Olykor – mint mostanában is – megkérdezik tőlem, hogy mi az oka, hogy intelligens emberek nem látják ugyan azt, amit ők oly világosan látnak, hiszen, mint mondják, a szemüket veri ki. Van-e valami szociálpszichológiai magyarázat erre?
Természetesen mindenre van szociálpszichológiai magyarázat,
vagy ha nincs, hát kitalálhatunk egyet. Ott van pl. Margaret Hefernan szándékos
vakság fogalma, vagy a híres láthatatlan gorilla
teszt, mely után Christopher Chabris egy egész könyvet szentelt annak a
jelenségnek, hogy ha fókuszálunk valamire, máris nem veszünk észre a
rendkívülit. (Például egy világhírű hegedűművész aluljáróban való koncertje
egyetlen utast sem ragadott magával, mert a járókelők úti céljaikra figyeltek.
Kivétel csak egy kisfiú, meg egy profi zenész volt.) Vagy ott van Aronson
Társas lény könyve, ami remekül magyarázza el Festinger kognitív disszonancia
redukcióját olyan példákon is, ahol az emberek meggyőzik magukat arról, hogy
semmi probléma sincs ott, ahol pedig van. De előállnánk egy új elmélettel is,
melynek háttere egy történelmi kísérlet.
Történelmi kísérletnek nevezzük azt, amikor például
egymással teljesen azonos kultúrák különböző rendszerekbe kerülnek, mint
például Acemoglu és Robinson által felemlegetett mexikói határváros: az
amerikai oldal sikeres lett, a mexikói sikertelen, noha nem a természeti
környezet vagy az emberi genetika volt a különbség.
A mi történelmi kísérletünk a szocializmusnak köszönhető,
összehasonlításunk pedig a Nyugat. Annak a társadalmi berendezkedésnek, melynek
jellemzője volt a szabadságnélküliséget, a hatalomhoz a kényszerű igazodás.
Sokan, igen sokan, érvényesülésüket szervilizmusuknak köszönhették. Ám minket
most nem az érdekel, hogy milyen árnyalatai voltak a kényszerű
alkalmazkodásnak, vagy hogy milyen megalkuvásokra kényszerült az egyszerű
halandó a hatalom korlátai közt, hanem, hogy mi történt akkor, amikor a fedő
lekerült a fazékról, és a kényszerek megszűntek.
Teljes szabadságnélküliség nincsen, és a létező
szocializmusban is volt valamennyi autonómia - az idő előrehaladtával egyre
több. Az ellenkezője is igaz, nem igen van olyan ember, kinek ne kéne
megalkudnia élete során. Talán ők szerencsések, talán sose lesznek bölcsek, ezt
nem tudom. A megalkuvás hozzá tartozik az emberi léthez, a társadalmi léthez, a
társas viszonyok szükséges velejárója, de alapvetően meghatározza mértékét a
rendszer, melyben élünk. Demokrácia? Autokrácia? Diktatúra? Egyes közegek, mint
például a katonaság vagy a törzsi társadalmak az egyén megtörésén keresztül
szerveződnek, másutt csak lobbik vannak, melyekhez alkalmazkodni kell, még
akkor is, ha azt állítják, csak az igazság számít náluk (ld. tudományos
versengéseket). De térjünk vissza a rendszerváltáshoz.
Amikor a szervilizmus kényszere alól felszabadultunk, váltak
egyes családok mániákus szabadságszeretővé, hiszen végre kitombolhatták magukat
azokon a területeken, melyre mindig is áhítoztak (blogolás, tüntetésre járás,
különféle mozgalmakban aktivista szerepvállalás), de maradtak sokan a szokás
hatalmánál fogva továbbra is szervilisek. („Mondj igazat, betörik a fejed”, a
„dolgok már csak olyanok, hogy úgy is odafent dőlnek el”.) A rendszerváltás
után ugyan sokáig nem volt kihez igazodni, kinek hízelegni, kinek tetszeni, de
a minta olyan erős maradt, hogy a viselkedés megmaradt. Inadekvát volt a
viselkedés, mert nem volt alkalmazkodási kényszer.
Roppant nehéz aztán megmagyarázni miért tulajdonítottunk
nagyobb hatalmat egy vállalati vezetőnek, egy önkormányzati képviselőnek, egy
orvosnak, egy egyházi embernek egy iskolaigazgatónak annál, mint amit ő elvárt
volna. Az inadekvát szervilizmus következményei aztán két irányba hatottak:
egyrészt kitermelte az olyan vezetőket, akik elhitték magukról, hogy jár nekik
a megkülönböztetett hatalom (önmagát megvalósító jóslat), másrészt
önigazolással meggyőzte magát az egyén arról, hogy viselkedése nem is volt
inadekvát, az alkalmazkodás, a behódolás, a félelem, az igazodás mindig is
jogos volt. (Ez a KDR mechanizmus.)
Az inadekvát szervilis aztán találkozik honfitársával, a
megvadult szabadságszeretővel. A szabadságszerető pontosan látja, hogy a másik
szervilis, a szervilis viszont magából indul ki és nem tudja elképzelni, hogy a
másik cselekedetei ne valakinek az irányítása hatására történnék.
Úgy gondolom, történelmi kísérletünk ebben a fázisban van. A
két tábor aztán talál magának szimbólumokat, példaképeket, ideológiát,
művészetet, pártokat. Nyilván nem jutottunk volna idáig, ha nem lett volna
szocializmus, amely több megalkuvást kívánt a szüleinktől vagy akár tőlünk is,
ha megéltük, mint amit az emberi természet még kezelni tud. Említhetnék Bibót,
Szekfű Gyulát és még korábbi történetírókat, nagyjainkat, kik mindig is
emlegették az autonómia nélküli történetünket.
Ám egy szociálpszichológus nem szeret elveszni a történeti
részletekben, sokkal inkább érdekli az, hogy mi az ellenszere az inadekvát
szervilizmusnak. Mindig tegyük fel magunknak a kérdést, kell-e felülről
engedély nekem ahhoz, hogy valamit megtegyek? Uram bocsá egyáltalán igényli-e a
felül lévő, hogy engedélyt kérjek tőle? S végezetül, ha igényli, jogosan
igényli-e? - Ha ezekre a kérdésekre
nemmel tudok felelni, akkor tudati szinten el tudom kerülni az inadekvát
szervilizmust és pusztító következményeit. Az IS-szindrómának különböző fokozatai
lehetnek és a felismerése még nem elegendő.
A helyes cselekvés már nehezebb dolog. Ha valaki tudja magáról, hogy túlteljesítő stréberré vált, netán fanatikus lett, igazi beszélgetésre képtelen és ellenségeskedő, vagy végtelenül keserű cinikussá, még mindig beleragadhat az önleértékeltségbe és a cselekvésképtelenségbe. A medvevicc jut eszembe, ahol a listáról simán le lehetne kerülni, csak a félelmet kellene legyőzni.
Zsolt Péter
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |