,3% |
2,89% |
1,86% |
0,05% |
USA |
437 743 |
26 027 106 |
302 831 025 |
328 200 000 |
38,3 |
63 051 |
92% |
8,6% |
7,93% |
1,68% |
0,13% |
1. Táblázat
A járvány kezelésének eredményét a fertőzöttek számának és a
fertőzésben elhunytak összlakossági arányában, valamint az ezekből eredő COVID-halott/fertőzött
hányadosban lehet mérni (mely utóbbi a járvány súlyosságát, illetve az
egészségügyi rendszer eredménytelenségét mutatja). Azonban a fertőzöttek száma
a tesztek számától és megbízhatóságától függ, míg a COVID-halott minősítést sem
egyformán dokumentálták az egyes országok.
Az összes halottak számának a korábbiakhoz képest való
változása – függetlenül a halál okától – mutathatna olyan képet, melyet egész
biztos a Covid fertőzés számlájára írhatnánk. Az elmúlt 5 év átlagához képest a
2020-ban bekövetkező elhalálozás száma a legtöbb országban nem haladta meg a
20%-ot. Kiugró kivétel Bolívia 56%-kal és Peru 73%-kal. Még viszonylag magas a
halálozás növekedése Spanyolország és Belgium esetén, ahol ez 18%, ill. 16%, szemben
hazánkkal, ahol csak 8%. Van, ahol csökkent (pl. Új-Zélandban –6%, lásd itt.)
Belgium esetében lakosságarányosan 0,18%-a COVID-halott.
Magyarország 0,13%-al áll, ami alig kevesebb, mint az olasz 0,14%. Svédországban
0,11%, Spanyolországban 0,12%. Az USÁ-val állunk azonos szinten. Még a lakosság
0,1%-át elérő halálozás is soknak volna tekinthető. Ilyen például Lengyelország.
A járványintézkedések sokfélesége miatt, ha volnának róla
adataink akkor is nehezen volnának összehasonlíthatók. A COVID tesztek lakosságaránya
már sokkal többet árul el a számunkra. E tekintetben teljesen érthetetlen volt
a magyar érvelés, mely szerint azért nem érdemes tesztelni, mert attól nem
gyógyul meg senki. Nyilván, amelyik ország nem tesztelt, az logisztikai és/vagy
egyéb forráshiánnyal küzdött és esetleg ezt igyekezett kommunikációs
eszközökkel eltitkolni. Valójában a tesztelés aránya, mint később látni fogjuk,
nagyon fontos információt nyújt. Tesztelés nélkül nem lehetséges a detektált
fertőzöttek kontaktjait sem felkutatni, akik akár tünetmentesen szintén
fertőzhetnek.
Egy országban elérhető ingyenes tesztek lakosságarányos
száma kifejezi azt is, hogy mennyire fontos az emberélet a hatalom számára. Egyéb
előnye a tesztelésnek, hogy negatív eredménye esetén az utazási korlátozások
alól is adhat felmentést, így biztonságosabbá teheti a családlátogatást. A táblázatban
azonban az összes tesztelés adatait látjuk, függetlenül attól, hogy azt ki
finanszírozta. (Akad olyan ország, például Izrael, ahol a tesztelés 100%-nál
nagyobb a teszt/lakosság arányban, ami azt jelenti, hogy többen többször
is tesztelve voltak. Összevetve ezt azzal, hogy Izraelben ma már az átoltottságban
is elől járnak alighanem jelzi, hogy hol küzdenek igazán az állampolgárok és a
kormányok a vírussal szemben a legaktívabban.
Azért lehet érdekes a címben megadott adat, mert mind az
átlagélekor, mind a GDP várhatóan erősen befolyásolhatja a tesztelés
szükségességének felismerését és annak lehetőségeit. A mintában levő 40
ország esetén a GDP/fő és a teszt/lakosság között a korreláció viszonylag
erős 66%-os, azaz minél inkább gazdagabb az ország annál inkább sejthető, hogy
többet tesztelt, míg az átlagéletkor és a teszt/lakosság között csak
30% a korreláció, ami elég gyenge, de mégiscsak pozitív.
Az országok gazdagsága együtt jár azzal, hogy több az idős
ember, amint azt a GDP/fő és az átlagéletkor korrelációja 46%-a
mutatja, a magasabb GDP és a magasabb átlagéletkor pedig a több tesztelést
vonja maga után. A részletesebb vizsgálathoz úgy rendeztük az országokat a
2.Táblázatban, hogy először tüntettük fel a magasabb egyfőre eső GDP országokat.
GDP alapján rendezett táblázat
Ország |
átlag
életkor |
GDP / fő
(USD $) |
teszt /
lakosság |
fertőzött /
teszt |
fertőzött /
lakos |
halott /
fertőzött |
halott /
lakos |
Írország |
38,2 |
79 669 |
61% |
6,5% |
3,95% |
1,64% |
0,06% |
Norvégia |
39,8 |
67 989 |
62% |
1,9% |
1,16% |
0,89% |
0,01% |
USA |
38,3 |
63 051 |
92% |
8,6% |
7,93% |
1,68% |
0,13% |
Izland |
37,5 |
57 189 |
139% |
1,2% |
1,65% |
0,48% |
0,01% |
Ausztrália |
37,9 |
51 885 |
50% |
0,2% |
0,12% |
3,16% |
0,00% |
Hollandia |
43,3 |
51 290 |
41% |
13,8% |
5,59% |
1,43% |
0,08% |
Svédország |
41,1 |
50 339 |
49% |
11,4% |
5,52% |
2,04% |
0,11% |
Ausztria |
43,5 |
48 634 |
48% |
9,7% |
4,63% |
1,85% |
0,09% |
Németország |
45,7 |
45 466 |
46% |
5,8% |
2,64% |
2,56% |
0,07% |
Belgium |
41,9 |
43 814 |
70% |
8,8% |
6,13% |
2,99% |
0,18% |
Izrael |
30,5 |
41 560 |
113% |
6,4% |
7,21% |
0,71% |
0,05% |
Franciaország |
42,3 |
39 257 |
66% |
7,1% |
4,67% |
2,39% |
0,11% |
Egyesült Királyság |
40,5 |
39 229 |
104% |
5,4% |
5,62% |
2,75% |
0,15% |
Japán |
48,4 |
39 048 |
5% |
5,7% |
0,30% |
1,44% |
0,00% |
Új-Zéland |
38,0 |
38 675 |
30% |
0,2% |
0,05% |
1,08% |
0,00% |
Olaszország |
47,3 |
30 657 |
53% |
7,9% |
4,17% |
3,47% |
0,14% |
Dél-Korea |
43,7 |
30 644 |
11% |
1,4% |
0,15% |
1,81% |
0,00% |
Spanyolország |
44,9 |
26 832 |
68% |
8,3% |
5,69% |
2,15% |
0,12% |
Csehország |
43,2 |
22 627 |
57% |
16,0% |
9,02% |
1,65% |
0,15% |
Szlovákia |
41,2 |
18 669 |
32% |
13,9% |
4,46% |
1,81% |
0,08% |
Görögország |
45,6 |
18 168 |
39% |
3,5% |
1,39% |
3,71% |
0,05% |
Magyarország |
43,3 |
15 373 |
32% |
11,6% |
3,73% |
3,39% |
0,13% |
Lengyelország |
41,7 |
15 304 |
23% |
17,5% |
3,96% |
2,45% |
0,10% |
Panama |
29,7 |
14 090 |
38% |
20,0% |
7,58% |
1,64% |
0,12% |
Románia |
43,2 |
12 813 |
28% |
13,2% |
3,72% |
2,51% |
0,09% |
Kína |
38,4 |
10 839 |
11% |
0,1% |
0,01% |
5,19% |
0,00% |
Oroszország |
39,6 |
9 972 |
69% |
3,8% |
2,64% |
1,89% |
0,05% |
Bulgária |
44,6 |
9 826 |
20% |
15,7% |
3,11% |
4,12% |
0,13% |
Mexico |
29,2 |
8 069 |
4% |
40,8% |
1,45% |
8,50% |
0,12% |
Törökország |
31,5 |
7 715 |
34% |
8,7% |
3,00% |
1,04% |
0,03% |
Brazilia |
33,5 |
6 450 |
13% |
32,3% |
4,32% |
2,45% |
0,11% |
Peru |
31,0 |
5 845 |
19% |
18,7% |
3,50% |
3,62% |
0,13% |
Kolumbia |
31,3 |
5 207 |
19% |
21,5% |
4,16% |
2,56% |
0,11% |
Dél-Afrika |
27,6 |
4 736 |
14% |
18,2% |
2,49% |
3,00% |
0,07% |
Egyiptom |
24,6 |
3 561 |
1% |
17,3% |
0,17% |
5,58% |
0,01% |
Ukrajna |
41,2 |
3 425 |
14% |
20,3% |
2,89% |
1,86% |
0,05% |
Bolivia |
25,6 |
3 322 |
5% |
40,1% |
1,86% |
4,85% |
0,09% |
Marokkó |
29,5 |
3 121 |
14% |
9,1% |
1,30% |
1,75% |
0,02% |
Kenya |
20,1 |
2 075 |
2% |
9,1% |
0,20% |
1,75% |
0,00% |
India |
28,4 |
1 877 |
14% |
5,6% |
0,79% |
1,44% |
0,01% |
2. Táblázat
Minden oszlop mezői érték
szerint színezve. Az erősebb zölddel azokat, amelyekben a járvány szempontjából
előnyösebb értékek szerepelnek, halvánnyal, ha kevésbé, fehér a középérték
körül, erősebb pirossal pedig azokat, amelyek a járvány szempontjából
hátrányosabbak, és halványabbal, ha kevésbé.
A fenti színezéssel könnyen áttekinthetők az értékek
nagyságrendjei, és a rendezés szerint a többi oszlop tendenciája, ami az
oszlopok közti összehasonlítást, korrelációjuk szemléltetését is lehetővé
teszi. Látható, hogy a teszt/lakosság oszlop fentről lefelé zöldből
pirosra vált, bár az árnyalatokban van eltérés, míg színben eltérés a GDP/fő
oszlophoz képest csak Japán, Dél-Korea és Oroszország esetén van. (A szóban
forgó országokat szürke háttérrel jelöltük.) Japán és Dél-Korea esetén érthetően azért kisebb a lakosságarányos tesztszám,
mert a fertőzési (pozitív tesztek aránya), valamint halálozási arány is
alacsony. És fordítva, ahová nagyon lecsapott a Covid, ott hamarosan
megkezdődik a társadalom valamilyen erősebb védekezési reakciója (ld. Izrael,
Anglia).
Azt, hogy Oroszországban miért volt a gazdasági erejéhez
képest sokkal több tesztelés, (arányaiban kicsit több is, mint Spanyolországban
vagy Franciaországban), az mindenképp érdekes. Nem illik az általános trendbe,
sem abba a sztereotípiába, hogy Oroszországban az emberélet kevésbé értékes,
mint mondjuk az USÁ-ban. Ahogy csökken a GDP, úgy romlik a COVID-helyzet (pirosodik
be táblázatunkban) a legtöbb ország teszt/lakosság oszlopának értékei.
Az például egyre valószínűbb, – ha a fertőzött/teszt oszlopot nézzük –, hogy
akit tesztelnek az már fertőzött is. Ebbe a tendenciába Magyarország teljesen
beleillik. Kína, Oroszország és India azonban kiugrik.
A fertőzők keresésének, a kontaktkutatásnak a logikája azt
kívánja, hogy addig kell növelni a tesztek számát, míg a talált pozitív esetek
aránya lecsökken. A WHO ajánlása szerint addig kell tesztelni, míg ez 10% alá
nem csökken. Ha ez nem könnyen érhető el, akkor a fertőzöttek célszerű
elkülönítésével már nem lehet a járványt fékezni, és ebben az eseteben már csak
kevésbé célzott korlátozásokkal lehet próbálkozni, mert egyébként elszabadul a
vírus. Így a tesztarányra (teszt/lakosság) a tapasztalt pozitív esetek
aránya (fertőzött/teszt) hatással van. Ezért érdemes a táblázatunkat a fertőzött/teszt
oszlopában szereplő értékek szerint rendezni, ahogy azt a 3. Táblázat mutatja.
A mintában levő 40 ország esetén a teszt/lakosság
és a fertőzött/teszt közötti korreláció –45%, ami szemléletesen úgy
jelentkezik, hogy a teszt/lakosság oszlopban is felül van több zöld
árnyalatú mező. Az ettől való kivétel Kína, Dél-Korea és Japán esetén érthető
az alacsony tesztelés, mert az alacsony pozitív esetek miatt hihető, hogy a
fertőzöttek és a COVID-halottak aránya alacsony. A szintén kivételt jelentő
India esetén kérdéses, hogy eleget tesztelt-e a célzott felderítéshez, hogy
megfékezze a járványt, de a viszonylag alacsony átlagéletkor miatt kevésbé
súlyosan érinti. Hasonlóan kérdéses Kenya és Marokkó, bár ha valóban kihozták a
helyzetből a lehetséges maximumot, akkor annak az az oka, hogy az alacsony
gazdasági teljesítmény ellenére is alacsony a lakosság átlagéletkora. (Fertőzött/teszt
aránya csak 9,1% a pozitív.) A 10% feletti fertőzött/teszt arányt mérő
országokból csak Egyiptom, Dél-Afrika és Ukrajna esetén alacsonyabb a halott/lakos
mutató az átlagnál (ami 0,07%), de ez a 15% alatti tesztarány és ezek 17%
feletti pozitivitása miatt vélhetően magasabb. Ugyanakkor Csehország 16,0%-os
pozitív tesztaránya magas 57%-os tesztelés mellett azt mutatja, hogy a vírus
elszabadult, ami 0,15%-os halott/lakos és a legmagasabb 9,02%-os fertőzött/lakos
értékhez vezetett. Látható továbbá, hogy a magas fertőzött/lakos vagy
halott/lakos értékek megnövelték a tesztarányt USA, Izrael, Belgium, sőt
még az Egyesült Királyság esetén is.
Fertőzött/teszt alapján történő sorbarendezés
Ország |
átlag életkor |
GDP / fő (USD $) |
teszt / lakosság |
fertőzött / teszt |
fertőzött / lakos |
halott / fertőzött |
halott / lakos |
Kína |
38,4 |
10 839 |
11% |
0,1% |
0,01% |
5,19% |
0,00% |
Új-Zéland |
38,0 |
38 675 |
30% |
0,2% |
0,05% |
1,08% |
0,00% |
Ausztrália |
37,9 |
51 885 |
50% |
0,2% |
0,12% |
3,16% |
0,00% |
Izland |
37,5 |
57 189 |
139% |
1,2% |
1,65% |
0,48% |
0,01% |
Dél-Korea |
43,7 |
30 644 |
11% |
1,4% |
0,15% |
1,81% |
0,00% |
Norvégia |
39,8 |
67 989 |
62% |
1,9% |
1,16% |
0,89% |
0,01% |
Görögország |
45,6 |
18 168 |
39% |
3,5% |
1,39% |
3,71% |
0,05% |
Oroszország |
39,6 |
9 972 |
69% |
3,8% |
2,64% |
1,89% |
0,05% |
Egyesült Királyság |
40,5 |
39 229 |
104% |
5,4% |
5,62% |
2,75% |
0,15% |
India |
28,4 |
1 877 |
14% |
5,6% |
0,79% |
1,44% |
0,01% |
Japán |
48,4 |
39 048 |
5% |
5,7% |
0,30% |
1,44% |
0,00% |
Németország |
45,7 |
45 466 |
46% |
5,8% |
2,64% |
2,56% |
0,07% |
Izrael |
30,5 |
41 560 |
113% |
6,4% |
7,21% |
0,71% |
0,05% |
Írország |
38,2 |
79 669 |
61% |
6,5% |
3,95% |
1,64% |
0,06% |
Franciaország |
42,3 |
39 257 |
66% |
7,1% |
4,67% |
2,39% |
0,11% |
Olaszország |
47,3 |
30 657 |
53% |
7,9% |
4,17% |
3,47% |
0,14% |
Spanyolország |
44,9 |
26 832 |
68% |
8,3% |
5,69% |
2,15% |
0,12% |
USA |
38,3 |
63 051 |
92% |
8,6% |
7,93% |
1,68% |
0,13% |
Törökország |
31,5 |
7 715 |
34% |
8,7% |
3,00% |
1,04% |
0,03% |
Belgium |
41,9 |
43 814 |
70% |
8,8% |
6,13% |
2,99% |
0,18% |
Kenya |
20,1 |
2 075 |
2% |
9,1% |
0,20% |
1,75% |
0,00% |
Marokkó |
29,5 |
3 121 |
14% |
9,1% |
1,30% |
1,75% |
0,02% |
Ausztria |
43,5 |
48 634 |
48% |
9,7% |
4,63% |
1,85% |
0,09% |
Svédország |
41,1 |
50 339 |
49% |
11,4% |
5,52% |
2,04% |
0,11% |
Magyarország |
43,3 |
15 373 |
32% |
11,6% |
3,73% |
3,39% |
0,13% |
Románia |
43,2 |
12 813 |
28% |
13,2% |
3,72% |
2,51% |
0,09% |
Hollandia |
43,3 |
51 290 |
41% |
13,8% |
5,59% |
1,43% |
0,08% |
Szlovákia |
41,2 |
18 669 |
32% |
13,9% |
4,46% |
1,81% |
0,08% |
Bulgária |
44,6 |
9 826 |
20% |
15,7% |
3,11% |
4,12% |
0,13% |
Csehország |
43,2 |
22 627 |
57% |
16,0% |
9,02% |
1,65% |
0,15% |
Egyiptom |
24,6 |
3 561 |
1% |
17,3% |
0,17% |
5,58% |
0,01% |
Lengyelország |
41,7 |
15 304 |
23% |
17,5% |
3,96% |
2,45% |
0,10% |
Dél-Afrika |
27,6 |
4 736 |
14% |
18,2% |
2,49% |
3,00% |
0,07% |
Peru |
31,0 |
5 845 |
19% |
18,7% |
3,50% |
3,62% |
0,13% |
Panama |
29,7 |
14 090 |
38% |
20,0% |
7,58% |
1,64% |
0,12% |
Ukrajna |
41,2 |
3 425 |
14% |
20,3% |
2,89% |
1,86% |
0,05% |
Kolumbia |
31,3 |
5 207 |
19% |
21,5% |
4,16% |
2,56% |
0,11% |
Brazilia |
33,5 |
6 450 |
13% |
32,3% |
4,32% |
2,45% |
0,11% |
Bolivia |
25,6 |
3 322 |
5% |
40,1% |
1,86% |
4,85% |
0,09% |
Mexico |
29,2 |
8 069 |
4% |
40,8% |
1,45% |
8,50% |
0,12% |
3. Táblázat
A járvány kezelése eredményének megítélése szempontjából
túlságosan bizonytalannak tűnnek azok az országok a 3. Táblázatban, amelyeknél
a fertőzött/teszt érték 15%-nál nagyobb. Ezért húztunk egy vastag vonalat
Szlovákia alatt, (ahol a legnagyobb a rés), hogy jelezzük, a vonal alatti COVID
fertőzöttségi és halálozási arányok (a jobboldali 3 oszlop értékei) jóval
nagyobbak is lehetnek az ott szereplő értékeknél. (A vastag vonal feletti
értékek sem feltétlenül a tényleges fertőzöttségi, halálozási arányokat mutatják,
de itt az a lényeg, hogy a vonal alattiakkal való összevetésre alkalmatlan,
mert egészen másként jártak el.) A vastag vonal alattiak azok, akik –
Csehország kivételével – indokolatlanul keveset teszteltek. A lakosság
fertőzöttsége a vastag vonal felett több (piros) helyen meghaladja a különutas
svéd 5,52%-ot (vastagon bekeretezve), míg a vastag vonal alatt – Csehország és
Panama kivételével – mind kisebb, ami hihetetlen.
A járvány kezelésének összesített és legfőbb mutatója a halott/lakos
oszlopban látható. Ez a megfertőzöttek felderítésének, kontaktkutatásnak,
izolációjuknak, valamint a különböző korlátozásoknak és a megbetegedettek
gyógyítási képességének az együttes eredményét fejezi ki, valamint azt, hogy mekkora
a veszélyeztetett idősek aránya Ennek a vastag vonal feletti értékek átlaga 0,06%.
A különutas Svédország esetén ez 0,11%. Ennél rosszabb eredményt produkált az
összes piros árnyalatú ország, valamint az összes vastag vonal alatti
(amelyeknél kisebb érték szerepel – vélhetően – azok is, csak nem mutatták ki).
A halott/fertőzött hányados arról informál, hogy az
egészségügyi rendszer mennyire nem tudta a COVID-os betegeket meggyógyítani. Ez
az érték a vastag vonal alatti Mexikónál a legmagasabb (8,50%), ami hihető az
alacsony GDP/fő értéke miatt, hogy nem jól teljesít az egészségügy. A
vastag vonal feletti értékek átlaga 2,11%, azaz átlagosan ekkora a
megbetegedettek elhalálozási aránya. Még érthető, hogy Kína esetén 5,19% volt –
lényegében csak a vírus megjelenésekor – a halott/fertőzött hányados.
Olaszország egészségügyi rendszere (legalábbis Lombardiában) összeomlott, bár
gazdasági ereje a jobbak között van. Magyarországon (fele akkora GDP/fő
értékkel, mint Olaszország) az orvosok picit jobban teljesítettek, sőt
Görögországnál is, mely bizony erősebb nálunk pénzügyileg.
Végezetül az 1. Ábrán mindennél világosabban látszik, hogy
Magyarország hogyan teljesít. Minél magasabban helyezkedik el rajta egy ország,
annál több a halottak száma az összlakossághoz viszonyítva és minél inkább
jobboldalra tolódik, annál többet tesztelt. A legszerencsésebb ország
kétségkívül Izland. Nem csak azért, mert nincsenek halottai, de azért is, mert
az egészégügyi rendszere máig több embert többször is tesztelt.
1. Ábra
Szokás említeni, hogy a demokráciák jellege is meghatározza
a járvánnyal szembeni fellépés sikerességét, de ez több változótól függ. Egyes
szabad és multikulturális társadalmak bepirosodnak, egyes autokratikus országok
szintén, ám az olyan autokratikusak, ahol a központi hatalom erős (Oroszország,
Kína), eddig sikerül kézben tartani a járványt. (Néhányan felvethetik persze,
hogy hamisítják az adataikat, az autokráciák ismérve, hogy nem átláthatók.) A
következő elemzések célul tűzhetik ki az államformák, az államformákon belüli
elitek hozzáállása és a pandémia féken tartásának összefüggéseit.
Ahol a központi hatalmat erősnek gondolják, még ha a
járványt komolyan is veszik - mint például Magyarország tekintetében -, még nem
biztos, hogy sikeres lesz a védekezés. Elemzésünkben kimutattuk, hogyha csak
egy kicsivel is, de hazánk abba a csoportba tartozik, ahol a járvány 2021.
január végére elszabadult és már a kontkatkutatásokkal nem lehetne célt elérni.
Valóban az egész ország részleges leállítására volt szükség. Magyarország belesimul a GDP helyzete és az
ország elöregedésének statisztikájából kikövetkeztethető helyzetbe is.
Egyes liberális demokráciák, liberális politikai vezetéssel,
melyek ráadásul multikulturálisak is, lehet sikeres a védekezés. (Ld. Németország.) Hogy
hol sikeresebbek, az a központ döntéshozás erejétől és attitűdjétől együttesen
függ. De lehet túl megengedő is egy demokrácia (Belgium, Svédország), lehet
széteső (Olaszország, Spanyolország, Anglia). A központosított és erős állam
szükséges, de nem elegendő feltétel. Bolsonaro, Trump és Boris Johnson pedig
közös abban, hogy nem vették komolyan a vírust, mert az olyan ellenség volt,
amelyet nem ők teremtettek.
Táblázataink segítségével még kevéssé tudunk elemzést
készíteni politológiai hipotézisekre, arra viszont alkalmasak, hogy ne csak az
egyes országok egymáshoz való helyzetét mutassuk be, de általános
következtetést is levonjunk. Nemzetközi szinten kell kimondani, hogy a COVID-19
vírussal az egészségügyi rendszer teljesítőképessége vonatkozásában eddig szerencsénk
volt. Emlékezzünk arra, hogy a szakemberek évtizedek óta figyelmeztetnek arra,
hogy új veszélyes vírusok várhatók. Fel kell ismerni, hogy a „járványgörbe
laposítása” cél nem más, mint burkolt beismerése annak, hogy az emberiség nem készült fel semmilyen járványra.
Forrás: meltanyossag.hu
#Covid1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |